موقعیت شما در سایت:

انواع خیانت در روابط

انواع خیانت در روابط

0 نظر

0 لایک

1010 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/08

توضیحات

تحلیل ابعاد مختلف خیانت، از عاطفی و جنسی تا خیانت مجازی، با رویکردی گسترده بر آثار آن در ارتباطات انسانی. یک نگاه کوتاه به زوایای چندگانه این پدیده اجتناب‌ناپذیر.

زمانی که دو نفر با هم یه رابطه عاطفی رو شروع می‌کنند و تصمیم به ازدواج می‌گیرند به هم تعهد میدن که همیشه با هم باشند و فقط مرگ اون‌ها رو از هم جدا کنه. اما گاهی بعد از یه مدت پای خیانت وسط این رابطه باز میشه و همه قول و قرارها از بین میره و نابود میشه، چرا؟ چه اتفاقی می‌افتد که بعد از چند وقت اون دو نفر دیگ به هم پایبند نیستند و خیانت می‌کنند؟ خیانت شریک عاطفی و همسر یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که می‌تونه برای یک نفر بیفتد و هیچ توجیهی هم برایش پذیرفته نیست. در ادامه قرار هست در مورد مدل‌های مختلف خیانت با هم صحبت کنیم.


انواع خیانت در روابط

خیانت یک پدیده پیچیده و گسترده است که در زندگی انسانی در ابعاد مختلف به وجود می‌آید. این مفهوم، تخلف از اعتماد، وفاداری یا تعهد به شخص یا گروهی که در یک رابطه، اتحاد یا تعهد مشترک حاضر استفاده می‌شود، را شامل می‌شود. خیانت می‌تواند به‌صورت عاطفی، جنسی یا غیره باشد که در ادامه براش شما آن را شرح می‌دهیم.

خیانت عاطفی اما غیرفیزیکی

این رابطه ممکنه در ابتدا فقط یه نوع‌دوستی خاص با همکار همسایه یا یک دوست قدیمی یا هر فرد دیگری باشه اما در نهایت به چیز صمیمانه‌تری تبدیل میشه. طبق یکی از نظرسنجی‌هایی که تا الان انجام شده، مشخص شده که ۵۰ درصد از کارمندهای زن و ۴۴ کارمندهای آقا اعتراف کردند که توی یه مقطعی با همکارشان رابطه عاطفی داشته‌اند. اگر شرایط رابطه فرد خوب نباشد یا یکی از طرفین رابطه اعتبار عاطفی دلخواهش رو دریافت نکند ممکنه در مقابل خیانت آسیب‌پذیر شه. وقتی شما توی رابطه‌ای باشید که همسرتون سریعاً عیب‌های شما را به روتون بیاره، شاید رابطه عاطفی با یه نفر دیگر برای شما یه قوت قلب شه، مخصوصاً زمانی که اون فرد از شما تعریف می‌کنه و دقیقاً همان احساسی رو به شما میده که می‌خواهید و همین خودش می‌تونه دلیل شروع یک رابطه و ادامه خیانت عاطفی شما باشه. خیلی از مردم فکر می‌کنند فقط به این دلیل که خوب رابطه جنسی وسط نیست این رابطه خیانت محسوب نمیشه. اما این تفکر درست نیست؛ چون خیانت عاطفی ناشی از نیاز اساسی انسان به محبت و تحسین و چون رابطه به‌ظاهر غیرفیزیکی این نیاز برآورده میشه، یعنی شما یکی از نیازهایی که توی رابطه و در چارچوب رابطه عاطفی و زندگی مشترک برطرف میشه رو با کس دیگری رفع کردید. صرفاً نداشتن رابطه جنسی از آسیبی که به رابطه شما وارد میشه کم نمی‌کنه، توی خیانت عاطفی هم دقیقاً مثل بقیه انواع خیانت شخص سعی می‌کنه تعاملات خودش رو با طرف مقابل از دید همسرش پنهان کنه و اگر کسی متوجه شه تبعات منفی برای شما به همراه داره؛ بنابراین اگر به هر دلیلی درگیر چنین رابطه‌ای شدید باید بدانید که هیچ توجیهی برای این کار شما پذیرفته نیست و بهتر که این کار رو ادامه ندید.

خیانت عاشقانه همراه با دلبستگی

خیانت عاشقانه وقتی اتفاق می‌افتد که زن یا شوهر به یک شخص سوم به علاقه شدید داره به حدی که معتقد عاشق شده و نمی‌تونه احساسش رو مهار کنه، البته ممکنه یه مقدار احساس گناهم توی این مدل رابطه وجود داشته باشه اما معمولاً فردی که این کار رو می‌کنه، با یه سری بهونه‌ها اون رو توجیه می‌کنه، وقتی که فرد احساسات شدیدی نسبت به یک شخص دیگر داره احساس می‌کنه که هیچ راه برگشتی برایش برای رهاشدن از اون احساس وجود نداره و این رابطه اصلاً اشتباه نیست. دوستی‌های معمولی از اون نوع رابطه‌هایی هستند که می‌تونن در طول زمان به روابط عاشقانه تبدیل شن و جای احساسات فرد به همسرش رو بگیرد. به‌علاوه ممکنه یه سری درگیری‌ها درون خود فرد وجود داشته باشه که حتی رابطه عاشقانش رو هم تحت‌تأثیر قرار بده و سعی کنه اون چیزهایی رو که دررابطه‌با همسرش به دست نیاورده توی این رابطه عاشقانه به دست بیاورد. بیشتر اوقات فردی که داره خیانت می‌کنه می‌دونه که دیگ میلی برای ماندن توی اون رابطه و زندگی با همسرش نداره اما به‌خاطر شرایط مالی، به‌خاطر بچه‌ها، جلوگیری از احساس شکست توی ازدواج یا به‌خاطر شرایط اجتماعی دوست نداره که تن به جدایی بده و اون رابطه رو تمام کنه به‌خاطر همین توی اون زندگی می‌مونه و به خیانت عاشقانش هم ادامه میده.


انواع خیانت


خیانت یک‌شبه

بعضی وقت‌ها شخص تصمیم می‌گیرد فقط برای یک شب با یه نفر دیگر ارتباط برقرار کنه این نوع رابطه رو رابطه تصادفی یا یک‌شبه میگن. درصورتی‌که هیچ تصادفی در کار نیست؛ چون فرد کاملاً آگاهانه تصمیم گرفته که این کار رو انجام بده. اما معمولاً این دسته از آدم‌ها خودشون رو متقاعد می‌کنند که رابطه واقعاً تصادفی بوده و اصلاً توی اون شرایط متوجه کارشون نبودن خیانت‌های تصادفی یا یک‌شبه رو بیشتر میشه با مواردی مثل جنون موقت هیجان لحظه‌ای و مصرف زیاد الکل توجیه کرد. توی این نوع خیانت یعنی خیانت یک‌شبه اصلاً وابستگی عاطفی وجود نداره خیلی اوقات سفرهای کاری شرایط روابط تصادفی یک‌شبه رو فراهم می‌کند. بیشتر افرادی که درگیر این نوع رابطه‌ها میشن کنار همسرشون می‌مانند؛ اما از احساس گناه یا ترس از آشکارشدن این خیانت عذاب می‌کشند. در حقیقت تمایل به ماندن کنار همسر یکی از مشخصه‌های این نوع روابط و این افراد اغلب هیچ نارضایتی از همسرشون ندارند. کنجکاوی هم یکی دیگ از دلایل مؤثر توی کشیده‌شدن فرد به سمت این نوع خیانت است. کسی که زود ازدواج کرده یا از نظر جنسی بی‌تجربه است ممکنه  کنجکاو شه بدونه که رابطه جنسی با شخص دیگری چطوری و همین کنجکاوی باعث ورود این شخص به باتلاق خیانت میشه.

خیانت به دلیل اعتیاد جنسی

وقتی که یک شبانه‌روز فرد به روابط طولانی با چندین شریک جنسی می‌گذرد، یعنی خیانت از نوع اعتیاد جنسی هست. فردی که گرفتار اعتیاد جنسی میشه هیچ‌وقت رضایت واقعی خودش رو توی هیچ رابطه‌ای پیدا نمی‌کنه و برایش مهم نیست چند بار به همسرش خیانت می‌کنه. چون این افراد  گرفتن نیازهای وسواسی خودشون هستند و ممکنه توان مهار خواسته‌های خودشون رو نداشته باشند. دقیقاً مثل خیانت یک‌شبه و تصادفی توی خیانت اعتیاد جنسی هم افراد دوست ندارند توی ازدواجشان شکست بخورند و درعین‌حال معتقدند که ازدواج نمی‌تونه همه نیازهای جنسی اون‌ها رو برآورده کنه. اما این یه الگوی مخرب که درصورتی‌که درمان نشه می‌تونه مشکلات اساسی زیادی ایجاد کند. همسر فردی که اعتیاد به رابطه جنسی داره معمولاً در مواجهه با این نوع روابط دچار مشکل میشن چون این اتفاق خیلی زیاد تکرار میشه. برای یه سری از زوج‌ها سخت که درک کنند چه چیزی باعث این نوع رفتار میشه. بدن در طول رابطه جنسی هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی زیادی تولید می‌کنه این هورمون‌ها موادی شیمیایی مشابه مواد مخدر یا الکل رو تولید می‌کنند و ترشح مدام اون‌ها باعث اعتیاد به رابطه جنسی و خواستن مدام اون احساسات لحظه‌ای میشه. علاوه بر این اعتیاد جنسی می‌تونه به شکل رفتارهایی مثل فیلم‌های پورن خودارضایی یا رفتارهای مخرب دیگ گسترش پیدا کنه معتادان به رابطه جنسی برای برآورده‌کردن نیازشان به هر کاری دست می‌زنند.

خیانت به دلیل اعتیاد به عشق

بین عشق و رابطه جنسی تفاوت‌هایی وجود داره و همین تفاوت‌ها باعث شدند که خیانت‌های مربوط به این دو موضوع هم توی دو تا دسته مجزا طبقه‌بندی شن. خیانت اعتیاد به عشقم شامل رابطه جنسی اما اجبار و وسواس به داشتن رابطه اصل نه تعامل فیزیکی!  مشکل این نوع اعتیاد این که حفظ‌کردن شدت احساساتی که توی مراحل اولیه رابطه ایجاد میشن تقریباً غیر ممکنه. اینکه فرد مدام دنبال عشق می‌گردد و در نهایت تو هیچ‌کسی اون رو پیدا نمی‌کنه منجر به ناامیدی احساس افسردگی و امید کاذب برای پیداکردن رابطه رضایت‌بخش در آینده میشه. این نوع خیانت و شکل رابطه بیشتر برای خانم‌هایی اتفاق می‌افتد که به ازدواج و همسر خودشون بی‌تفاوت هستند و فرد معتاد به عشق اغلب از کمبود عشق در ازدواج شکایت می‌کنه و حتی ممکن اعتراف کنه که با فرد اشتباهی ازدواج کرده توی بعضی از موارد هم افراد با ازدواج خودشون مشکلی ندارند؛ اما احساس می‌کنند شرایطشان می‌توانست بهتر از چیزی که الان هست باشه.

خیانت برای انتقام

خیانت‌های زناشویی که برای انتقام از همسر و پارتنر اتفاق می‌افتد می‌تونه خیلی خطرناک باشه این روابط مخاطره‌آمیز ممکنه به جدایی‌های پر بحث و جدل منجر شه. صرف‌نظر از شرایط فرد با خیانت‌های انتقام‌جویان همیشه دنبال دردسر انداختن طرف مقابله مشکل اینجاست که خیانت‌های انتقام‌جویانه و خیانت‌هایی که برای تلافی هست نتیجه معکوس دارند چرا که بیشتر مواقع بعدازاین نوع رابطه به‌جای داشتن احساس بهتر فرد احساس بدتری داره به عبارت دیگ این رو روابط اشتباهی در جواب اشتباه دیگ هستند،  دقیقاً مثل‌اینکه برای تنبیه یک نفر دیگ تیغ رو توی دست خودمون بگیریم و فشارش بدیم. مشکل دیگری که توی نوع روابط وجود داره فردیِ که این وسط قربانی میشه تا شخص انتقامش رو از همسرش بگیرد. فرد خیانتکار کاملاً خودخواهانه از شخصی که باش رابطه جنسی داره سوءاستفاده می‌کنه، حتی ممکنه به‌خاطر میل زیادش برای ضربه‌زدن به همسرش به اون شخص دروغ بگوید و کاملاً به‌دروغ یک سری چیزها رو عالی و بی‌نقص جلوه بده معمولاً خانم‌ها بیشتر درگیر این نوع خیانت و روابط مخرب میشن.


انواع خیانت در روابط


خیانت در فضای مجازی

خیانت توی فضای مجازی یکی از انواع خیانت مدرن با اینکه این روابط کاملاً آنلاین اتفاق می‌افتد، اما آسیبشان کمتر از انواع دیگر خیانت نیست. ممکنه تو خیلی از موارد هویت فرد فاش نشه و ناشناس بماند، اما به شکل عاطفی و جنسی اتفاق بیفتد. بعضی‌ها می‌پرسند اگر تماس فیزیکی و رابطه جنسی واقعی وجود نداشته باشه، رابطه بازم خیانت محسوب میشه؟ بله خیانت، خیانتِ و فقط شکل اون فرق کرده. چت‌های صمیمانه رابطه جنسی آنلاین فیلم‌برداری از رفتارهای جنسی با وب کم و بقیه کارهای شبیه این دقیقاً همان احساساتی رو توی فرد ایجاد می‌کنه که توی رابطه حضوری هم ایجاد میشن. توی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرد خیانتکار می‌تونه هر شخصیتی رو که می‌خواهد برای خودش بسازد، فانتزی‌های فرد یکی از عوامل مهم توی خیانت‌های مجازی هستند.

خیانت برای خارج‌شدن از رابطه

این نوع خیانت زمانی اتفاق می‌افتد که شخص داره به این فکر می‌کنه که رابطه‌ای که الان داره رو تمام کنه و می‌خواد زودتر از پارتنر یا همسرش جدا شه. ممکنه فرد متوجه شه که خودش تغییر کرده یا به دلایل اشتباه یا با فرد اشتباهی ازدواج کرده. تو بعضی از موارد ممکنه این رابطه مدت زیادی طول بکشد؛ چون ازدواج به آرومی در حال تمام‌شدن هست. شرکای این رابطه ممکنه گاهی درباره شروع زندگی مشترک صحبت کنند؛ اما فقط بعد از پایان تعهدات فعلی که در چهارچوب ازدواج رسمی دارند. آمارها نشون میده افراد درگیر این نوع روابط خیلی کم با همدیگر ازدواج می‌کنند و حتی زمانی که ازدواج می‌کنند هم رابطه‌شون خیلی دوام نمیاره چون معشوق ابزاری که خیانتکار برای ترک ازدواج از اون استفاده می‌کنه.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد انواع خیانت بدانیم

بعضی از موارد کاملاً واضح و آشکار وجود داره که می‌تونه باعث ازبین‌رفتن و پایان‌دادن به یک رابطه یا زندگی مشترک شه، مثل خیانت جنسی به همسر. خیانت جنسی یکی از شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین انواع خیانت است که معمولاً منجر به پایان رابطه میشه. اعتمادی که شکست و از بین رفته دیگ درست نمیشه قابل‌جبران نیست. اما خیانت جنسی فقط یکی از انواع مختلف رفتارهایی که به رابطه شما و تعهدی که نسبت به شریک زندگی خودتون دارید آسیب می‌زنه در واقع انواع دیگری از خیانت وجود داره که معمولاً نادیده گرفته میشن؛ اما همین رفتارها پایه و اساس یک زندگی مشترک و رابطه عاطفی رود احساس می‌کنه و از بین میبره. آیا شما تا حالا این اتفاق تلخ‌رو تجربه کردید؟ خیانتی که به شما شده از چه نوعی بوده؟ بعد از کشف خیانت همسرتون چه واکنشی نشون دادید؟ درصورتی‌که دوست داشتید می‌تونید نظریات و تجربه‌های خودتون رو تو این زمینه با ما و بقیه دوستان به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول


سؤالات متداول درباره انواع خیانت

خیانت چیه؟

پاسخ: در یک معنای کلی و ساده میشه گفت خیانت به معنای شکستن تعهد است. زمانی که دو نفر با یکدیگر وارد رابطه عاطفی میشن تعهد میدن که نسبت به همدیگر وفادار باشند و خیانت به معنای نقض این تعهد است.

معمولاً خیانت چطور به پایان میرسه؟

پاسخ: خیانت معمولاً منجر به طلاق و ازدواج مجدد ازدواج و ازدست‌دادن رابطه یا تعهد مجدد به رابطه‌ای که در آن خیانت شده به پایان میرسه.

آیا احساسات توی خیانت عاطفی واقعی هستند؟

پاسخ: بیشتر مواقع خیر افرادی که در خیانت هستند زمان خیلی کمی رو واقعاً با هم می‌گذرانند بیشتر اوقات اون‌ها با هم توی دنیای فانتزی و عاری از عوامل استرس‌ها می‌گذرد و این می‌تونه احساسات کاذب رو برای اون‌ها واقعی نشون بده.

دلیل اصلی خیانت چیه؟

پاسخ: دلایل زیادی برای خیانت وجود داره، انتقام کسالت هیجان اعتیاد جنسی البته بر اساس نظر کارشناسان اکثر مواقع انگیزه‌ها بر اساس جنسیت متفاوت مثلاً آقایان معمولاً دنبال تنوع یا توجه بیشتر هستند و خانم‌ها دنبال پر کردن خلأهای عاطفی‌شان.

خیانت چه تأثیراتی روی طرف مقابل داره؟

پاسخ: خیانت شریک زندگی و پارتنر خیلی دردناک و جز زخم‌هایی که روی روان آدم تأثیر طولانی‌مدت می‌گذارد و می‌تونه  باعث افسردگی و نابودی فرد شه.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار