موقعیت شما در سایت:

روش‌های طبیعی برای شکست افسردگی بدون نیاز به دارو

روش‌های طبیعی برای شکست افسردگی بدون نیاز به دارو

0 نظر

0 لایک

500 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/18

درمان افسردگی بدون دارو!

حدود ۶۰ درصد از ایرانی‌ها یا افسرده هستند یا در معرض این بیماری قرار دارند. تعداد زیادی از این افراد نمی‌دانند که علائم یک بیماری را تجربه می‌کنند و به درمان نیاز دارند. آن‌ها این‌گونه می‌اندیشند که درمان‌های روان‌پزشکی فقط برای بیماران روانی است که رفتارهای غیرمعمول از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل از مصرف داروهای ضدافسردگی، سر باز می‌زنند و به دنبال روش درمان افسردگی بدون دارو هستند. گروهی از افراد هم به‌خاطر عوارض داروهای شیمیایی، ترجیح می‌دهند از روش‌های غیردارویی و خانگی برای بهبود استفاده کنند. البته این افراد در موارد ضروری، داروهای ضدافسردگی را مطابق با دستور پزشک مصرف می‌کنند و با دکتر روان‌شناس درباره علائم و فرایند درمانشان مشورت می‌کنند. در این مقاله به شیوه‌های درمان این بیماری بدون مصرف دارو می‌پردازیم.


درمان افسردگی بدون دارو واقعیت دارد؟ واقعاً افسردگی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی راه‌های درمان بروید، باید بدانید که افسردگی چیست و آیا واقعاً به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. ابتدا توضیحات مختصری برای پاسخ به این دو سؤال کلیدی ارائه می‌دهیم و سپس به سراغ روش درمان افسردگی بدون دارو می‌رویم. افسردگی یک اختلال خلقی است که احساساتی چون غم و اندوه، درماندگی و بی‌علاقگی ایجاد می‌کند. انسان‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، برای مدت کوتاهی نوسانات خلقی و احساسات منفی را تجربه می‌کنند، اما بعد از چند روز حالشان بهتر می‌شود و می‌تواند به زندگی روزمره‌شان برگردند. افراد افسرده، اغلب اوقات با این احساسات منفی درگیرند، دلشان نمی‌خواهد به زندگی ادامه بدهند، از چیزی لذت نمی‌برند، اضطراب دارند و ناراحت هستند.


نشانه‌های افسردگی


نشانه‌های افسردگی

بهترین راه برای تشخیص اینکه به افسردگی مبتلا هستید یا خیر، بررسی علائم است. اگر خود یا عزیزانتان، بیش از سه مورد از علائم زیر را تجربه می‌کنید، به‌احتمال زیاد به این بیماری مبتلا شده‌اید و به درمان نیاز دارید.


ناراحتی، اضطراب و دل‌شوره به‌خصوص در ساعات ابتدایی صبح
احساس خستگی
کمبود انرژی
احساس بی‌ارزشی
احساس گناه همیشگی
مشکل در تمرکز
ضعف حافظه و ناتوانی در به‌خاطر سپردن اطلاعات
اختلالات خواب
فکرکردن به مرگ و خودکشی
بی‌میلی به کارهای روزمره یا آنچه قبلاً از آن لذت می‌بردید
تغییرات اشتها و وزن


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو چیست؟

شما تنها کسی نیستید که افسردگی دارید یا علائم آن را تجربه می‌کنید. این بیماری در حال حاضر به یکی از جدی‌ترین بیماری‌های قرن اخیر تبدیل شده و افراد زیادی را درگیر کرده است. راه‌های ازبین‌بردن افسردگی بدون دارو می‌توانند به‌تنهایی یا در کنار درمان‌های دارویی مورداستفاده قرار بگیرند. آزمایشات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تغییر در سبک زندگی، فعالیت‌های جسمانی و افکار، نتایج مثبتی برای بیماران افسرده به همراه داشته و حالشان را بهتر کرده است. در ادامه بررسی می‌کنیم ۱۶ روش درمان افسردگی بدون دارو چیست و با چه تغییراتی می‌توان بر حس و حال بد ناشی از این مشکل غلبه کرد.


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو

روتین روزانه داشته باشید

دکتر ایان کوک، روان‌پزشک و محقق دانشگاه کالیفرنیا، معتقد است افراد افسرده به یک روتین روزمره نیاز دارند. افسردگی، بیماران را از روال عادی زندگی دور می‌کند و بعد از مدتی، آن‌ها هیچ‌کدام از کارهای روزمره‌شان را انجام نمی‌دهند. تعهد به یک روتین روزمره، حتی اگر خیلی سبک باشد و سریع تمام شود، در بهبود وضعیت شما مؤثر است. برای شروع، به سراغ روتین‌های ساده‌ای مثل بیدارشدن رأس ساعت مشخص و صبحانه خوردن شروع کنید و کم‌کم کارهای بیشتری برای هر روز خود در نظر بگیرید.

برای خود هدف تعیین کنید

وقتی افسرده هستید، احتمالاً مدام با احساس بی‌ارزشی و بی‌هدفی در زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید. تصور می‌کنید از عهده هیچ کاری برنمی‌آیید و بیهوده به این دنیا آمده‌اید. برای بهبود این احساس، برای خود اهداف روزانه تعیین کنید و به آن‌ها متعهد بمانید. نیازی نیست از همان ابتدا به سراغ اهداف بزرگی مثل راه‌انداختن کسب‌وکار یا قبول‌شدن در دانشگاه بروید؛ از کارهای ساده شروع کنید. به‌عنوان‌مثال همین که آخر شب همه ظرف‌هایتان شسته شده باشد، یک هدف روزانه است و چیزی که به آن ارزش می‌دهد، تعهد شماست. کار خود را با تعیین اهداف ساده شروع کنید و به‌مرورزمان، وارد چالش‌های بزرگ‌تر شوید.

ورزش کنید

هنگام ورزش در بدن شما اندورفین ترشح می‌شود و احساس خوبی پیدا می‌کنید. این احساس موقتی است، اما وجود آن بعد از هر بار ورزش می‌تواند کمک‌کننده باشد. روانپزشکان بر این باورند که ورزش منظم به بازیابی مغز کمک می‌کند و حالات افسردگی را بهبود می‌بخشد. منظور از ورزش‌کردن، ورزش‌های سنگینی مثل صخره‌نوردی یا دو ماراتن نیست. همین که یک روز در میان با یک یا چند نفر از دوستان نزدیکتان به پیاده‌روی بروید، یکی از چند روش درمان افسردگی بدون دارو را انجام داده‌اید.


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو

رژیم غذایی سالم داشته باشید

هنوز هیچ رژیم غذایی برای درمان افسردگی بدون دارو در خانه ارائه نشده است. کسی دقیقاً نمی‌داند چه خوراکی‌هایی عامل افسردگی است و چه خوراکی‌هایی از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند. پیروی از رژیم غذایی سالم، بدین معنی است که شما به خودتان اهمیت می‌دهید. اگر به‌خاطر افسردگی، پرخوری می‌کنید یا اشتهایتان را از دست داده‌اید، تلاش کنید تا به‌اندازه معمول غذا بخورید. وقتی هنگام انجام این کار فکر کنید که در حال کمک‌کردن به خودتان هستید، احساس خوبی پیدا می‌کنید.

به‌اندازه کافی بخوابید

خواب کافی یکی از راه‌های ازبین‌بردن افسردگی بدون داروست، اما این بیماری معمولاً خواب را مختل می‌کند. افراد افسرده معمولاً شب‌ها خوب نمی‌خوابند، اما در طول روز خسته و خواب‌آلود هستند. در ادامه به چند روش برای افزایش کیفیت خواب شبانه اشاره می‌کنیم:
هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید و صبح‌ها در ساعت مشخص بیدار شوید.
در طول روز نخوابید یا خوابتان را به ۳۰ دقیقه در ظهر یا بعدازظهر محدود کنید.
هرگونه عامل حواس‌پرتی مثل تلویزیون، موبایل یا کامپیوتر را از اتاق‌خوابتان خارج کنید.
در طول روز فعالیت‌هایی انجام بدهید که جسم و ذهنتان را درگیر و خسته می‌کنند (این بدان معنا نیست که بیش از حد کار کنید و خود را تحت‌فشار قرار دهید.)

مسئولیت‌هایتان را انجام دهید

اکثر افراد افسرده می‌خواهند از بار مسئولیت‌هایشان در خانه و محل کار، شانه خالی کنند. یکی از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو در زنان و مردان، ادامه‌دادن به زندگی و انجام وظایف مربوط به مسئولیت‌هایشان است. نقش‌هایی که برعهده گرفته‌اید، سبک زندگی کنونی‌تان را ساخته و شامل وظایفی است که باید به‌صورت روزانه انجام شوند. به‌عنوان‌مثال اگر فرزندی دارید، نمی‌توانید به یکباره از پدر یا مادر بودن استعفا بدهید و وظایفی که در قبال فرزندتان دارید را کنار بگذارید. پذیرش مسئولیت‌ها و تعهد به نقش‌هایی که دارید، به بهبود افسردگی کمک می‌کند. با انجام این کارها باور می‌کنید که ارزشمند هستید و در زندگی عزیزانتان نقش مهمی ایفا می‌کنید. اگر تصور می‌کنید مسئولیت‌های کنونی سنگین است و از عهده آن‌ها برنمی‌آیید، کارتان را سبک‌تر کنید. مثلاً می‌توانید به‌جای کار تمام‌وقت، به‌صورت پاره‌وقت یا دورکار مشغول شوید یا حتی کارهای داوطلبانه انجام دهید. سبک کردن مسئولیت‌ها برای کنارآمدن با وضعیت کنونی، قابل‌قبول است، اما ترک آن‌ها سکوی سقوط آزاد به اعماق افسردگی است!


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو

از افکار منفی دور شوید

افسردگی بیشتر از هر چیزی روی ذهن شما اثر می‌گذارد. در این دوره افکار منفی به شما هجوم می‌آورند، طرز فکرتان تغییر می‌کند و نسبت به همه چیز بدبین می‌شوید. وقتی افکار منفی به ذهنتان هجوم می‌آورند، با منطق فکر کنید که آیا درست هستند یا خیر. به‌عنوان‌مثال وقتی فکر می‌کنید کسی شما را دوست ندارد، به دنبال شواهدی باشید که نشان بدهد هیچ‌کس به شما اهمیتی نمی‌دهد و کاملاً تنها هستید. وقتی منطقی فکر می‌کنید، متوجه می‌شوید خانواده و دوستانی دارند که به شما علاقه دارند، اما شما آن‌قدر درگیر افکار منفی شده‌اید که به این افراد توجهی نمی‌کنید و متوجه علاقه‌شان نمی‌شوید. یا به‌عنوان مثالی دیگر ممکن است به این فکر کنید که انسان بی‌ارزشی هستید و هیچ کار مهمی در طول زندگی انجام نداده‌اید. اما آیا این واقعاً صحیح است؟ به خاطرات خوبی که برای دیگران رقم زده‌اید، دستاوردهایی که به دست آورده‌اید و خدماتی که به دیگران ارائه داده‌اید، فکر کنید. همه این کارها را شما انجام داده‌اید و این نشان می‌دهد شما فرد ارزشمندی هستید.

کار جدیدی انجام دهید

بعضی از افراد، به‌خاطر روزمرگی و گیرافتادن در یک روتین تکرارشونده به افسردگی مبتلا می‌شوند. خروج از روزمرگی یک شیوه درمان افسردگی بدون دارو در زنان و مردان است که می‌تواند با کم‌ترین هزینه اجرا شود. خودتان را به چالش بکشید و کارهای جدید انجام بدهید، کارهایی که همیشه دوستشان داشتید اما هیچ‌وقت به سراغشان نرفتید. در ادامه چند پیشنهاد ساده برای خروج از روزمرگی ارائه می‌دهیم:


سفر کنید
به موزه یا جاهای دیدنی شهر خودتان بروید
در پارک کتاب بخوانید
یادگیری یک ساز یا زبان جدید را شروع کنید
در کارهای خیریه و داوطلبانه شرکت کنید
در اجتماعاتی که افراد هم‌فکر و هم سن‌وسال خودتان حضور دارند، شرکت کنید و دوستان تازه پیدا کنید


وقتی کار تازه‌ای انجام می‌دهید و چالش جدیدی ایجاد می‌کنید، مسیرهای عصبی تازه‌ای در مغز ساخته می‌شود و سطح دوپامین هم افزایش پیدا می‌کند. دوپامین به‌صورت مستقیم با احساس لذت و رضایت در ارتباط است و کم‌کم افسردگی را بهبود می‌دهد. علاوه‌برآن، شما با انجام یک کار تازه، احساس ارزشمندی می‌کنید و از انفعال ناشی از بیماری بیرون می‌آیید.


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو

تفریح کنید

در دوره افسردگی، باید برای کارهای لذت‌بخش و تفریح زمان بگذارید. ممکن است احساس کنید این تفریحات حس و حال سابق را ندارند و دیگر لذت‌بخش نیستند؛ به یاد داشته باشید که این مسئله یکی از علائم افسردگی است و نباید در غلبه بر بیماری، مانع شما شود. برای تفریحات همیشگی‌تان زمان بگذارید، حتی اگر میلی برای انجام این کار ندارید. شاید عجیب باشد اما وقتی افسرده هستید باید برای تفریح هم تلاش کنید! تفریح یکی از درمان‌های شماست و احتمالاً ذهنتان در برابر آن مقاومت نشان می‌دهد. برای مقابله با این مقاومت ذهنی، برنامه بچینید و متعهد باشید. به‌عنوان‌مثال برای شام خوردن با دوستانتان برنامه‌ریزی کنید و تحت هر شرایطی، در زمان مشخص به رستوران بروید. وقتی افسرده هستید، کم‌کم توانایی لذت‌بردن از زندگی را از دست می‌دهید. باید دوباره یاد بگیرید که از چیزهای درست لذت ببرید و از لذت‌های مخرب و غیرواقعی دوری کنید. به‌مرورزمان، ذهن شما دوباره احساس لذت واقعی را تجربه می‌کنید و می‌توانید بر افسردگی غلبه کنید.

از مخدرها دوری کنید

مصرف بی‌رویه الکل و مواد مخدر در میان افراد افسرده شایع است. آن‌ها به‌خاطر فرار از احساسات و افکارشان یا به‌دست‌آوردن لذت‌های پوچ و غیرواقعی، به سراغ مصرف این مواد می‌روند و آن‌قدر به این کار ادامه می‌دهند تا به اعتیاد می‌رسند. به یاد داشته باشید هیچ بیمار معتادی، باهدف اعتیاد به مصرف این مواد روی نیاورده، همه آن‌ها از سر کنجکاوی یا تفریح به سراغ مواد مخدر رفته‌اند. بسیاری از آن‌ها تا قبل از اعتیاد معتقد بوده‌اند که اراده‌ای قوی دارند و هر زمان که بخواهند، می‌توانند سوءمصرف را کنار بگذارند. هنوز به‌صورت علمی مشخص نشده که مصرف الکل و مواد مخدر عامل افسردگی است یا خیر، اما روانپزشکان و روان‌شناسان می‌دانند مصرف زیاد این مواد به مدت طولانی، روی عملکرد مغز اثر می‌گذارد و افسردگی را تشدید می‌کند. حتی ممکن است فرد در نهایت به بیماری‌های روانی مبتلا شود.

در جستجوی معنا باشید

معنا در زندگی آن‌قدر مهم است که ویکتور فرانکل کتابی به نام «انسان در جستجوی معنا» تألیف کرده و این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین‌های جهان تبدیل شده است. در این کتاب، انسان‌های اسیر در اردوگاه کار اجباری مورد بررسی قرار گرفته‌اند. افرادی که در ذهنشان، معنایی برای زندگی داشتند، در شرایط سخت اردوگاه دوام می‌آورند. آن‌ها با وجود خوراک کم و کار زیاد، زنده می‌ماندند تا روزی به معنای زندگی‌شان دست پیدا کنند. معنا در زندگی چیزی است که شما باید آن را پیدا کنید. به این فکر کنید که موفقیت برای شما چیست؟ برای اینکه از خودتان رضایت داشته باشید، باید چه کنید؟ فارغ از درآمد و مادیات، با انجام چه کاری احساس ارزشمندی می‌کنید؟ با پاسخ‌دادن به این سؤالات عمیق، به دنبال معنایی برای زندگی خود باشید. حتی ممکن است لازم باشد برای پیداکردن این معنا، از یک روان‌شناس حرفه‌ای کمک بگیرید.


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو

رابطه داشته باشید

احتمالاً می‌دانید که رابطه انواع مختلفی دارد، رابطه عاطفی، دوستانه، خانوادگی و کاری. افراد افسرده دوست دارند تنها بمانند و آن‌قدر به‌تنهایی ادامه می‌دهند که کم‌کم منزوی می‌شوند. برای درمان افسردگی بدون دارو، باید از تنهایی دوری کنید و با افرادی که به شما اهمیت می‌دهند، زمان بگذرانید. دو نکته مهم درباره ارتباط داشتن با دیگران وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:
نکته اول: ارتباط داشتن با افرادی که شما را تحقیر میکنند، اعتماد به نفستان را می‌گیرند و احساس بدی به شما می‌دهند، به درمان افسردگی کمکی نمی‌کند و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند.
نکته دوم: منظور از برقراری ارتباط با دیگران، فرار از تنهایی نیست. همه افراد به‌تنهایی نیاز دارند. اگر دوست دارید مدتی تنها بمانید و با کسی در ارتباط نباشید، این طبیعی است. نکته مهم این است که بین تنهایی و ارتباط و تعامل با دیگران، تعادل برقرار کنید و منزوی نشوید.

از مکمل استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از بعضی مکمل‌ها مثل روغن ماهی (یا مکمل‌های امگا ۳)، 5-هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP)، مکمل ویتامین D، اس آدنوزیل متیونین (SAM) در درمان افسردگی مؤثر است. این مکمل‌ها مثل داروهای شیمیایی روی عملکرد مغز یا هورمون‌ها تأثیر ندارند، اما باید با مشورت پزشک مصرف شوند. کافئین هم می‌تواند مکمل مناسبی برای مقابله با افسردگی باشد، به‌شرط اینکه در حد تعادل مصرف شود. قهوه، چای، نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، منبع کافئین هستند. افرادی که به کافئین زیاد وابسته‌اند، معمولاً خواب خوبی ندارند؛ مخصوصاً اگر در ساعات نزدیک به خوابشان قهوه بخورند. اگر به کافئین وابسته هستید، کمکم مقدار مصرف روزانه خود را کاهش دهید تا به سطح تعادل برگردید. هیچ‌وقت به یکباره، مصرف قهوه یا سایر مواد حاوی کافئین را متوقف نکنید، زیرا ممکن است با عوارض ترک ناگهانی کافئین روبرو شوید.

معنویت خود را تقویت کنید

تقویت معنویت به معنی حضور در مکان‌های مذهبی و تعصب روی اعتقادات مذهبی نیست. معنویت تمرین‌های ساده روزانه‌ای است که انجام آن‌ها حالتان را بهتر می‌کند. اعتقاد به موجودی قدرتمند که از هر مشکلی بزرگ‌تر است و در شرایط سخت به شما کمک می‌کند، آرامش زیادی به همراه دارد. تمرینات شکرگزاری نیز یک روش مؤثر برای درمان افسردگی بدون دارو در خانه است که تاکنون به افراد بسیاری کمک کرده و می‌کند. یکی از مهم‌ترین تمرینات مرتبط با معنویت، مدیتیشن است. با مدیتیشن آرام می‌شوید، می‌توانید افکارتان را مدیریت کنید و احساساتتان را بشناسید. مدیتیشن نوعی تمرین ذهن‌آگاهی است و به‌عنوان یکی از مؤثرترین متدهای رفع افسردگی بدون دارو نیز شناخته می‌شود. مدیتیشن انواع و روش‌های مختلفی دارد و اساتید بسیاری برای آموزش در این حوزه فعالیت می‌کنند. در ادامه یکی از ساده‌ترین روش‌های انجام این کار را توضیح می‌دهیم که فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد و می‌توان آن را در هر شرایطی انجام داد.


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو

جایی آرام و ساکت که امکان تمرکز دارید را پیدا کنید.
در راحت‌ترین وضعیت قرار بگیرید، می‌توانید بنشینید یا دراز بکشید.
چشمانتان را ببندید.
عمیق نفس بکشید و فقط به نفس‌کشیدن فکر کنید. انگار تنفس تنها کاری است که باید در این لحظه انجام بدهید.
یک خط اسکن فرضی را تصور کنید که از بالای سر به سمت پاها حرکت می‌کند. با این خط اسکن همراه شوید. روی تک‌تک اعضای بدنتان تمرکز کنید و هرگونه گرفتگی ناشی از استرس را از خود دور کنید.
همه اعضای بدن خود را رها کنید و سبک شوید.
هر زمان تمرکزتان از دست رفت یا افکار پریشان به سراغتان آمد، دوباره به تمرکز روی تنفس برگردید و مسیر هوا در هر دم و بازدم را دنبال کنید.
زمان مدیتیشن به شما بستگی دارد. بعضی از افراد با دو دقیقه تمرکز و تنفس آگاهانه، می‌توانند اضطرابشان را مدیریت کنند، اما بعضی دیگر به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن نیاز دارند.

با طبیعت ارتباط داشته باشید

ارتباط با طبیعت، تأثیر بسزایی در درمان افسردگی بدون دارو دارد. می‌توانید احساسات و افکار منفی و اضطرابتان را با سکوت و آرامش طبیعت عوض کنید. البته با وجود زندگی پر دغدغه امروزی، کم‌تر کسی برای طبیعت‌گردی روزانه فرصت دارد؛ برای جبران این مشکل می‌توانید طبیعت را به اتاقتان بیاورید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در محل کار یا خانه‌شان از گیاهان سبز نگهداری می‌کنند، استرس کم‌تری را تجربه می‌کنند، می‌توانند تمرکز بیشتری داشته باشند و سطح افسردگی و اضطرابشان هم کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که انتخاب نوع گیاه هم در میزان تأثیر آن اهمیت دارد، به‌عنوان‌مثال رایحه گیاه اسطوخودوس، آرامش‌بخش است و یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای افراد افسرده محسوب می‌شود.

به آهنگ‌های شاد و پرانرژی گوش کنید

تحقیقات علمی و تجربیات ثابت کرده‌اند که موسیقی به‌صورت مستقیم روی احساسات انسان تأثیر دارد. وقتی افسرده هستید، احتمالاً دوست دارید به سراغ آهنگ‌های ملایم با متن‌های غمگین بروید و با آن‌ها اشک بریزید. به یاد داشته باشید که برای درمان افسردگی بدون دارو باید از چیزهایی که احساسات منفی شما را تحریک می‌کند، دوری کنید. با وسوسه گوش‌دادن به آهنگ‌های غمگین مقابله کنید و به سراغ آهنگ‌های شادی بروید که احساسات مثبت القا می‌کنند، سطح انرژی را بالا می‌برند و روحیه شما را بهتر می‌کنند.


روش‌های درمان افسردگی بدون دارو

از درمان افسردگی بدون دارو با دستگاه استفاده کنید

زمانی که سایر متدهای درمان افسردگی مؤثر نباشد، پزشک به سراغ تحریک مغزی می‌رود. این متد با شوک الکتریکی تفاوت دارد و برای تعدیل اعصاب مغز مورداستفاده قرار می‌گیرد. جریانی که در درمان افسردگی بدون دارو با دستگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، ۴۰۰ بار ضعیف‌تر از جریان مورداستفاده در درمان با شوک الکتریکی است. دستگاه تحریک‌کننده مغز، شبیه به هدفون است و الکترودهای آن در قسمت بالایی سر و روی پوست قرار می‌گیرد. با انتقال جریان به قشر جلو، جانبی و پشتی پیشانی، فعالیت این نواحی کم‌تر می‌شود و شدت علائمی چون خستگی، اختلالات خواب، تمرکز و تغییرات اشتها کاهش پیدا می‌کند. این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فرد در خانه هم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. تحقیقات نشان می‌دهد ۳۰% از افراد با درمان افسردگی بدون دارو با دستگاه توانسته‌اند به طور کامل بر بیماری‌شان غلبه کنند و ۸۰ درصد هم در عرض سه هفته، بهبود قابل‌توجهی در علائمشان احساس کردند.


آیا درمان افسردگی قطعی بدون دارو امکان‌پذیر است؟

افسردگی سطوح مختلفی دارد. اگر از ابتدای بروز علائم بیماری، برای درمان آن اقدام نکنید، به‌مرورزمان شدیدتر می‌شود. شدت‌گرفتن افسردگی ممکن است اختلالات و بیماری‌های روانی دیگری را هم به همراه داشته باشد. درمان افسردگی شدید بدون دارو امکان‌پذیر نیست و حتی احتمال دارد به متدهای دیگری چون درمان با شوک الکتریکی و تحریک مغزی هم نیاز داشته باشد. درمان قطعی افسردگی بدون دارو، برای افرادی که به نوع خفیف این بیماری مبتلا هستند یا به‌تازگی با علائم آن درگیر شده‌اند، امکان‌پذیر است. اما توصیه می‌کنیم در همین دوره هم با روان‌شناس مشورت داشته باشید تا از شدت‌گرفتن علائم پیشگیری کنید. روان‌شناسان متخصص در این زمینه با بررسی شرایط و حالات بیمار، متدهای درمانی مناسب را به او پیشنهاد می‌دهند. به یاد داشته باشید این افراد صرفاً به دنبال تجویز داروهای شیمیایی نیستند. آن‌ها بنا به تشخیص خود، بهترین متد درمانی را برای شما در نظر می‌گیرند.


درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو، شیوه‌ای مؤثر و جدی است

بسیاری از افراد راهکارهای درمان افسردگی بدون دارو را جدی نمی‌گیرند. آن‌ها تصور می‌کنند تغذیه سالم، هدفمندی، ورزش‌کردن و سایر متدهایی که برای درمان بدون داروی این بیماری ارائه شد، کلیشه‌ای هستند و هیچ اثری ندارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که متدهای درمان بدون دارو، تأثیر بلندمدت دارند. با تکرار این رفتارها و تعهد به کارهای مؤثر در درمان افسردگی، بعد از چند ماه اثرات آن را می‌بینید و متوجه می‌شوید که کم‌کم می‌توانید به زندگی عادی برگردید. در این مقاله مهم‌ترین روش‌های رفع افسردگی بدون دارو را توضیح دادیم.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید درمورد درمان افسردگی بدون دارو بدانید

افسردگی یکی از مشکلات روحی شایع در جامعه است و می‌تواند تأثیرات مخربی بر روی کیفیت زندگی فردی داشته باشد. از داروها تا تراپی‌های مختلف، روش‌های متعددی برای درمان افسردگی وجود دارد. اما برای بسیاری از افراد، درمان افسردگی بدون دارو به‌عنوان یک گزینه جذاب موردتوجه قرار می‌گیرد. یکی از رویکردهای خوب در درمان افسردگی بدون دارو، تراپی مشاوره است. در جریان جلسات مشاوره، افراد می‌توانند با کمک یک متخصص روان‌شناسی مشکلات و احساسات خود را بررسی کنند و راهکارهای مؤثری برای مدیریت آنها یاد بگیرند. همچنین، تمرینات مانند مدیتیشن و یوگا نیز به‌عنوان روش‌های غیردارویی برای کاهش استرس و افزایش رضایت از زندگی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
علاوه بر این، تغییر در شیوه زندگی نیز می‌تواند در درمان افسردگی بدون دارو مؤثر باشد. افراد می‌توانند با بهبود روزمره‌های خود مانند میزان فعالیت بدنی، تغذیه سالم و مدیریت استراحت، به بهبود حالت روحی خود کمک کنند. در مجموع، درمان افسردگی بدون دارو به‌عنوان یک رویکرد جذاب و کم‌خطر برای افرادی که ممکن است از مصرف داروها هراس داشته باشند، مطرح می‌شود. باتوجه‌به شناخت و درک دقیق از علل افسردگی و تنظیم همراهی‌های مناسب با تخصصی مشاوره، افراد می‌توانند به بهبود حالت روحی خود و بازگشت به زندگی معنوی و سالم دست پیدا کنند. اگر تاکنون تجربه افسردگی داشته‌اید و توانسته‌اید بدون دارو حالتان را بهتر کنید، تجربه‌هایتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. افراد افسرده به شنیدن پیشنهادات و نظرات افرادی که حس و حال مشابه داشته‌اند و توانسته‌اند بر بیماری‌شان غلبه کنند، نیاز دارند.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد درمان افسردگی بدون دارو

آیا ممکن است افسردگی بدون دارو درمان شود؟

پاسخ: بله، درمان افسردگی بدون دارو ممکن است با استفاده از روش‌های مشاوره، تراپی‌های شناختی - رفتاری، تغییرات در شیوه زندگی و تمرینات روان‌شناختی مؤثر باشد.

تراپی مشاوره چگونه به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

پاسخ: تراپی مشاوره افراد را کمک می‌کند تا مشکلات و احساسات خود را بررسی کرده و راهکارهای مؤثری برای مدیریت آنها یاد بگیرند. این فرصتی برای درک عمیق‌تر از خود و تغییرات مثبت فراهم می‌کند.

آیا تمرینات روان‌شناختی می‌توانند در درمان افسردگی مؤثر باشند؟

پاسخ: بله، تمرینات مانند مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تنفس می‌توانند به کاهش استرس و افزایش رضایت از زندگی کمک کنند.

چگونه می‌توانم تغییر در شیوه زندگی‌ام ایجاد کنم؟

پاسخ: بهبود روزمره‌های مانند میزان فعالیت بدنی، تغذیه سالم و مدیریت استراحت می‌تواند در کاهش افسردگی مؤثر باشد.

آیا درمان بدون دارو برای همه افراد مناسب است؟

پاسخ: درمان بدون دارو ممکن است برای برخی افراد مؤثر باشد، اما همیشه باید با متخصصین مشورت کرد و بهترین روش درمانی بر اساس نیازهای و شرایط خاص هر فرد تعیین شود.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار