موقعیت شما در سایت:

مدیریت هیجانات در زنان

مدیریت هیجانات در زنان

0 نظر

0 لایک

608 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/10/05

توضیحات

کنترل احساسات به معنای شناسایی، توانایی درک و امکان بروز دهی احساسات در زمان‌ مناسب است. عدم کنترل عواطف و احساسات تأثیرات منفی روی انسان دارد و می‌تواند موجب بروز بیماری‌های گوناگونی همچون افسردگی و انزوا شود.

کنترل و مدیریت هیجانات و احساسات، امر لازم و ضروری است که می‌تواند باعث برقراری روابط عاطفی سالم و شادابی توسط انسان شود. ولی دراین‌بین کسانی هستند که قدرت کنترل احساسات خود را ندارند و در هر شرایطی، آن را ابراز می‌کنند. کنترل نکردن احساسات توسط انسان به روابط شخصی و کاری او ضربه زده و موجب سرشکستگی فرد خواهد شد. با کمک‌گرفتن از راهکار و تکنیک‌هایی، می‌توانید رفته‌رفته مهارت کنترل و مدیریت احساسات خود را تقویت و رشد دهید. کنترل احساسات سلامت روحی و جسمی انسان را بهبود بخشیده و به او کمک می‌کند تا با شناسایی و درک احساسات خود، عملکرد بهتری را در شرایط گوناگون نشان دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت هیجانات و احساسات در زنان در ادامه مطلب همراه ما باشید.


معنی و مفهوم کنترل احساسات چیست؟

احساسات بخشی عظیمی از زندگی انسان را به خود اختصاص داده و در بیشتر مواقع مشاهده شده که افراد به‌جای تصمیم‌گیری بر اساس عقل، با احساسات خود پیشروی کرده‌اند. ولی آیا این کار درست است؟ پیشروی برحسب احساسات نه‌تنها کار درستی نیست، بلکه می‌تواند آسیب و لطمه‌هایی را نیز به زندگی افراد وارد کند. به این خاطر کنترل احساسات دارای نقش و اهمیت بسزایی بوده و می‌تواند افراد را از دامان مسائل و مشکلات بسیاری نیز بیرون بیاورد. کنترل و مدیریت احساسات موجب برقراری روابط درست و بادوامی بین انسان‌ها شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا با درنظرگرفتن تمامی جوانب، دست به انجام کارهایی بزنند. به‌طورکلی کنترل‌کردن احساسات به معنای این است که در مواقع مختلف امکان مدیریت و گاهی اوقات، بروزندادن احساسات خود باشید و بتوانید با ارتقای این مهارت به زندگی سالم و موفقی دست یابید. کنترل و مدیریت احساسات تأثیرات بسیاری روی زندگی انسان‌ها دارد که این تأثیرات عبارت‌اند از:
برخورداری از سلامت جسمی و روحی
برقراری روابط درست و بهبود آن‌ها
بهبود عملکرد شخصی و کاری


کنترل احساسات چیست


خلاصه‌ای کوتاه از کنترل احساسات

بسیاری از افراد روزانه با مسائل و آسیب‌هایی روبرو می‌شوند که باید بتوانند در مواجه با آن‌ها، دست به کنترل احساسات خود بزنند. کنترل‌کردن احساسات یکی از مسائل مهم برای دستیابی به پیشرفت است و می‌تواند از بروز شکست‌های پی‌درپی نیز پیشگیری کند. هر فرد دارای احساساتی درون خود است و می‌توان گفت: کسی که بتواند به‌خوبی هیجانات مثبت و منفی را بشناسد و در برابر مسائل مختلف پایداری کند، از کنترل احساسات خوبی برخوردار است. ولی باید بدانید همان‌طور که کنترل کردن احساسات دارای اهمیت بسزایی بوده، به همان اندازه نیز عدم کنترل آن می‌تواند تأثیرات منفی را روی زندگی انسان بگذارد. شاید شما نیز جزو کسانی هستید که قصد دارید احساساتتان را کنترل و مدیریت کرده و از آن به نفع خود استفاده کنید. ولی حال مسئله مهم اینجاست که چگونه احساسات را به نفع خود مدیریت کنیم؟ برای این کار روش‌های بسیاری وجود دارد که هر یک دارای مزایا و ویژگی‌های بخصوصی هستند. البته تمامی انسان‌ها نیازمند یک روش خاص برای مدیریت احساسات خود نیستند و هر کسی می‌تواند با ترفندهایی، احساساتش را به نفع خود مدیریت کند.


باورهای اشتباه در مورد کنترل احساسات

کنترل احساسات جزو مسائل حائز اهمیت در عصر امروزی به شمار می‌آید و می‌تواند افراد را نسبت به یکدیگر متمایز کند. در واقع این کنترل به شما کمک می‌کند که به زندگی و روابط درست و اصولی دست یافته و رفته‌رفته به سمت موفقیت گام بردارید. البته باورهای اشتباه بسیاری نیز در مورد کنترل کردن احساسات وجود دارد و هر یک به‌نوعی می‌توانند، افراد را از کنترل و مدیریت احساسات خود باز دارند. ولی باید بدانید که بهتر است بر اساس باورهای درست و غلط موجود، زندگی خود را پیش نبرید. برخی از باورهای اشتباه در مورد کنترل احساسات عبارت‌اند از:
با این کنترل، احساسات خود را سرکوب می‌کنید و دیگر هیچ حسی نسبت به زندگی و اطرافیانتان نخواهید داشت.
کنترل و مدیریت احساسات در هر زمان و موقعیتی قابل‌انجام است.
این کنترل مهارت ذاتی بوده که درون هر انسانی وجود دارد.
این کار تنها مختص بزرگسالان است و کودکان نیازی به کنترل‌کردن احساسات خود ندارند.
هیچ راهی برای کنترل و مدیریت احساسات افراد، وجود ندارد.
کنترل احساسات همان ابرازنکردن حس خود بوده و با سرکوب آن، احتمال دارد پس از گذشت مدتی دست به ابراز علاقه ناگهانی بزنید.
مدیریت احساس به معنای برخورداری از منطق و درک بالا است.
این کار باید به شکلی انجام شود که بتوان رضایت اطرافیان را جلب کند.
کنترل‌ عواطف و احساسات می‌تواند روند زندگی انسان را دچار مشکل کرده و نتایج بدی را نصیب او کند.


کنترل احساسات


مقایسه کنترل احساسات با هیجانات

احساسات و هیجانات دو مبحث کلیدی به شمار می‌آیند و می‌توان گفت: تقریباً مشابه یکدیگر هستند. ولی بااین‌حال تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد که با آگاهی از این تفاوت‌ها، می‌توانید درک بهتری نسبت به هر یک پیدا کنید. احساسات عواطف پایدار و طولانی‌مدتی است که تحت‌تأثیر عامل‌هایی همچون باورها، تجربیات و ارزش‌ها قرار می‌گیرد. ولی هیجانات به‌خاطر مسئله خاصی بروز کرده و معمولاً مدت‌زمان آن کوتاه‌تر از احساسات خواهد بود. برخی از تفاوت‌های این دو واژه عبارت‌اند از:
احساسات معمولاً با آگاهی انسان پدیدار خواهد شد، درحالی‌که هیجانات به‌صورت ناخودآگاه و بسته به وقایع مختلفی بروز می‌کنند.
هیجانات طی مدت‌زمان کوتاهی از بین رفته، ولی احساسات برعکس آن بوده و طی مدت‌زمان طولانی از بین خواهد رفت.
احساسات شدت کمتری نسبت به هیجانات دارد، درحالی‌که هیجانات دارای شدت بیشتری هستند.


عوارض عدم کنترل احساسات در رابطه عاطفی


عوارض عدم کنترل احساسات در رابطه عاطفی

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد کنترل نکردن احساسات می‌تواند موجب بروز بیماری‌ها و عواقب ناگوار بسیاری شود. به این خاطر لازم است که هر فردی در زندگی خود با تمرین‌های مکرر از مهارت کنترل و مدیریت احساسات برخوردار شود و بتواند احساساتش را در بیشتر موقعیت‌ها بروز ندهد. امروزه روابط عاطفی بیشتر از سایر روابط در معرض خطر است و باید بتوانید در آن‌ها، عواطف و احساسات خود را زیاد بروز ندهید. حال شاید شما نیز ندانید که عدم کنترل احساسات چه عوارضی در برقراری روابط عاطفی دارد؟ برخی از این عوارض به شکل زیر هستند:

سوءتفاهم

یکی از عارضه‌های کنترل‌نکردن احساسات، بروز سوءتفاهم و درگیری میان طرفین است. احتمال دارد در صورت مواجه‌شدن با احساسات، امکان کنترل خود را نداشته باشید و با بیان گفته‌هایی منجر به دعوا با طرف مقابل و آسیب به رابطه عاطفی خود شوید.

حسادت و ترس ازدست‌دادن

یکی از مسائلی که امروزه بیشتر مردم با آن مواجه هستند، حس حسادت و ترس ازدست‌دادن شریک عاطفی خود است. این مسئله می‌تواند باعث بروز رفتار و کارهایی از سمت شما شود و به فرد مقابل و رابطه عاطفی‌تان آسیب برساند.

فاصله عاطفی

زمانی که کسی امکان کنترل‌کردن احساسات خود را نداشته باشد، می‌تواند منجر به بروز فاصله عاطفی شود. این فاصله باعث دوری دو نفر در رابطه عاطفی خواهد شد که به آن طلاق عاطفی نیز می‌گویند.

آسیب به سلامت روان

عدم کنترل احساسات نه‌تنها به رابطه عاطفی صدمه می‌زند، بلکه می‌تواند سلامت روانی دو طرف را نیز درگیر مشکل کند. شاید تابه‌حال دیده باشید زمانی‌ که افراد با مسائل احساسی روبرو می‌شوند، دچار بیماری و مشکلاتی همچون افسردگی، انزوا، کاهش عزت‌نفس و سایر موارد شده‌اند. این مسائل همان آسیب ‌رساندن به سلامت روان است و تأثیرات منفی روی زندگی انسان خواهد داشت.

پایان روابط

در نهایت اگر نتوانید احساسات خود را در روابط عاطفی کنترل و مدیریت کنید، به‌احتمال زیاد منجر به اتمام آن خواهید شد. درصورتی‌که با کارها و احساسات خود باعث آسیب به‌طرف مقابل شوید، او نیز قید شما را زده و تصمیم به پایان رابطه خواهد گرفت.


راه‌های کنترل احساسات در رابطه عاطفی


راه‌های کنترل احساسات در رابطه عاطفی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در رابطه عاطفی، امکان کنترل احساسات خود را نداشته باشید. ولی باید بدانید که خرج میزان زیاد احساسات برای فرد دیگر نه‌تنها فایده‌ای برای شما ندارد، بلکه می‌تواند رفته‌رفته منجر به زده شدن او از شما شود. به این خاطر بهتر است تازمانی که شناختی نسبت به خود و احساساتتان پیدا نکردید و امکان کنترل آن را ندارید، وارد روابط عاطفی نشوید. در واقع مدیریت احساسات نقش بسزایی در برقراری روابط درست و پایدار دارد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید از بروز هر مشکلی در روابطتان پیشگیری کنید. حال آیا روشی برای کنترل و مدیریت احساسات در روابط عاطفی و عشقی وجود دارد؟ برای این کنترل راه‌های زیادی در پیش خواهید داشت که می‌توانید با این کار، زندگی خود را به سمت پیشرفت و موفقیت سوق دهید. راه‌های مدیریت احساسات در رابطه عاطفی عبارت‌اند از:

احساسات خود را بشناسید

نخستین راه برای کنترل و مدیریت احساسات، شناختن حس‌های خود در موقعیت‌ها و شرایط مختلف است. برای این کار می‌توانید به احساسات و هیجانات خود فکر کنید و آن‌ها را روی کاغذی بنویسید. حال می‌توانید میزان شدت احساسات را نیز با شماره 1 تا 10 تعیین نمایید.

دلایل بروز احساسات را پیدا کنید

پس از شناسایی احساسات زمان پیداکردن دلایل بروز آن‌ است تا بتوانید با شناخت احساسات خود، دست به استفاده از روش‌های درستی برای کنترل احساساتتان بزنید. برای این کار می‌توانید به سؤالات زیر پاسخ دهید:
فکر کنید که چه چیزی منجر به بروز این حس در وجود من شده است؟
آیا احساسی که بروز داده، واقعی است یا خیر؟
آیا ارتباطی به زمان حال یا گذشته من دارد یا خیر؟

با شریک عاطفی خود صحبت کنید

صحبت‌کردن یکی از روش‌های آرام‌بخشی است که می‌تواند منجر به مدیریت درست احساسات توسط  افراد شود. بهتر است در مواقعی که با احساسات مثبت و منفی گوناگونی راجع به‌طرف مقابلتان مواجه شدید، با او صحبت کنید. صحبت‌کردن موجب ریشه‌یابی علت حس شده و در این حالت بهتر می‌توانید درکی نسبت به احساساتتان پیدا کنید.

از تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده نمایید

تکنیک‌های آرام‌سازی همچون نفس عمیق، یوگا، ماساژ یا هر چیز دیگری که موجب آرام‌شدن انسان شود، در کنترل احساسات و بهبود روابط او تأثیرگذار خواهد بود.

احساسات خود را در شرایط مناسب ابراز کنید

ابرازکردن احساسات باید در شرایط درستی انجام بگیرد تا موجب سر شکسته‌شدن افراد نشود. کنترل و مدیریت احساسات می‌تواند عزت‌نفستان را افزایش داده و موجب ارتباط‌گیری انسان با افراد درستی شود.

از متخصص کمک بگیرید

گاهی اوقات افراد به دلیل میزان بالای احساسات، کور شده و از هیچ راهکار و ترفندی جهت مدیریت احساسات خود استفاده نخواهند کرد. باید بدانید که در این حالت نه‌تنها منجر به پیشرفت خود نمی‌شوید، بلکه مورد تهدید عواقب و بیماری‌های مختلفی نیز قرار خواهید گرفت. درصورتی‌که با روش‌های بالا امکان مدیریت‌کردن احساسات و عواطف خود را نداشتید، می‌توانید از یک متخصص روان‌شناس خبره در این زمینه کمک بگیرید.


تکنیک‌های کنترل احساسات فردی

کنترل احساسات فردی یکی از لازمه‌های دستیابی به پیشرفت و موفقیت در زندگی شخصی و کاری هر کسی است و اهمیت به آن جزو مسائل حیاتی به شمار می‌آید. فردی که بتواند قادر به مدیریت احساسات خود شود، امکان بروزدادن واکنش‌های طبیعی را داشته و می‌تواند هر شرایطی را با کنترل کردن احساسات خود مدیریت کند. این کار با استفاده از انواع روش‌ها و تکنیک‌ها قابل‌انجام بوده و با استفاده از آن‌ها، می‌توانید به موفقیت‌هایی در روابط شخصی و کاری خود دست یابید. حال شاید شما نیز تابه‌حال چندین بار با خود فکر کرده باشید که چگونه احساسات را به نفع خود مدیریت کنیم؟ برخی از تکنیک‌ها‌ی کنترل احساسات فردی همچون شناخت احساسات خود، تنفس عمیق در شرایط مختلف، مدیتیشن و یوگا، نوشتن احساسات در دفتر و صحبت با یک فرد صمیمی یا متخصص جزو مواردی به شمار می‌آیند که در این راستا تأثیرگذار هستند.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد کنترل احساسات بدانیم

احساسات یکی از لازمه‌های مهم در زندگی انسان است و می‌تواند باعث انگیزه، قدرت، شادابی و خلاقیت در او شود. ولی تنها در صورتی می‌توانید به زندگی شاداب با قدرت و انگیزه بالا دست یابید که مهارت کنترل احساسات را در خود رشد دهید. کنترل و مدیریت احساسات مهارت لازم برای پیش‌بردن درست روابط در زندگی بوده و نبود آن، می‌تواند برایتان دردسرساز شود. این کنترل به انسان کمک می‌کند تا تنظیمی روی رفتار و کارهایش انجام دهد و با این کار، بتواند سلامت روحی و جسمی خود را بهبود ببخشد. نکته مهم اینجاست که تمامی افراد جهان دارای مهارت کنترل عواطف و احساسات یکسانی نیستند و هر فرد، به حدی می‌تواند احساساتش را کنترل کند.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد کنترل احساسات

کنترل احساسات چیست؟

پاسخ: کنترل و مدیریت احساسات مهارت اکتسابی است که موجب شناسایی، درک و امکان ابراز درست حس در زمان مناسب توسط افراد خواهد شد.

آیا راهی برای مدیریت احساسات در روابط عاطفی وجود دارد؟

پاسخ: بله؛ برای این کار می‌توانید از روش‌هایی همچون شناسایی احساسات و دلیل بروز آن‌ها، استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش، ابراز احساس در زمان مناسب و مراجعه به متخصص کمک بگیرید.

کنترل و مدیریت احساسات چه تأثیری روی زندگی انسان دارد؟

پاسخ: کنترل و مدیریت احساسات تأثیرات بسزایی روی زندگی انسان خواهد داشت که این تأثیرات شامل مواردی همچون سلامت روحی و جسمی، دستیابی به آرامش بالا، رشد شخصی و کاری است.

عوارض کنترل نکردن احساسات در روابط عاطفی چیست؟

پاسخ: عدم کنترل احساسات می‌تواند باعث بروز عوارضی همچون سوءتفاهم، حسادت، فاصله عاطفی، آسیب به سلامت روانی طرفین و درنهایت نیز پایان رابطه شود.

آیا روش‌های کنترل احساسات یکسان هستند؟

پاسخ: خیر، روش‌های کنترل احساسات برای همه یکسان نیستند. آنچه برای یک نفر مفید است ممکن است برای دیگری مفید نباشد. مهم است که روش‌هایی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشند.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار