موقعیت شما در سایت:

پیامد های انتظار داشتن از دیگران

پیامد های انتظار داشتن از دیگران

0 نظر

0 لایک

2024 بازدید

تاریخ انتشار: 1403/03/03

توضیحات

به دنبال آرامش و شادکامی واقعی هستید؟ با رها کردن توقع از دیگران، کلید رهایی از استرس، اضطراب و روابط سمی را به دست آورید. در این مقاله، راه‌های عملی برای رها کردن توقعات و رسیدن به زندگی شادتر را بیاموزید.

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشین که در زندگی و در روابط کاری و انسانی خودشون از دیگران انتظار دارند تا کارهاشون رو به شکل خوبی انجام بدن اما انتظار داشتن از دیگران به چه معناست؟ آیا شما هم انسان متوقعی هستید؟ یعنی از آن دسته انسان‌هایی هستید که از عالم و آدم انتظار و انتظار دارید و همیشه چشم امید به دیگران دارید؟ زندگی خیلی کوتاه‌تر از آن است که ما بخواهیم با انتظار داشتن و انتظار بی جا از دیگران، این لحظات ناب و زیبای زندگی را از دست بدهیم و به دلیل این که دیگران نمی‌توانند لطف و انتظارات ما را جبران کنند حالمان را خراب کنیم. چرا اصلاً ما باید احساسات خودمان را با شرط‌وشروط به دیگران بروز بدهیم؟ آیا اصلاً درست است که ما بخاطر دیگران احساس خوب زندگی شیرین را از خودمان دریغ کنیم؟


انتظار داشتن یا توقع داشتن یعنی چی؟

گاهی فرد از خودش انتظار داره و گاهی هم فرد از محیط و اطرافیان انتظار داره، انتظاری که فرد از خودش داره انتظار بیش از حد توان فرد بدون این که توانایی‌های خودش رو بشناسه و انتظارات بیش از حد داره. علت انتظار و انتظارات اجتماعی افراد به این مسئله برمی گرده که خودشون رو درست نمی‌شناسند و خودکم‌بینی دارند نقاط مثبت خودشون رو نمی‌بینند و دائم عادت کردن زندگی‌شون رو با دیگران مقایسه کنند و از داشته‌های خودشون لذت نبرند و به اونها توجهی ندارند. بعضی از افراد عادت کردن همیشه از دیگران انتظار داشته باشند این مسئله به علت عادت و تجربه‌ای که توی محیط خونه از سوی خانواده بوده و این رفتار عادی تلقی شده و تربیت خانوادگی باعث به وجود آمدن این تفکر شده.


چرا مردم از ما انتظار دارند؟

انتظار مردم از شما بستگی به عوامل مختلفی داره که غالباً این عوامل به خود شما بر می گرده، در اکثر موارد شما با رفتارتون با دیگران چه به صورت آگاهانه و چه به صورت ناخودآگاه این پیام رو به اطرافیانتان دادید که از شما انتظار داشته باشند. به بیان بهتر جوری رفتار کردید که انتظار و انتظار بیجا داشته باشند مثلاً زمانی که یک فرد از شما درخواستی داره و شما بدون در نظر گرفتن موقعیت و شرایط خودتون و در برخی مواقع حتی با وجود اطلاع از محدودیت خودتون درخواست اون فرد رو پذیرفتین. گاهی اوقات لازمه رفتار و منش خودتون را آنالیز کنید تا دیگران رو متقاعد کنید که حد خودشون رو از انتظار داشتن از شما بدونن و بیشتر از آن چیزی که شما می‌خواهید از شما انتظار نداشته باشند‌.


متوقع نباش و از زندگیت لذت ببر!

به این جمله زیبا شکسپیر توجه کنید: من همیشه در زندگی خوشحال هستم و لذت می‌برم چون من هیچ وقت از هیچ کسی هیچ انتظاری ندارم. ما انسان‌ها در مقابل احساساتمان و کارهایی که برای دیگران در زندگی انجام می‌دهیم از آنها توقع جبران داریم، به‌نوعی یعنی منتظر تلافی کردن هستیم. وقتی هم که این احساسات برآورده نمی‌شود نسبت به آن‌ها ناامید می‌شویم و ناخودآگاه از آن‌ها دور می‌شویم. دست از انتظار داشتن و امید داشتن به آدم‌ها بردارید و سعی کنید برای خودتان زندگی کنید، خودتان حال خوب خودتان باشید، چرا که باعث می‌شود به بهترین شکل از زندگی خودتان لذت ببرید.


چگونه از کسی انتظار نداشته باشیم؟


چگونه از کسی انتظار نداشته باشیم؟

بعضی از انتظارات دیگران از ما و حتی ما از دیگران کاملاً بیجاست و با واقعیت جهان و واقعیت زندگی و توان اطرافیان و توان خودمون کاملاً در تضاد هست. پیشنهاد می‌شود که امید و انتظاراتتون رو از دیگران به طور کامل قطع کنید تا به آرامش مطلق برسید اگر نمی‌تونید به صورت کامل از دیگران قطع امید کنید و هیچ انتظاری از آنها نداشته باشید، پس بهتره که سطح توقعات خودتون رو پایین‌تر بیارید هرچه میزان توقع از دیگران کمتر باشه به همون اندازه آرامش در زندگی شما جریان پیدا می کنه و خودتون کارها و مسئولیت‌های مربوط به خودتون رو بهتر و بیشتر انجام می‌دید. از جمله مهم‌ترین مواردی که باعث میشه شما با توقع نداشتن و عدم انتظار از دیگران زندگی راحت‌تر و بهتری داشته باشید شامل موارد زیر که به ترتیب برای شما بیان میشه:

انتظار نداشته باشید فکرتون رو بخونن

بعضی از آدما بینش قوی دارند اما خیلی‌ها قادر به فهمیدن احساسی نگاه شما نیستن نه اینکه شما را نادیده بگیرن و یا نسبت به شما بی اهمیت باشن اما به این معنی نیست که بقیه باید همه چیز را از نگاه شما بخونن و همونجوری به مسائل نگاه بکنند. همه دوست ندارند روانشناس بشن به همین دلیل خودتون رو خیلی روشن و واضح ابراز کنید و چیزی که توی ذهنتون هست رو بیان کنید تا دیگران مجبور نشن که فکر و احساستون رو حدس بزنند گفت‌و‌گوی صادقانه و بیان راحت احساسات و تفکرات می‌تونه روابط رو مستحکم‌تر و بهتر بسازد.

توقع نداشته باشید بعد از هربار زمین خوردن بلندتون کنن

البته که گاهی واقعاً لازمه که دوستان و خانواده آدم به آدم کمک کنند تا بتونه بعد از شکست دوباره پاشه و به زندگیش ادامه بده اما نباید از آنها توقع داشته باشید چون هر کسی مشکلات درونی خودش رو داره و نمی‌تونه هم وزن مشکلاتشان و هم وزن مشکلات خودش رو تحمل کنه. اگر نمی تونن کمکت کنن همیشه و همه‌جا به این معنی نیست که به شما اهمیت نمی‌دهند این یعنی اینکه گاهی خودتون باید به‌تنهایی بار مشکلات و چالش‌ها و تنش‌های زندگیتون رو به دوش بکشید و آنها رو حل کنید و بعد از هر بار شکست خودتون پاشید نه اینکه از دیگران توقع داشته باشید تا بیان زیر بغل شما رو بگیرن و شما رو بلند کنند.

توقع نداشته باشید آدم‌ها تغییر نکنند

بهتره توقع نداشته باشید افراد توی زندگیتون همون آدم‌های یک سال پیش باشند آدم‌ها بر حسب تجربیات و شرایط زندگی‌شون به مرور زمان تغییر می‌کنند. همه آدم‌ها هر روز در جنگ سخت دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ کس جز خودشون واقعاً اون‌ها رو درک نمی کنه پس وقتی می‌خوایین قضاوتشون کنید این رو به یاد داشته باشید. آدم‌ها رو با همه تغییراتی که داشتن دوست داشته باشید نه فقط وقتی که با بایدها و استانداردهای شما همخونی دارن و انتظارات شما رو برآورده می‌کنند.

وقتی خودتون رو دوست ندارید انتظار نداشته باشید اون‌ها عاشقتون باشن

همه روابط با شما شروع میشه و با شما هم تموم میشه به همین دلیل اگه می‌خوایین کسی به شما عشق بده باید اول در درون خودتون عشق بگذارید اینکه انتظار داشته باشید دیگران عشقی که شما خودتون به خودتون نمی‌دید رو به شما بدهند و شمارو سیراب کنند، فقط باعث میشه که رابطه‌های بد و غیرجدی رو داشته باشید که در این رابطه‌ها شمایین که عذاب می‌کشین و اذیت میشین اما وقتی رفتار محبت‌آمیز با خودتون داشته باشین رابطه‌تون با دیگران هم قشنگ‌تر و غنی‌تر میشه؛ یادتون نره که اول از هر چیزی عاشق خودتون باشین.

منتظر جبران لطف و محبتی که کردی نباش!

قبل از اینکه بخواهیم به کسی عشق بدهیم و آن عشق را دریافت کنیم، اول باید آن عشق را با همه وجود احساس کنیم و از آن لذت ببریم، در این صورت عشق را با تمام وجود و به بهترین شکل ممکن و بدون چشم داشت و انتظار داشتن می‌تواینم به دیگران انتقال دهیم. اگر به دیگران عشق می‌ورزید، اگر به دیگران محبت می‌کنید اول به احساس درونی و رضایت خودتان توجه کنید، برای آرامش خودتان و احساس رضایت برای انسان‌ها قدم بردارید و از آن‌ها توقع جبران و تلافی نداشته باشیم. خیلی طبیعی است که ما در قبال کارهایی که برای دیگران انجام می‌دهیم و لطف و محبتی که به آن‌ها داریم، منتظر بازخورد و جبران باشیم ولی یادتان باشد که انسان‌ها با هم متفاوت هستند و هیچ انسانی شبیه به ما وجود ندارد. وقتی با این تفکر به دیگران عشق بورزیم، قطعاً می‌توانیم بهترین خودمان باشیم و چشم امید و انتظارمان را از دیگران به حداقل برسانیم. چرا که توقع و انتظار از دیگران، لذت شیرین زندگی و حس رضایت را از ما می‌گیرد و می‌تواند به زندگی و روابط ما انسان‌ها آسیب برساند.


پیامدهای انتظار داشتن از دیگران


پیامدهای انتظار داشتن از دیگران

درست مثل تاریکی که نور را می‌بلعد، توقع بیش از حد از دیگران، شادی و آرامش را از زندگی ما می‌رباید. بیایید با جزئیات بیشتری به این پیامدهای منفی نگاه کنیم:

استرس و اضطراب دائمی

ذهن ما مثل یک باغچه است که اگر دائماً منتظر باریدن باران (رفتار و کارهای مطلوب از جانب دیگران) باشیم و مدام به آسمان (اعمال و افکار آنها) خیره شویم، نه‌تنها از زیبایی گل‌ها (لحظات شاد زندگی) لذت نمی‌بریم، بلکه نگرانی خشکسالی (ناامیدی از عدم تطابق با انتظارات) ریشه دوانده و ما را در اضطراب و استرس غرق می‌کند.

روابطی پر از چالش و دلخوری

توقع، دیواری بلند بین ما و دیگران می‌سازد، دیواری که از جنس "بایدها" و "توقعات" ساخته شده و راه را برای صمیمیت و درک متقابل مسدود می‌کند. مدام از خود می‌پرسیم "چرا این‌طور شد؟"، "چرا این کار را نکرد؟" و این سؤالات، کینه و دلخوری را در دلمان انباشته می‌کند و روابطمان را رو به زوال می‌برد.

حس قربانی شدن و ظلم دیدن

وقتی در تاریکی مطلق انتظارات غرق می‌شویم، دنیا را جای ظالمانه‌ای می‌بینیم که در حق ما اجحاف می‌کنند. گویی همه برای آزار و اذیت ما دست به دست هم داده‌اند و هیچ کس درک نمی‌کند که ما چه می‌خواهیم. این حس قربانی شدن، ریشه عزت نفس ما را می‌خشکاند و ما را از درون تهی می‌کند.

بی‌توجهی به نیازها و خواسته‌های خود

در تاریکی مطلق، حتی خودمان را هم گم می‌کنیم. آن‌قدر غرق در انتظار یاری و توجه از دیگران می‌شویم که از نیازها و خواسته‌های خود غافل می‌مانیم. به جای اینکه برای خوشبختی خودمان تلاش کنیم، منتظر می‌مانیم تا "آنها" ما را خوشحال کنند.

حسادت و مقایسه دائمی

انتظارات، ما را به باتلاق مقایسه با دیگران می‌کشاند. در این باتلاق، همیشه کسی هست که از ما ثروتمندتر، زیباتر، موفق‌تر و... به نظر می‌رسد. غرق شدن در این منجلاب، حسادت و ناخشنودی تمام وجودمان را فرا می‌گیرد و طعم شیرین زندگی را از کاممان می‌گیرد.

از دست دادن فرصت‌های ناب

در حالی که منتظر "آنها" هستیم تا کاری را انجام دهند یا اتفاقی را رقم بزنند، زمان به سرعت می‌گذرد و فرصت‌های ناب زندگی از دستمان می‌رود. منتظر ماندن در تاریکی انتظارات، ما را از زندگی در "حال" و خلق لحظه‌های شاد و خاطره‌انگیز محروم می‌کند.

وابستگی بیمارگونه و عدم استقلال

توقع بیش از حد، ما را به زنجیر وابستگی به دیگران می‌بندد. گویی بدون آنها نمی‌توانیم نفس بکشیم و زندگی کنیم. این وابستگی بیمارگونه، استقلال و قدرت انتخاب را از ما سلب می‌کند و ما را به موجوداتی ضعیف و ناتوان تبدیل می‌کند.

غرق شدن در افکار منفی و سرزنش خود

وقتی انتظاراتمان برآورده نمی‌شود، به جای اینکه به دنبال راه‌حل باشیم، غرق در سرزنش خود و دیگران می‌شویم. با خودمان فکر می‌کنیم که "کاش بیشتر تلاش می‌کردم"، "کاش فلان کار را نمی‌کردم" و این افکار منفی، تاریکی درونمان را عمیق‌تر می‌کند.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد انتظار داشتن بدانیم

خلاصش اینه که وقتی دیگه منتظر کمک و تأیید بقیه نباشیم، زندگیمون خیلی راحت‌تر و باحال‌تر میشه. دیگه لازم نیست بخاطر هر چی حرص بخوریم و خودمون رو عذاب بدیم. به جای اینکه به بقیه وابسته باشیم، باید خودمون مسئول خوشبختی‌مون باشیم و رو کارای خودمون تمرکز کنیم. هر کسی یه جوره و یه جور استعداد داره، اگه اینو قبول کنیم، دیگه از بقیه توقع الکی نداریم و حرص نمی‌خوریم. بدون توقع از دیگران، می‌تونیم آدمی مستقل‌تر و قوی‌تر باشیم، این‌جوری می‌تونیم روی خودمون و پیشرفت‌مون تمرکز کنیم و آدم بهتری بشیم. رابطه‌مون با بقیه هم بهتر میشه. وقتی به هم احترام بذاریم و قبول کنیم که هر کسی یه جوره، می‌تونیم یه رابطه واقعی و سالم داشته باشیم. خلاصه که زندگی بدون توقع از دیگران، یه جاده‌ی روشنه که به آرامش و خودشناسی می‌رسه، با این طرز فکر، می‌تونیم یه زندگی پر از شادی و خوشبختی واقعی داشته باشیم. یادمون باشه که منبع اصلی خوشبختی، خودمونیم، نه بقیه!


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد انتظار داشتن

چطور می‌تونم بدون توقع از دیگران زندگی کنم؟

پاسخ: رها کردن کامل توقعات از دیگران کار آسانی نیست و نیازمند تمرین و صبر است. اما با برداشتن قدم‌های کوچک، مثل تمرکز روی حال، شکرگزاری برای چیزهای خوب زندگی، و مسئولیت‌پذیری در قبال خوشبختی خود، می‌توانید به تدریج از شر توقعات غیرواقعی خلاص شوید.

آیا رها کردن توقعات به معنی بی‌خیالی و بی‌مسئولیتی است؟

پاسخ: خیر. رها کردن توقعات به معنی بی‌خیالی و بی‌مسئولیتی نیست. در واقع، با رها کردن توقعات غیرواقعی، می‌توانید تمرکز خود را روی چیزهای مهم‌تر در زندگی، مثل اهداف و ارزش‌هایتان، بگذارید.

چطور می‌تونم با ناامیدی و خشم ناشی از عدم برآورده شدن توقعاتم کنار بیایم؟

پاسخ: اولین قدم، شناسایی منبع ناامیدی و خشم شماست. وقتی بفهمید از چه چیزی ناراحت هستید، می‌توانید راه‌های سالمی برای مقابله با آن پیدا کنید.

چطور می‌تونم این موضوع رو به دیگران توضیح دهم که از آنها توقع ندارم؟

پاسخ: با صبر و حوصله و با لحنی قاطع، می‌توانید به دیگران توضیح دهید که دیگر از آنها توقع ندارند کار خاصی را انجام دهند. مهم است که به آنها احترام بگذارید و در عین حال، نیازها و خواسته‌های خود را به وضوح بیان کنید.

چطور می‌تونم با افرادی که از من توقع دارند رفتار کنم؟

پاسخ: اگر کسی از شما توقعی دارد که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید آن را برآورده کنید، به طور قاطع و مؤدبانه به او بگویید. همچنین می‌توانید سعی کنید با او در مورد انتظاراتش صحبت کنید و راه‌حلی پیدا کنید که برای هر دوی شما قابل‌قبول باشد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار