موقعیت شما در سایت:

نقش هویت جنسی در سلامت روان زنان

نقش هویت جنسی در سلامت روان زنان

0 نظر

0 لایک

247 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/28

توضیحات

هر کسی دارای جنسیت جداگانه‌ای است و می‌تواند مرد، زن، هم‌جنس‌گرا یا هر چیز دیگری باشد. انتخاب درست این هویت اهمیت بالایی دارد که انتخاب غلط آن، منجر به بروز مسائل و اختلالات بسیاری درون انسان خواهد شد.

سلامت روان مفهومی پیچیده و درعین‌حال جذاب است که تأثیرات بسزایی را روی زندگی انسان می‌گذارد. هویت جنسی یکی از عوامل مهم تضمین‌کننده سلامت روانی زنان است و به آن‌ها کمک می‌کند تا به دیدگاه درست و مناسبی از هویت خود برسند. طبق تحقیقاتی که توسط متخصصان انجام گرفت، ثابت شده که تعیین درست این هویت توسط زنان نقش بسزایی در سلامت روحی و جسمی آن‌ها دارد و از ابتلای بانوان به انزوا و افسردگی جلوگیری می‌کند. ولی زنانی که سعی در سرکوب هویت خود دارند، با مشکلات و بیماری‌های گوناگونی روبرو خواهند شد. در واقع با شناخت درست هویت خود می‌توانید از سلامت کاملی برخوردار شده و زمینه دستیابی به موفقیت‌های پی‌درپی را فراهم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هویت جنسی خود و اینکه چگونه با آن کار کنیم؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید.


هویت جنسی چیست؟


هویت جنسی چیست؟

هویت جنسی یکی از مسائل مهم زندگی انسان به شمار می‌آید و به تعریف افراد از جنسیت خود اشاره دارد. این هویت دارای شباهت کمی به گرایش جنسی است، ولی این دو دارای معنا و مفهوم متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. این هویت به عوامل و مسائل مختلفی بستگی دارد که از دوران کودکی درون انسان تشکیل یافته و رفته‌رفته احتمال ثابت ماندن یا حتی تغییر آن نیز وجود دارد. هویت‌ جنسی دارای چندین دسته مختلف همچون زن، مرد، دوجنس‌گرا، مبهم، آواجنسی و... بوده که هر یک دارای معنا و مفهوم گوناگونی هستند. این هویت در زندگی افراد تأثیرگذار است و با تعیین درست آن، می‌توانید ارتباطات قوی و مؤثری را با افراد مختلف در جامعه برقرار سازید. در واقع هر فرد دارای یک‌سری گرایش و خصوصیت‌هایی است و بر اساس آن‌ها، می‌توان تشخیص داد که شخص مربوطه در کدام دسته هویت‌های جنسی قرار است. برای مثال نوع شخصیت، رفتار، لباس پوشیدن و صدا جزو روش‌های شناخت هویت افراد بوده و با دقت به آن‌ها امکان شناسایی هویت‌های جنسی اشخاص را خواهید داشت.


خلاصه‌ای کوتاه از هویت جنسی

هویت جنسی همان تشخیص فرد از نوع جنسیت خود بوده و نشان می‌دهد که افراد نسبت به خود چه دیدگاه جنسی دارند. انواع هویت‌های جنسی وجود دارد که افراد با برخورداری از هر یک، دارای خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی خواهند بود. تعیین این هویت دارای روند زمان‌بری بوده و احتمال دارد تا چندین سال نیز طول بکشد. البته از یاد نبرید که این نوع هویت می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل بسیاری همچون محیط جامعه، تغییرات روان‌شناختی، تجربیات خود فرد از اجتماع، روابط جنسی و سایر مسائل نیز قرار بگیرد.


هویت جنسی


حال شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که چطور می‌توان از هویت جنسی خود باخبر شد؟ باید بدانید که هر فردی دارای هویت متفاوتی نسبت به اطرافیانش بوده و ممکن است یکی در کودکی و دیگری در بزرگسالی، با نوع هویت خود آشنایی پیدا کند. ولی باید بدانید که هویت‌های جنسی انسان قابل‌انتخاب نبوده و افراد، هیچ‌گونه نقشی در انتخاب و تعیین آن ندارند. در واقع این نوع هویت به‌صورت طبیعی درون افراد وجود داشته و امکان پدیدارشدن در شرایط و موقعیت‌های گوناگون را دارد.


باورهای اشتباه در مورد هویت جنسی

هویت جنسی انسان نیز جزو موضوعات مهم و حائز اهمیتی بوده که همانند هر مسائل دیگری، دارای باورهای درست و غلطی است. در واقع باید بدانید که باورهای غلط بسیاری درباره هویت‌های جنسی انسان وجود دارد که می‌توانند تأثیراتی را روی دیدگاه افراد بگذارند. البته نباید هر باور درست و غلطی را قبول کنید و بهتر است با مقابله در برابر باورهای غلط، دست به ازبین‌بردن آن‌ها بزنید. این باورهای غلط به شکل زیر هستند:
هویت‌های جنسی انسان تنها شامل 4 یا 5 دسته خاص بوده و هیچ دسته دیگری به‌غیراز ‌آن‌ها وجود ندارد.
این هویت یک انتخاب است و بستگی به خود فرد دارد که چه نوعی از آن را انتخاب کند.
هویت افراد هیچ ارتباطی با سلامت روانی و جسمی آن‌ها ندارد و تمامی افراد جهان دارای هویت‌های جنسی یکسانی خواهند بود.
این هویت یک اختلال در بدن انسان است و می‌تواند عملکرد آن را دچار مشکل کند.
این نوع هویت بر اساس جنسیت بیولوژیکی انسان تعیین خواهد شد.
هویت‌های جنسی انسان قابل‌تغییر بوده و هر زمانی می‌توانید دست به تغییردادن آن بزنید.


باورهای اشتباه در مورد هویت جنسی


این هویت خطرناک بوده و می‌تواند باعث نگرانی و خشونت افراد شود.
این نوع هویت روی روابط جنسی افراد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند عملکرد انسان را مختل کند.
کسانی که دارای هویت‌های جنسی مختلفی هستند، زندگی خوبی نداشته و والدین مناسبی نخواهند شد.
افرادی که دارای شناختی نسبت به هویت خود نیستند، باید مورد تبعیض نسبت به سایر افراد جامعه قرار بگیرند.
مسئله مهم اینجاست که باید بتوانیم با این دسته از باورهای اشتباه مقابله کرده و آن‌ها را از بین ببریم و با رسمیت بخشیدن به هویت هر انسانی، از بروز مشکل برای افراد جلوگیری کنیم.


تفاوت هویت جنسی با تمایلات جنسی

هویت و تمایلات جنسی دو مفهوم جدا از هم هستند، ولی بااین‌حال مشابه یکدیگر خوانده می‌شوند. درحالی‌که تفاوت‌های بسیاری میان این دو واژه وجود دارد و می‌توان گفت: هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. در واقع هویت جنسی به معنای این است که افراد خود را به چه شکل و جنسیتی می‌بینند و لقب خود را مرد، زن یا چه چیز دیگری می‌نامند. درحالی‌که تمایلات جنسی به معنای این است که یک شخص نسبت به کدام هویت جذب شده و حسی پیدا می‌کند. افراد بسته به خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند از هویت و تمایلاتی برخوردار شوند و احتمال دارد هویت و تمایلات جنسی انسان در اثر گذشت زمان ازاین‌رو به آن رو شود.


تفاوت هویت جنسی با تمایلات جنسی


برای مثال دختری بنام سارا را فرض کنید که خود را زن نامیده و نسبت به پسری بنام علی حسی پیدا کرده است. در این حالت هویت جنسی سارا همان زن و تمایلات جنسی او به مرد، یعنی علی رخ داده است. در مثال دیگر مردی با نام رضا را تصور کنید که خود را مرد می‌داند و برعکس مثال قبل، به ارتباط با مردان تمایل دارد. در این شرایط نیز هویت جنسی رضا مرد و تمایلات او نیز نسبت به مردان است. البته این موارد تنها برخی از مثال‌های هویت و تمایلات جنسی هستند که روزانه با تعداد بسیاری از این نمونه‌ها در زندگی خود روبرو می‌شویم. با احترام‌گذاشتن به هویت‌های جنسی یکدیگر می‌توانید زمینه درک افراد را فراهم کرده و از بروز هرگونه تبعیض و مشکلی در جامعه پیشگیری کنید.


درمان اختلال‌های جنسی با شناخت هویت جنسی

در بسیاری از مواقع افراد به‌خاطر ناآگاهی خود درباره هویت‌های جنسی، دچار اختلالاتی می‌شوند. این اختلالات زندگی افراد را با مشکلات بسیاری روبرو کرده و همچنین تأثیرات منفی روی آن خواهد داشت. اختلال‌های جنسی نه‌تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان نیز رخ می‌دهد و هیچ‌گونه ارتباطی به رنج سنی انسان ندارد. ولی حال مسئله مهم اینجاست که پس از شناخت هویت جنسی خود، چگونه با آن کار کنیم؟ در واقع با آگاهی از نوع هویتتان می‌توانید منجر به عدم بروز مشکل برای سلامت روان‌ خود شده و زندگی شادی داشته باشید. برای این کار باید از تکنیک‌هایی جهت درمان اختلال‌های جنسی خود استفاده کنید که این تکنیک‌ها عبارت است از:

آموزش هویت‌های جنسی و نحوه شناخت آن

یکی از تکنیک‌هایی که منجر به درمان اختلال‌های جنسی خواهد شد، آموزش انواع هویت‌های جنسی و چگونگی شناخت آن‌ها است. این آموزش نقش بسزایی روی پیشرفت انسان دارد و می‌تواند منجر به آگاهی و اطلاع کامل افراد از هویت‌های جنسی و ویژگی‌های آن‌ها شود. شناخت هویت‌های مختلف به افراد کمک می‌کند تا به‌آسانی بتوانند هویت خود را شناسایی کرده و به دیدگاه درستی درباره آن برسند.

درمان شناختی - رفتاری

یکی دیگر از روش‌های درمانی که برای افراد دچار به اختلالات جنسی توصیه می‌شود، درمان شناختی - رفتاری است. این درمان منجر به تغییر افکار و رفتارهای منفی انسان شده و هرگونه اختلالی را از او دور خواهد کرد.


هویت جنسی


درمان روان پویشی

درمان روان‌ پویشی نیز یکی دیگر از تکنیک‌های درمان اختلالات جنسی بوده و به انسان کمک می‌کند تا احساسات و تجربیاتی از کودکی خود که احتمال دارد روی هویت و عملکرد جنسی او تأثیر گذاشته باشد را به یاد بیاورد.

درمان دارویی

گاهی اوقات ممکن است اختلالات جنسی انسان به شکلی باشد که متخصص با تشخیص آن، دست به تجویز دارو بزند. این دسته از افرادی که مثلاً با بیماری‌های جسمی یا مشکلات هورمونی مواجه هستند،  با مصرف داروهای خود درمان خواهند شد.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد هویت جنسی بدانیم

هویت جنسی یک مفهوم پیچیده و چندوجهی است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از احساسات را شامل شود و یک انتخاب نیست بلکه چیزی است که فرد با آن متولد می‌شود. تعیین هویت جنسی یک فرایند شخصی است که ممکن است زمان ببرد و هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این سؤال وجود ندارد و بهترین راه برای تعیین هویت جنسی خود این است که با خودتان صادق باشید و به احساسات خود گوش دهید. هویت جنسی می‌تواند در طول زمان تغییر کند. برخی از افراد ممکن است در طول زندگی خود هویت جنسی خود را چندین بار تغییر دهند. این امر کاملاً طبیعی است و چیزی برای شرمندگی نیست. مهم است که به یاد داشته باشید که همه افراد، صرف‌نظر از هویت جنسی خود، شایسته احترام و درک هستند. در جامعه امروز، آگاهی و پذیرش نسبت به هویت جنسی متفاوت در حال افزایش است. بااین‌حال، هنوز هم افراد زیادی هستند که با تبعیض و خشونت علیه افراد دارای هویت جنسی متفاوت مواجه هستند. مهم است که برای ترویج احترام و پذیرش برای همه افراد، صرف‌نظر از هویت جنسی خود، تلاش کنیم.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد هویت جنسی

هویت جنسی چیست؟

پاسخ: هویت جنسی به معنای دیدگاه انسان درباره جنسیت خود بوده و نشان می‌دهد که هر فرد خود را چگونه می‌بیند و چه شناختی از هویت‌های جنسی خود و دیگران دارد.

آیا می‌توان هویت جنسی انسان را تغییر داد؟

پاسخ: خیر؛ این هویت به شکل طبیعی و ذاتی درون انسان وجود داشته و تغییر آن امری غیرممکن است.

تفاوت هویت جنسی با تمایلات جنسی در چیست؟

پاسخ: هویت جنسی در واقع نشان‌دهنده دیدگاه انسان از جنسیت خود بوده، ولی تمایلات جنسی به معنای جذب‌شدن افراد نسبت به اشخاصی با هویت‌های جنسی مختلف است.

آیا هویت‌های جنسی می‌توانند به سلامت روان زنان آسیب برسانند؟

پاسخ: نداشتن شناخت درباره هویت‌های جنسی و انتخاب غلط آن، آسیب‌هایی به سلامت روانی بانوان خواهد زد و می‌تواند موجب بروز اختلالاتی درون آن‌ها شود.

آیا هویت جنسی با گرایش جنسی یکسان است؟

پاسخ: خیر، هویت جنسی با گرایش جنسی یکسان نیست. گرایش جنسی به این اشاره دارد که فرد به چه افرادی از نظر جنسی جذب می‌شود. هویت جنسی بر احساسات فرد در مورد جنسیت خود اشاره دارد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار