موقعیت شما در سایت:

رمزهای تاریک افسردگی پنهان

رمزهای تاریک افسردگی پنهان

0 نظر

0 لایک

240 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/25

توضیحات

افسردگی پنهان، زمینه‌ای غیرآشکار از ناراحتی و کاهش انگیزه است که بدون نمایان شدن ظاهری، به آرامی زندگی را خودسرانه تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت غالباً با کاهش علاقه، افزایش استرس و انزوا همراه است.

افسردگی پنهان چیست؟

افسردگی پنهان افسردگی یکی از گسترده‌ترین بیماری‌های چند دهه اخیر و اگر در موردش صحبت کنید احتمالاً کمتر کسی وجود داشته باشه که تا حالا اسمش رو نشنیده باشه دلیل زیاد صحبت‌کردن درباره افسردگی هم شیوع بالای اون و عواقب جبران‌ناپذیرش در صورتیه که درمان نشه. شاید تصور کنید تشخیص افسردگی توی خودتون و دیگران کار سختی نیست؛ چون که اغلب افسردگی رو با خلق پایین غمگین بودن بی‌حوصلگی بی‌اشتهایی انزوا و موارد شبیه این می‌شناسن. درصورتی‌که این همه موضوع نیست و خیلی از آدم‌ها بدون اینکه بدونن یا دیگران بتونن اون رو تشخیص بدن افسرده هستند و روان‌شناس‌ها به این نوع افسردگی، افسردگی پنهان میگن تو این مقاله می‌خواهیم در مورد افسردگی پنهان توی رابطه صحبت کنیم چرا به وجود میاد و نشانه‌هاش چیه و چطور باید برای درمانش به شریک عاطفی مون کمک کنیم


افسردگی پنهان چیست؟

مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی پنهان چیه؟

خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
کاهش یا افزایش وزن
اعتیاد به مواد مخدر و الکل
تلاش‌کردن برای داشتن یک چهره شاد
ناراضی بودن از دیگران و علایقشون
تغییر رفتاری افراطی


خواب خیلی زیاد یا خیلی کم

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی پنهان تغییر خواب فرد البته اختلالات خواب یکی از نشانه‌های مهم همه افسردگی است؛ اما توی افرادی که افسردگی پنهان دارند این مورد معمولاً با تغییرات ناگهانی همراه هست. مثلاً فردی که خواب معمولی داشته یهو بی‌خواب یا پرخواب می‌شه. معمولاً آدمایی که افسردگی پنهان دارند اختلال خوابشون رو با توجیه پنهان می‌کنند؛ مثلاً اگر درگیر پرخوابی بشن میگن چند وقتیه به خودم استراحت دادم چه اشکالی داره آدم روزی ۲۰ ساعت بخوابه قبلاً هم بیخود به خودم سخت می‌گرفتم.
یا اگه کم‌خواب شده باشه ممکنه بگه:
خیلی خوب شد که خوابمو کم کردم همین روزی سه چهار ساعتم کافیه بقیش تنبلی میاره البته این به این معنی نیست که هرکی درگیر پرخوابی یا کم خوابیه و اونو توجیه می‌کنه افسردگی پنهان داره اما این مورد یکی از مثال‌های که برای توصیف حال و احوال افرادی که دچار افسردگی پنهان هستند وجود داره.


کاهش یا افزایش وزن

کاهش یا افزایش وزنی زیاد به‌خصوص توی خانم‌ها یه نشونه هشداردهنده افسردگی پنهان بعضیا ممکنه یهو با اینکه خیلی وزن اضافه‌ای ندارن شروع کنن رژیم غذایی بگیرن یا یهو گیاهخوار شن یا برعکس با وجود اضافه‌وزن یهو رژیم‌های سالم شونو ول کنن و شروع کنن پرخوری و ممکنه این جمله‌ها را ازشون بشنوید:
چاق لاغر بودن خیلی مهم نیست بابا آدم باید حال کنه دنیا دو روزه
کی می‌دونه کی زنده است کی مرده تا فردا
حالا چاقی و لاغری من برای کی مهمه
آدم تن سالم رو تو خاک نمی‌بره
و...
البته این موضوع توی رابطه عاطفی معمولاً بدون چالش و تنش نیست. یکی از مراجعین ما که همسرش درگیر افسردگی پنهان هست میگه که "والا من نمی‌دونم به کدوم ساز خانمم برقصم بهش میگم یه مقدار خورد و خوراکت حساس‌تر باش برای سلامتیت خوب نیست انقدر فست‌فود و چربی نخور میگه من از اون زنا نیستم که به‌خاطر شوهر به خودم سختی بدم لاغر شم، میگم بابا من نمی‌خوام لاغر شی همین‌طوری خوبی میگه تو به من توجه نمی‌کنی و برات مهم نیست که من چاقم یا لاغرم!"


افسردگی پنهان

اعتیاد به مواد مخدر و الکل

مصرف و اعتیاد و الکل یکی دیگه از نشانه‌های افسردگی پنهان هست. حتماً توی جامعه با این دسته از افراد برخورد کردید؛ چون تعدادشون کم نیست آدمایی که برنامه آخر هفته‌شون توی دورهمی‌ها استفاده از مشروب و مواد مخدر حتی تو طول هفته هم اگه فرصتش پیش بیاد این کارو انجام میدن. در واقع اصلاً مهمونی‌هاشون بدون الکل و مواد مخدر بی‌معنیه چون احساس می‌کنند که با این کار حالشون بهتره.


تلاش‌کردن برای داشتن یک چهره شاد

متأسفانه، بعضی دیگه از افرادی که با افسردگی پنهان درگیر هستند اینه که برخلاف خیلی از افسرده‌ها که دلشون می‌خواد تنها بشن و براشون فرقی نمی‌کنه دیگران بدونن که افسرده هستند یا نه، دوست دارن یه چهره شاد و خوشحال از خودشون نشون بدن حتی اگر خیلی غمگین و ناراحت باشن سعی می‌کنن اونو پنهان کنند یا وانمود می‌کنن دارن اوضاع رو مدیریت می‌کنن. بعضی وقتا حتی زمانی که بقیه افراد یک غم جمعی دارند مثل سوگواری اجتماعی فردی که افسردگی پنهان داره سعی می‌کنه بقیه رو شاد کنه و دیگران رو متوجه قدرت خودش توی کنترل هیجاناتش بکنه. این ویژگی توی رابطه عاطفی معمولاً منجر به این میشه که شریک عاطفی فردی که افسردگی پنهان داره تصور کنه احساسات و هیجاناتش نادیده گرفته می‌شه.


ناراضی بودن از دیگران و علایقشون

دسته دیگه‌ای از افرادی که افسردگی پنهان دارند معمولاً از تفریح‌ها علایق عقاید نظرات و غیره دیگران ایراد می‌گیرند
به مسئله‌ای که میگم توجه کنید:
مثلاً که چی آخر هفته‌ها میرن کوه حالا مثلاً می‌خوان بگن خیلی طبیعت رو دوست دارن اینا همونان که کیسه آشغال شونو می‌ریزن کف خیابون. یعنی چی ماهی فلان میلیون تومان پول میدن سگشونو نگهداری می‌کنن بعد به فقیر فقران یا از مندا کمک نمی‌کنند. حال الان فازش چیه گیاهخوار شده، این گرسنه بمونه سنگم می‌خوره. رفته رژیم گرفته چون جوگیر شده و... این غرغرها و نادیده‌گرفتن هدف‌های دیگران معمولاً همراه با توضیحات منطقی و دیگران ممکن تصور کنند که حرفشون درسته و دور از عقلش توی رابطه عاطفی هم به همین شکله همسر این افراد معمولاً دست به هر کاری بزنن توی ذوقشون می‌خوره، یعنی طرف مقابلش هر کاری بکنه تو ذوقش می‌زنه.


افسردگی پنهان چیست؟

تغییرات افراطی در رفتار افراد افسرده

شاید فکر کنید فرد افسرده یهو تبدیل به یه آدم غمگین منزوی بی‌حوصله و بی‌برنامه میشه که اشکش دم مشکشه، اما این درست نیست. البته که اینا نشونه‌های مهمی هستند اما قرار نیست هر که افسردست گرفتار چنین وضعیتی بشه اونجا توی افسردگی به‌خصوص توی افسردگی پنهان مهمه تغییر رفتارهای ناگهانیه چه این تغییر رفتار به سمت ناراحتی و غمگینی بره، چه به سمت شادی و خوشحالی زیاد. مثلاً وقتی همسر شما بعد از یه مدت طولانی خلق پایین بداخلاقی بی‌تفاوتی و بی‌حوصلگی، یهو خوشحال میشه دست‌ودل‌باز میشه و برای کل خانواده برنامه تفریحی می‌شینه و یه هدیه برای شما می‌خره. ممکنه در لحظه بابت این موضوع خوشحال بشید اما احتمالاً دلیل این رفتار افسردگی پنهانه.


ماسک‌های دیگری که یک فرد افسرده از آن استفاده می‌کند

خیلی جدی دنبال اهدافشون هستند و برنامه‌ریزی می‌کنن

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکنه باعث بشه شما از افسردگی شریک عاطفی تون مطلع نشید اینه که اغلب این افراد خیلی سخت کوشند جدی‌اند و خیلی تلاش می‌کنند اهداف مشخصی برای خودشون دارند که براشون زحمت کشیدن و حتی توی اون زمینه خیلی موفق هستن. افسردگی پنهان می‌تونه توی یک فوق‌تخصص جراحی مغز و اعصاب یه تاجر یا سیاستمدار حتی یه ورزشکار خیلی حرفه‌ای و موفق هم اتفاق بیفته و به‌خاطر موفقیت‌هاش کمتر کسی شک می‌کنه که این فرد ممکنه با افسردگی درگیر باشه.

حامی‌اند و شنونده‌های خیلی خوبی هستن

افرادی که افسردگی پنهان دارند معمولاً در مورد مشکلاتشون صحبت نمی‌کنند اما شنونده‌های خوبی هستند و سعی می‌کنند تا جایی که از دستشون برمیاد به شما کمک کنن، حتی اکثر اوقات داوطلبانه این کارو انجام میدن.

برای ناراحتی‌هاشون توجیهات منطقی دارن

افرادی که افسردگی پنهان دارند اگه هم توی فاز غم و ناراحتی برن معمولاً توجیهات منطقی براش دارند و به همین دلیل خیلی بقیه متوجه ناراحتی و غم اون‌ها نمی‌شن مثلاً میگن: بابا همه دنیا حالشون خوب نیست با وجود این همه آدم گرسنه جنگ قحطی و... مگه میشه آدم خوشحال باشه؟! همونطور که می‌بینید این یه توجیه منطقی به نظر می‌رسه و فکرکردن به هر کدوم از این موارد می‌تونه هر انسان سالمی رو ناراحت کنه اما موضوع اینه که افرادی که افسردگی پنهان دارند پشت این توجیهات صحیح و منطقی قایم میشن تا غم و ناراحتی اصلیشون رو نشه. مسئله مهم اینه که در بیشتر موارد خودشون متوجه این نیستند و کاملاً ناخودآگاه این چرخه را انجام میدن بنابراین برای خودشونم برای دیگران غمگین بودنشون منطقیه و دیگه دنبال درمانش نیستن.


افسردگی پنهان چیست؟

عشق براشون مهمه

معمولاً افرادی که افسردگی پنهان دارند دنبال عشق و پذیرش هستند و می‌تونن توی یک رابطه عاطفی کاملاً احساساتی و سرشار از شور و هیجان باشن، بااین‌وجود خوب کی فکر می‌کنه که چنین فردی ممکنه درگیر افسردگی باشه؟ اونا می‌تونن تمام مناسبت‌های تولد سالگرد و روزهای مهم رابطه رو یادشون باشه براتون پیام‌های عاشقانه بفرستن دلشون بخواد سریع‌تر ازدواج کنی دنبال فیلم و موسیقی عاشقانه باشن و دقیقاً نقش یک مجنون و لیلی رو برای شما بازی کنن. از اونجایی که معمولاً ما افسرده‌ها رو دقیقاً چیزی برعکس این ویژگی‌ها می‌دونیم تصور نمی‌کنیم که شریک عاطفی عاشق‌پیشه ما ممکنه افسرده باشه البته لازم به ذکره که بدونیم همه آدمایی که دنبال عشق و پذیرش هستند معنیش این نیست که افسردگی پنهان دارند خیلی از آدما هستند که کاملاً از عشق دوست‌داشتن و رابطه رمانتیک دوری می‌کنند که هیچ ربطی هم به افسردگی نداره.

گله و شکایت نمی‌کنن

همونطوری که گفتیم افرادی که افسردگی پنهان دارند معمولاً شنونده‌های خوبی هستند اما اهل گله و شکایت نیستند این ویژگی رو بیشتر توی افرادی که درگیر طلاق عاطفی هستند والدین نسل‌های گذشته یا آدمایی که تنها زندگی می‌کنند بیشتر می‌بینیم مثلاً یه مردی رو تصور کنید که تنها تفریحش کارکردن ۱۰ شب میاد خونه بدون هیچ حرفی و اعضای خونواده شامشو می‌خوره و می‌خوابه و تنها هدف و آرزوش خوشبختی بچه‌هاشه، نه تفریح شخصی داره نه آرزویی برای خودش داره نه حتی بقیه اعضای خونواده رو توی جشن‌ها مسافرت‌ها همراهی می‌کنه اما به نظر می‌رسه که حالش خوبه و زندگیش هم راضیه چون هیچ‌وقت هیچ گله و شکایتی نداره و شکرگزار بابت شرایطش، بنابراین بقیه اعضای خانواده هم نه‌تنها متوجه نمی‌شن که پدرشون افسردگی داره بلکه از این آرامش و رضایتش اونا هم خوشحال میشن.


چطوری باید به شریک عاطفی مون کمک کنیم که افسردگیش را درمان کنه

حتماً تا اینجا متوجه شدین که با شادی و ناراحتی افراد نباید در موردشون قضاوت کرد یا برچسب افسرده بودن یا نبودن روی اون‌ها زد چیزی که مهمه اینه که شما نسبت به حالت‌های شریک عاطفی تون آگاه و هوشیار باشید و بهشون توجه نشون بدید. هر تغییر افراطی توی شریک عاطفی تون نیازمند توجه آدما معمولاً تغییر خلق‌های ناگهانی به سمت ناراحتی رو موردتوجه قرار میدن اما تغییرات یهویی به سمت خلق‌وخوی مثبت هم گاهی نگران‌کننده است. البته خوشحالی یا هر هیجان دیگه‌ای زمانی که پایه منطقی داشته باشه مفیده در غیر این صورت می‌تونه به‌اندازه هیجان‌های منفی آسیب‌زننده باشه یکی از مهم‌ترین وظایف شما به‌عنوان شریک عاطفی اینه که هیجانات طرف مقابلتون رو ببینید بشنوید و بی‌تفاوت نباشید و براش ارزش قائل باشید و کمکش کنید توی مسیر درست ابراز بشه.


افسردگی پنهان چیست؟

یکی دیگه از کارهای مهمی که باید برای کمک به پارتنرتون برای درمان افسردگی پنهانش انجام بدید اینه که بدون اینکه قضاوتش کنید بهش گوش بدید. شنونده خوب‌بودن یه مهارت که اگه توی رابطه عاطفی نباشه پایه‌های رابطه عاطفی شما سست و شکننده می‌شه شنونده خوبی برای شریک عاطفی تون باشید حتی اگر او گفتگوکننده خوبی نیست و اهل درد و دل کردن نیست یا در مورد مشکلاتش صحبت نمی‌کنه، شما ازش سؤال بپرسید جمله‌هایی مثل
امروز روز چطور بود؟
سرکار همه چی خوبه؟
چیزی لازم نداری؟
کاری هست که من برات انجام بدم؟
راستی حال مامانت چطوره؟

همه این‌ها و سؤالات مشابه این‌ها چیزهایی هستند که می‌تونن شروع‌کننده گفتگو بین یه زوج صمیمی باشه که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. باتوجه‌به اینکه افسردگی پنهان زوایا و جنبه‌های مختلفی داره باید ریشه‌یابی بشه و تمام علائم پنهانش درست تشخیص داده بشه و مدیریت بشه این کار، کار یه شریک عاطفی معمولی نیست و باید حتماً توسط متخصص انجام بشه، و نباید سعی کنید خودتون اون رو توی شریک عاطفی تون حل کنید چون ممکنه بعضی وقتا نه‌تنها بهش کمک نکنه بلکه به‌خاطر عدم آگاهی کافی بهش آسیب بیشتری هم بزنه.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد افسردگی پنهان بدانید

افسردگی پنهان یک وضعیت روحی است که اغلب به‌صورت پنهان و بدون نمایان‌شدن ظاهری از ناراحتی به نظر می‌رسد. افراد مبتلا به این نوع افسردگی ممکن است با نشانه‌های کمتری در مقایسه با افسردگی معمولی روبرو شوند. این وضعیت ممکن است بر احساسات، رفتارها و کیفیت زندگی افراد تأثیرگذار باشد. افرادی که درگیر افسردگی پنهان هستند، ممکن است دارای مشکلاتی در حوزه‌های مختلف زندگی باشند که ممکن است شامل روابط اجتماعی، کارآمدی در کارهای روزمره، تمرکز و حافظه، و همچنین بهره‌وری در تکالیف و مسئولیت‌های روزانه شود. علائم افسردگی پنهان ممکن است شامل افزایش استرس، اضطراب، تغییر در وضعیت خلق‌وخو، و کاهش انگیزه باشد. این وضعیت ممکن است با کاهش فعالیت‌های اجتماعی و انزوا همراه باشد. مهم‌ترین نکته این است که افسردگی پنهان می‌تواند تأثیرات مهمی بر روی کیفیت زندگی و بهره‌وری فرد داشته باشد؛ بنابراین، شناخت و درمان صحیح این وضعیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. مشاوره حرفه‌ای و در صورت لزوم مداخله‌های درمانی می‌توانند در این مسیر به‌شدت کمک‌کننده باشند.
از اینکه تا اینجا با من همراه بودی ازت ممنونم لطفاً اگر در مورد این مقاله سؤالی داری یا نظری داری که می‌تونه به بقیه کمک کنه برامون توی بخش نظرات بنویس.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد افسردگی پنهان

افسردگی پنهان چیست و چه علائمی دارد؟

پاسخ: افسردگی پنهان وضعیتی است که افراد به نظر ناراحت و دلگیر نمی‌آیند، اما نشانه‌های مثل افزایش استرس، انزوا، کاهش علاقه به فعالیت‌های روزمره و تغییر در وضعیت خلق‌وخو دارند.

افسردگی پنهان چه عواملی می‌توانند باعث شوند؟

پاسخ: عوامل مختلفی می‌توانند افسردگی پنهان را ایجاد کنند از جمله مشکلات روان‌شناختی، فشارهای زندگی، مسائل اجتماعی و حتی عوامل بیولوژیکی.

چگونه می‌توان افسردگی پنهان را تشخیص داد؟

پاسخ: تشخیص افسردگی پنهان ممکن است چالش‌برانگیز باشد زیرا علائم ظاهری آن کمتر است. اما گفتگو با یک متخصص روان‌شناسی یا روانپزشک می‌تواند در تشخیص و درمان این وضعیت کمک کند.

چه اقداماتی برای مدیریت و درمان افسردگی پنهان وجود دارد؟

پاسخ: مداخلات درمانی ممکن است شامل مشاوره روان‌شناختی، درمان‌های روانپزشکی و تغییرات در سبک زندگی مثل تمرینات فیزیکی و روش‌های مدیتیشن باشد.

آیا افسردگی پنهان قابل‌درمان است؟

پاسخ: بله، افسردگی پنهان قابل‌درمان است. اقدامات مختلفی می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند، از جمله درمان‌های روان‌شناختی، داروها و تغییر در سبک زندگی.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار