موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه پریسا تبریز

زندگی نامه پریسا تبریز

0 نظر

0 لایک

1119 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/26

توضیحات

پریسا تبریز، با توجه به کار خود در گوگل، به عنوان یکی از متخصصان برجسته امنیت سایبری جهان شناخته شده است. او با تلاش‌های خود برای حفاظت از اینترنت، ‘شاهزاده امنیت’ نامیده شده است.

پریسا تبریز کیست؟

پریسا تبریز یکی از متخصص‌ترین افراد در زمینه امنیت رایانه‌ای است. او در حال حاضر به‌عنوان یکی از مدیران ارشد مهندسی، در گوگل فعالیت می‌کند. خانم تبریز نظارت بر بخش مرورگر کروم را بر عهده دارد و همچنین کنترل یک تیم از بازرسان امنیتی در گوگل، به نام پروژه صفر نیز در دستان اوست. کروم، پرکاربردترین مرورگر وب در جهان است، پنجره‌ای که از طریق آن بیش از یک میلیارد نفر هر روز اینترنت را مشاهده می‌کنند. یکی از اهداف خانم پریسا تبریز هم این هست که کروم را به یکی از امن‌ترین مرورگرهای کروم تبدیل نماید. در حقیقت باید گفت پریسا تبریز در شرکت گوگل استخدام شده تا محصولات این شرکت را هک کند، تا بتواند راه را بر هکرهای مجرم یا اصطلاحاً هکرهای کلاه‌سیاه ببندد. علاوه بر این او وظیفه آموزش نرم‌افزار سازان را هم به عهده دارد به این دلیل که آنها بتوانند امنیت محصولات خود را بالا ببرند.


پریسا تبریز کیست؟

کودکی و نوجوانی پریسا

پریسا تبریز در سال ۱۳۶۱ در ایالات متحده به دنیا آمد. پدر او ایرانی است، اصالتش تبریزی بوده و در آمریکا پزشک است. مادرش هم از پرستاران آمریکایی با اصالتی لهستانی است. او دو برادر کوچک‌تر از خود هم دارد و آنها در حومه شهر شیکاگو، ایلینوی بزرگ شده‌اند. پریسا تبریز در دانشگاه ایلینوی در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد. او تا قبل از اینکه در رشته مهندسی کامپیوتر وارد دانشگاه ایلینوی شود، حتی با کامپیوتر کار هم نکرده بود، اما جان دراپر معروف به «کاپیتان کرانچ» که یکی از معروف‌ترین هکرهای قدیمی است سبب الهام بخشیدن به او در این مسیر شد. او همه چیز را زیر نظر دارد. از فعالیت هکرهای مجرم برای دزدی اطلاعات بانکی افراد گرفته تا فعالیت گروه‌هایی مانند انانیموس و تمام کسانی که در تلاش برای هک‌کردن، ایجاد اختلال و از کار انداختن سیستم جی‌میل هستند.
او همواره از کودکی به خلاقیت و خلق چیزها علاقه داشته و از ساختن، طراحی و هنر لذت می‌برده است. همین باعث شد که اصول توسعه وب (اچ تی ام ال، جاوا اسکریپت و سی اس اس) را با خواندن آموزش‌های رایگان آنلاین یاد بگیرد. یادگیری نحوه ساخت وب‌سایت، راهی ارزان و سریع برای بروز خلاقیت‌هایش بود زیرا نیازی به لوازم هنری نداشت. همچنین او متوجه شد کدنویسی یک ابزار واقعاً قدرتمند در بروز خلاقیت است.


علت ورود پریسا تبریز به دنیای امنیت سایبری

در همان زمان‌ها که پریسا مشغول وب‌سایت سازی بود، یکی از وب‌سایت‌هایش هک شد. او ترغیب شد بفهمد چه اتفاقی افتاده و بنابراین شروع به تحقیق بیشتر در مورد امنیت وب کرد. هم‌زمان فعالیت‌های باشگاهی هم داشت. در آن زمان در باشگاه، او با افراد دیگری که علاقه‌مند به امنیت وب بودند آشنا شد. آنها معمولاً با هم در مورد تکنیک‌های هک که خودشان یاد گرفته بودند صحبت می‌کردند و حتی با هم یک سری پروژه‌های امنیتی را برای سرگرمی انجام می‌دادند. باتوجه‌به علاقه‌ای که پریسا به امنیت رایانه داشت، تصمیم گرفت در یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقات امنیت سایبری به کارآموزی بپردازد. همین زمان‌ها هم بود که او متوجه شد که واقعاً می‌تواند این کار را به‌عنوان یک شغل انجام دهد. دلیل علاقه او به امنیت رایانه‌ای، ماهیت چندرشته‌ای بودن آن است. او خودش می‌گوید نه‌تنها باید دانست که فناوری چگونه به وجود می‌آید و چگونه می‌توان آن را شکست داد، بلکه باید دانست انگیزه افراد برای برخی اقدامات چه می‌تواند باشد، در ذهن آنها چه می‌گذرد، وضعیت اقتصاد، اخلاق و قانون چگونه می‌تواند اثرگذار باشد.


پریسا تبریز

فعالیت پریسا تبریز در گوگل

پریسا تبریز قبل از ورود به دانشگاه در رشته صخره‌نوردی ورزش می‌کرد. او در صخره‌نوردی خیلی اتفاقی با چند کارمند گوگل آشنا شد و به‌واسطه آنان برای کار در گوگل در سال ۱۳۸۶ اقدام کرد. وی پس از اینکه مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم کامپیوتر گرفت، تحقیقاتی را هم در زمینه امنیت بی‌سیم و حملات به فناوری‌های افزایش‌دهنده حریم خصوصی انجام داد و مقالاتی را با همین عنوان چاپ کرده است. هنگامی که او در دانشگاه درس می‌خواند، تابستان‌ها را در دوره‌های کارآموزی تیم امنیتی گوگل می‌گذراند، تا اینکه چند ماه بعد رسماً به‌عنوان مهندس امنیت اطلاعات به استخدام گوگل درآمد. کار او در حقیقت این است که به‌عنوان یک هکر کلاه‌سفید، به سرویس‌های گوگل حمله کرده و تمامی مشکلات امنیتی را بررسی نماید. او تقریباً هر روز این کار را انجام می‌دهد تا اجازه ندهد هیچ‌گونه مشکلی در امنیت گوگل و گوگل کروم، به‌عنوان پرطرف‌دارترین مرورگر، به وجود آید. شرکت گوگل مجبور است هزینه‌های بسیار زیادی برای نزدیک نگه‌داشتن دشمنان خود و شناخت نقاط ضعف امنیتی خود پرداخت کند. اکنون شرکت گوگل به هر فردی که موفق شود خطاها یا اختلالات گوگل کروم را نشان دهد، پاداشی معادل ۳۰ هزار دلار پرداخت می‌کند. پریسا تبریز، شاهزاده امنیت گوگل، بر این باور است که این اقدام گوگل کاملاً منطقی، درست و حساب شده است، چون قصد داریم که این هکرها در کنار ما باشند و نه علیه ما. به همین علت هم هست که خانم تبریز ساعات زیادی در شبانه‌روز را مشغول تلاش برای امنیت و حفاظت از اطلاعات و داده‌های یک‌هفتم جمعیت جهان است.
او دارای ذهنی خارق‌العاده بوده و به‌راحتی می‌تواند به درون فکر هکرها و سارقین نفوذ کرده و جلوی صدمات احتمالی را بگیرد. او همچنین کسی است که باید مهندسین امنیتی مختلف را در گوگل استخدام نماید و برای اینکه بتواند بهترین گزینه‌ها را انتخاب کند، از آنها فقط یک سؤال می‌پرسد. او از افراد مراجعه‌کننده می‌خواهد راه‌حلی را برای هک‌کردن دستگاه شکلات‌فروشی (بدون داشتن هیچ‌گونه ابزار تکنولوژی) ارائه نمایند و اگر آنها بتوانند پاسخی مناسب بدهند، از نظر او فردی صاحب صلاحیت خواهند بود که در کنار خودش می‌توانند کارشان را شروع کنند. در خصوص سؤال پیشنهاد رشوه در زمینه فعالیتش؛ خانم تبریز این‌گونه پاسخ داد که افرادی که به‌عنوان هکرهای کلاه‌سفید (مثل خودش) شناخته می‌شوند و در این زمینه فعالیت دارند دائماً با چنین پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی روبه‌رو می‌شوند که باید بتوانند مقاومت کرده و از بین دو مسیر پیش رویشان یکی را انتخاب نمایند. یا به‌صورت یک هکر مستقل فعالیت کنند یا یک کارمند در شرکت‌های بزرگ باشند که شرکت گوگل برای چنین افرادی پاداش خوبی را در نظر می‌گیرد.


پریسا تبریز

تفریحات موردعلاقه پریسا تبریز

پریسا تبریز، در یکی از مصاحبه‌هایش علاقه خود را به هنر و ورزش بیان کرده و ازآنجاکه استعداد خوبی در زمینه ریاضی داشته، مبحث امنیت اطلاعات را بعد از ورود به دانشگاه به‌صورت جدی دنبال نموده است. به گفته خودش هر یک از متخصصین امنیت باید توانایی لازم جهت پیداکردن کدهای مخرب لابه‌لای اطلاعات نامحدودی که در اختیارشان قرار می‌گیرد را داشته باشند، و این همان فعالیتی است که پریسا تبریز در حال انجام آن می‌باشد. جالب است بدانید که علاوه بر همه اینها او علاقه زیادی به فعالیت‌هایی همچون عکاسی، کوهنوردی، آشپزی و ساخت کاردستی با شیشه دارد. خانم تبریز می‌گوید شباهت‌هایی میان صخره‌نوردی و هک وجود دارد. از نظر او پیداکردن راه رسیدن به بالای دیوار صخره‌ای، شبیه یافتن سوراخی در مرورگر وب گوگل کروم است. در هر مورد شما مسیری را برای رسیدن به مقصد خود احساس می‌کنید. او می‌گوید هیچ قانونی وجود ندارد. هر چه بیشتر این کارها را انجام دهید، حس شما هماهنگ‌تر خواهد شد.
خارج از فعالیت‌هایش در گوگل، او به‌عنوان مشاور سرویس دیجیتال کاخ سفید برای افزایش امنیت فناوری دولتی نیز کارکرده است. او همچنین سخنرانی‌های زیادی داشته و به چندین نویسنده در حوزه سرگرمی کمک کرده تا دنیای امنیت سایبری را بهتر درک کنند و بتوانند داستان‌های دقیق‌تر و متنوع‌تری را به تصویر بکشند. در اینجا جا دارد به ثروت میلیاردی او اشاره کنیم. ازآنجاکه پریسا تبریز مدیر تیم امنیتی شرکت گوگل و بخش مهندسی مرورگر گوگل کروم و دیگر محصولات گوگل جهت بهبود آنها می‌باشد، تا الان توانسته میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده و رده ثروتمندترین دختران موفق ایرانی قرار بگیرد.


توصیه‌های خانم تبریز

توصیه خانم پریسا تبریز به زنانی که در مسیر رشد و موفقیت هستند این است که برای بهترشدن در هر کاری نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری است، شاید گاهی میانه راه احساس ناامیدی کنید ولی دقیقاً این اتفاقی است که برای تمام افرادی که در مسیر موفقیت بوده‌اند و موفق شده‌اند افتاده است و فراموش نکنید که همه وقتی یک چیز جدیدی را شروع می‌کنند اولش خوب نیستند.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار