موقعیت شما در سایت:

راهنمای روانشناسی زنان

راهنمای روانشناسی زنان

0 نظر

0 لایک

702 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/10/18

توضیحات

تیپ شخصیتی زنان تفاوت زیادی با مردان دارد و به همین دلیل هر دو جنس مخالف باید یکدیگر را به‌خوبی بشناسند تا در نهایت بتوانند از زندگی خود لذت ببرند. در این مقاله به راهنمای روان‌شناسی زنان و تفاوت‌های جنسیتی آنها پرداخته‌ایم.

زنان و مردان دارای تفاوت‌هایی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرده است. زن و مرد جنس مخالف یکدیگر هستند که برای درک یکدیگر باید به‌خوبی همدیگر را بشناسند. اگر مردان بتوانند از زنان شناخت بیشتری داشته باشند؛ در آن صورت می‌توانند رابطه خوبی را با همسرشان برقرار کنند. برای اینکه زوجین بتوانند با همسرشان خوب رفتار کرده و زندگی خود را مدیریت کنند، باید از خصوصیات اخلاقی، روحی و روانی یکدیگر مطلع باشند. در این مقاله قصد داریم به آموزش روانشناسی زنان بپردازیم و مطالبی را برای شناخت بیشتر و بهتر آن‌ها ذکر کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.


روانشناسی زنان چیست؟

روانشناسی زنان برای مردان حائز اهمیت است؛ چرا که مردان برای اینکه بتوانند با زن موردعلاقه خودشان زندگی خوبی داشته باشند، باید او را بشناسند. روان‌شناسان این عقیده را دارند که برای زنان برقراری ارتباط، مهم‌ترین چیز است؛ ولی برای مردان استقلال و اقتدار اهمیت دارد. زنان از همان کودکی حتی با عروسک‌های خود نیز ارتباط برقرار می‌کنند که روان‌شناسان این ویژگی زنان را پیوندجویی می‌نامند. البته باید بدانید که پژوهش محققان روانشناسی تشابه تیپ شخصیتی زنان را با تیپ شخصیتی مردان تأیید کرده است؛ ولی امکان دارد میزان شیوه‌های ابراز احساسات در آن‌ها به یک شکل نباشد. بنابراین، روانشناسی زنان به شما کمک می‌کند که علی‌رغم تفاوت‌هایی که زنان با شما دارند، زندگی خوبی را با شناخت خوب همسر یا پارتنر خود داشته باشید.


روانشناسی زنان چیست؟


خلاصه‌ای کوتاه از روانشناسی زنان

چیزهایی که درباره روانشناسی زنان وجود دارد، به شما ثابت خواهد کرد که بین زن و مرد اختلاف فراوانی است. یکی از مسائلی که زنان و مردان با آن اختلاف دارند، چیزهایی است که نباید بیرون از خانه درباره آن صحبت شود. برخی از زنان به دلیل ویژگی پیوندجویی، ممکن است حتی حرف‌های خصوصی خود را با دیگران در میان بگذارند که این رفتار در مردان تقریباً غیرممکن است. برای اینکه زنان را بهتر بشناسید، باید اطلاع داشته باشید که در زنان میل به مراقبت وجود دارد؛ آن‌ها اکثراً سعی می‌کنند برای به‌دست‌آوردن رضایت کسانی که دوستشان دارند، این مراقبت را به هر نحوی که شده انجام دهند. زنان حتی ممکن است با انجام یک کار کوچک لبخند به لب عزیزان خود بیاورند و از خود برای همیشه یک یادگاری به جا بگذارند. در اصل تفاوت‌های جالب و زیادی در عملکرد روانشناسی زنان وجود دارد. به‌عنوان‌مثال حتی ساختار مغز زنان با مردان فرق می‌کند؛ چرا که زنان و مردان از مغز خود به‌صورت متفاوتی استفاده می‌کنند.


باورهای اشتباه در مورد روانشناسی زنان

بعضی باورهای اشتباه در مورد روانشناسی زنان وجود دارد که ما در این بخش از مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد تا شما با آن‌ها آشنا شوید و درصورتی‌که به آن‌ها باور دارید در عقاید خود تجدیدنظر کنید. شناخت زنان درعین‌حال که پیچیده است، بسیار آسان و راحت بوده و شما با درنظرداشتن برخی موارد می‌توانید زنان را بهتر بشناسید.

حفاظت و نگهداری از زن‌ها سخت است!

برخی از انسان‌ها این باور را دارند که نگهداری و مراقبت از زنان کسل‌کننده و سخت است. همچنین زنان دارای توقعات زیادی هستند و برقراری ارتباط با آن‌ها سخت است. درحالی‌که زنان فقط این انتظارات را از مردان دارند که با آن‌ها صمیمی باشند و احساسات خود را به زبان بیاورند. همچنین زنان از مردان می‌خواهند که مانند خودشان از رابطه مراقبت کنند و مشکلات یکدیگر را برطرف نمایند. اگر هنوز هم این باور را دارید که زنان پرتوقع هستند، زمان آن رسیده که دیگر از باورهای اشتباه خود دست بردارید! این مواردی که زنان از شما می‌خواهند، نامعقول و غیرمنطقی نیست؛ بلکه حتی زیربنای هر رابطه سالمی به حساب می‌آید و صمیمیت بین زن و شوهر را نشان می‌دهد. بنابراین، باید بدانید که حفظ و نگهداری و برقراری ارتباط با زن‌ها سخت نیست؛ ولی نگهداری از یک رابطه خوب و صمیمی کمی دشوار است و نیاز به تلاش، مراقبت و محافظت دارد.

زن‌ها می‌خواهند مردان را کنترل کنند!

زن‌ها همیشه قصد کنترل مردان را دارند و می‌خواهند مردان تمام خواسته‌های آنان را عملی کنند. این یکی از باورهای اشتباه در مورد روانشناسی زنان است که مردان تصور می‌کنند زنان همیشه قصد دارند همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشند. در غیر این صورت وقتی که همه چیز بر اساس خواسته آن‌ها نباشد، ناراحت می‌شوند. باید بدانید که باور به این چیزها کاملاً اشتباه است و زنان سعی در کنترل و محدود کردن مردان ندارند. توجه کنید که اولویت اول زنان عشق و احساسات آن‌ها در زندگی است نه کنترل کردن و سلطه‌جویی. اغلب زنان احساساتی هستند و حتی وقتی شریک زندگی خود را ناراحت ببینند، تمام فکر و ذهن آن‌ها درگیر می‌شود تا وقتی که مشکل را برطرف کنند. یک زن اگر متوجه شود که همسرش مراقب خود نیست، سعی می‌کند از او مراقبت کرده و به او توجه بیشتری داشته باشد و تمام این کارها برای کنترل همسر نیست؛ بلکه فقط از روی عشق و علاقه هست.

زن‌ها حسادت زیادی دارند!

یکی دیگر از باورهای اشتباه درباره روانشناسی زنان، این است که مردان فکر می‌کنند زنان بسیار حسود هستند و هر زمانی می‌خواهند مردان را در کنار خودشان ببینند. همچنین مردان حق ندارند حتی با هر زن دیگری هم کلام شوند؛ چون زنان حسادت می‌کنند. زنان وحشت دارند از اینکه مرد موردعلاقه آن‌ها توسط شخصی دیگر دزدیده شود. هیچ‌کدام از این جملات درست نیست؛ زنان حسود نیستند، بلکه حتی از رابطه خودشان به بهترین شکل ممکن نگهداری می‌کنند. درواقع زنان نگهبان رابطه احساسی خود هستند؛ چون پارتنر یا همسر خود را دوست دارند و نگران حال آن‌ها هستند. اغلب زنان معمولاً حس ششم بالایی دارند و بوی خطر را از راه دور احساس می‌کنند. به همین دلیل برای اینکه رابطه خود با همسرشان را بهتر پیش ببرند، از رابطه خود مراقبت می‌کنند و این تلاش برای مراقبت از نظر مردان، زنان را به فردی حسود تبدیل می‌کند.

زنان زیاده‌خواه هستند!

ممکن است فکر کنید که زنان زیاده‌خواه هستند و به‌هیچ‌وجه نمی‌شود آن‌ها را راضی و خوشحال نگه داشت. یا این باور را داشته باشید که زنان همیشه همه چیز را باهم می‌خواهند و همیشه در حال غرزدن هستند. باید بدانید که این طبیعت زنان است که به فکر ترمیم، بهبود، اصلاح و ارتقای همه چیز باشند که این با مسئله پرتوقع بودن زنان تفاوت بسیار زیادی دارد. بنابراین، تصور نکنید که زن‌ها هیچ موقع راضی نمی‌شوند و نمی‌شود آن‌ها را راضی کرد. این باورها در مورد روانشناسی زنان کاملاً اشتباه هستند.

احساسات زن‌ها قابل‌درک نیست!

یک باور اشتباه دیگر که زنان را آزار می‌دهد، این است که مردان تصور می‌کنند زنان زودرنج هستند و با کوچک‌ترین چیز از هم می‌پاشند. همچنین زنان اصلی منطقی فکر نمی‌کنند و همه رفتارهای آن‌ها از روی احساس است. درواقع یکی از بهترین خصلت‌های زنان که داشتن احساس است، به این شکل بد جلوه داده می‌شود. چون مردان این خصلت زنان را باتوجه‌به معیارها و استانداردهای خودشان می‌سنجند. در این صورت ویژگی مثبت زنان، به شکل منفی دیده می‌شود.

زنان قدرتمند هیچ نیازی به مراقبت ندارند!

آیا شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید زن قوی و توانمند نیازی به مراقبت ندارد، از عهده تمام مشکلات خود بر می‌آید و احتیاجی به مرد ندارد؟ بهتر است بدانید که زنان حتی اگر قدرتمند هم باشند، نیاز دارند که مردان آن‌ها را حمایت کند و به آن‌ها حس ارزشمند بودن بدهند. اشتباه اغلب مردان این است که موفقیت یا توانایی‌های یک زن را با مستقل و خودکفا بودن اشتباه می‌گیرند؛ درحالی‌که زن توانمند هم مانند تمام زن‌ها ممکن است گاهی اوقات خسته شود و در آن صورت نیاز به یک حمایتگر دارد. بنابراین لزوماً اگر یک زن قدرتمند و توانا باشد، به این معنا نیست که هیچ‌گاه به کمک کسی دیگر نیاز نخواهد داشت.


تفاوت‌های زنان با مردان


تفاوت‌های زنان با مردان

تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا زنان و مردان در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند؟ آیا این تفاوت‌ها فقط به دلیل تفاوت‌های جسمی آنهاست یا عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند؟ در این بخش از مقاله، به بررسی تفاوت‌های زنان با مردان خواهیم پرداخت. ما خواهیم دید که چگونه این تفاوت‌ها بر نحوه تفکر، احساس و رفتار زنان و مردان تأثیر می‌گذارد. قبل از شروع، لازم است یادآوری کنیم که تفاوت‌های زنان و مردان در همه موارد قطعی نیست. همیشه استثناهایی وجود دارد و برخی از زنان و مردان دارای ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هستند که بیشتر شبیه جنس مخالف آنهاست.

احساسات

زن‌ها از نظر علمی و روانشناسی احساساتی‌تر از مردها هستند؛ البته مردان احساساتی هم وجود دارد یا حتی کسانی که احساساتی هستند، ولی احساسات خود را پنهان می‌کنند. برخی روان‌شناسان معتقدند که مردها می‌توانند جنبه‌های عقلانی و احساساتی یک مسئله‌ای را از هم تفکیک کنند، ولی زنان ممکن است در یک مسئله منطقی احساساتی برخورد کنند. علت این موضوع می‌تواند این باشد که مرکز عاطفه و احساسات در مردان فقط در نیمکره راست مغز آن‌ها است؛ اما مرکز عاطفه در زنان هم در طرف چپ و هم در طرف راست وجود دارد.

ساختار مغز زنان

همان‌طور که گفتیم ساختار مغز زنان و مردان متفاوت است. درواقع در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری وجود دارد و به همین دلیل آن‌ها می‌توانند از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند. ولی در مردان ارتباط کم‌تری میان دو نیم کره مغزشان وجود دارد و این امکان برای آن‌ها فراهم می‌شود که مهارت زیادی در استدلال‌های انتزاعی و هوش دیداری خود داشته باشند.

عادات زنان

عادات زنان و مردان از همان کودکی با یکدیگر متفاوت است. مردان می‌توانند مسیر حرکت خودشان را به خاطر داشته باشند؛ درحالی‌که زنان دید محیطی بهتری دارند و این دید به آن‌ها کمک می‌کند که اتفاقات پیرامون خود را به‌صورت کامل زیر نظر بگیرند.

حل کردن مسائل مهم

مردان در حل مسائل فنی بهتر هستند و صداهای گوش‌خراش را دوست دارند؛ اما زنان گوش تیزتری دارند و موقع حرف‌زدن هم از تعداد کلمات بیشتری استفاده می‌کنند. همچنین علاوه‌برآن، زنان در اتمام وظایف خود به‌صورت مستقل بهتر از مردان هستند و هنگامی که مشکلات خود را به زبان می‌آورند، فقط به این نیاز دارند که فردی به حرف‌های آن‌ها گوش کند.

رفتار زنان در جمع

مواقعی که زنان وارد یک جمع خانوادگی یا دوستانه می‌شوند، قبل از هر چیزی به چهره و ظاهر مهمانان توجه می‌کنند تا متوجه شوند که چه کسانی در جمع هستند و چه احساساتی دارند. درحالی‌که مردان هنگامی که وارد جمعی می‌شوند، به دنبال راه‌های خروج می‌گردند و هر خطر احتمالی را پیش‌بینی می‌کنند. درواقع مردان اطلاعات لازم را در ذهن خود ذخیره و طبقه‌بندی می‌کنند؛ اما زنان تمایل دارند که هر اطلاعاتی را به‌صورت مکرر در ذهن خود مرور کنند.

ادراک زنان

زبان بدن زنان و مردان با هم فرق دارد؛ به‌عنوان‌مثال زنان بیشتر لبخند می‌زنند ولی مردان خشک به نظر می‌آیند. این در حالی است که امکان دارد مردی از زن احساساتی‌تر باشد ولی به دلیل بعضی جملات کلیشه‌ای که می‌گویند مرد نباید گریه کند یا... مرد مانع بروز احساسات خود شود. به‌هرحال زبان بدن زنان فرق می‌کند. زنان ژست بدنی متفاوتی نیز می‌گیرند و بیشتر اوقات دست‌های خود را به هم قفل می‌کنند یا حالت دست‌به‌سینه می‌گیرند و پاهای خود را نیز به هم نزدیک‌تر می‌کنند. همچنین زنان می‌توانند زبان بدن دیگران را هم بفهمند و به نحوی رمزگشایی کنند. بنابراین نباید به آن‌ها دروغ بگویید؛ چون همسر شما می‌تواند حرف راست را از دروغ تشخیص دهد.

تنوع‌طلبی زنان

زنان در اکثر مواقع تنوع‌طلب‌تر از مردان هستند؛ چون مغز زنان وضعیت عمومی‌تری دارد و برای هر کار، چند مراکز پراکنده در دو نیمکره سمت راست و چپ مغز وجود دارد. درواقع احساسات وسیع و گسترده زنان می‌تواند باعث تنوع‌طلبی آن‌ها باشد و آن‌ها از وسایل منزل گرفته تا لباس، لوازم آرایشی، تغییر مبلمان منزل، پاساژ گردی و... به دنبال تنوع هستند. درحالی‌که مردان ممکن است حوصله این کار را نداشته باشند.


راه‌های مقابله با افسردگی در روانشناسی زنان


راه‌های مقابله با افسردگی در روانشناسی زنان

در روانشناسی زنان راه و روش‌های مختلفی برای مقابله با افسردگی وجود دارد. البته افسردگی می‌تواند دلایل مختلفی مانند: تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی، عوامل بیولوژیکی، ژنتیکی، روان‌شناختی و اجتماعی داشته باشد. علاوه بر این موارد ممکن است فردی در اثر عواملی مانند: استرس، اضطراب و رخدادهای ناگوار مثل ازدست‌دادن یک عزیز و... دچار افسردگی شود. در این میان نقش عوامل اجتماعی، مانند: فشارهای خانوادگی یا اختلال در روابط در افزایش خطر افسردگی تأثیرگذار است. بااین‌وجود راه و روش‌های مختلفی برای درمان افسردگی شدید وجود دارد و پزشک متخصص شما می‌تواند باتوجه‌به وضعیت روحی شما کمک کند که افسردگی به کم‌ترین مقدار برسد و از بین برود. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند.

روان درمانی

یکی از روش‌های کاهش علائم اختلال افسردگی، روان درمانی است که انواع مختلفی دارد. به‌عنوان‌مثال درمان شناختی رفتاری به افراد کمک می‌کند که افکار منفی خود را شناسایی و آن‌ها را تغییر دهند. یا نوع دیگر آن که درمان بین فردی است، می‌تواند به افراد کمک کند که به روابط بین فردی و تعاملات اجتماعی تمرکز کنند.  نوع دیگر روان درمانی، درمان روان پویایی است که به افراد این امکان را فراهم می‌کند که از احساسات و عواطف خودآگاهی بیشتری پیدا کنند و در نهایت احساس افسردگی کم‌تری نیز داشته باشند. 

دارو

برای درمان افسردگی شدید اغلب اوقات پزشک داروهای خاصی را تجویز می‌کند تا افراد با استفاده از این داروها، شدت افسردگی خود را کاهش دهند. برخی از این داروهای ضدافسردگی شامل: پروزاک (فلوکستین)، زولوفت (سرترالین) و پاکسیل (پاروکستین) و... هستند.

درمان افسردگی با بستری

پزشک در برخی موارد که افسردگی بسیار شدیدتر است، بستری را توصیه می‌کند تا فرد زیر نظر پزشک به بهترین شکل ممکن درمان شود. البته این بدین معنا نیست که شما ضعیف یا دیوانه شده‌اید! بلکه این محیط فقط به شما کمک می‌کند که درمان شما بهتر و سریع‌تر انجام شود.


مقایسه روانشناسی زنان با روانپزشکی

بهتر است بدانید که روان‌شناس و روانپزشک هر دو متخصصی هستند که دررابطه‌با بیماری‌های سلامت روان آموزش‌های لازم را می‌بینند. از همین رو اغلب افراد فکر می‌کنند تخصص هر دو مثل همدیگر است و هیچ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد. این طرز تفکر اشتباه است؛ چرا که تفاوت‌های زیادی بین روانپزشک و روانشناسی زنان وجود دارد. به‌عنوان‌مثال یک تفاوت مهم میان این دو متخصص، این است که زمینه تحصیلی و راهکارهای درمانی ارائه شده توسط آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. درواقع بررسی تحصیلات روان‌شناس‌ها در مقابل روانپزشک‌ها این موضوع را نشان می‌دهد که نحوه آموزش آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. باید بدانید که روانپزشک در دانشکده پزشکی تحصیل می‌کند و سپس مدرک پزشکی دریافت می‌کند و می‌تواند ارتباط بین اختلالات ذهن و جسم را به‌خوبی درک کند. اما روان‌شناس در دانشکده روانشناسی تحصیل می‌کند و مواردی مانند اخلاق و رفتار انسان، رشد شخصیت و تاریخچه مشکلات روان‌شناختی آموزش‌های لازم را می‌بیند. همچنین شواهدی که درباره تفاوت عملکرد روانپزشک و روان‌شناس وجود دارد، نشان می‌دهد که هدف روان‌شناسان و روانپزشکان بهبود احساسات و عواطف مردم است؛ ولی در نهایت رویکرد آن‌ها برای کاهش افسردگی افراد یا رفع سایر بیماری‌های روحی و روانی باهم فرق دارد.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد روانشناسی زنان بدانیم

روانشناسی زنان پر از نکته‌های جالب است که مردان با آشناشدن با آن‌ها می‌توانند زنان را بشناسند. به‌عنوان‌مثال بهتر است بدانید که زن‌ها وقتی که احساس امنیت می‌کنند، رشد می‌کنند. همچنین زنان نسبت به اندام خود حساس هستند و سعی می‌کنند همواره از نظر اطرافیان خوش‌اندام به نظر بیایند. زنان به افرادی جذب می‌شوند که قدرت و اعتماد به نفس کافی داشته باشند ولی بیش از اندازه نیز یک فرد خوبی نباشند. آن‌ها به طور معمول عاشق دوستان خود می‌شوند و حتی ممکن است به آن‌ها وابسته شوند. همچنین علاوه بر این موارد، زن‌ها ارتباطات فوری را دوست دارند؛ اما به این صورت که اعتماد و ارزش آن‌ها در طی مدت زمانی بیشتر شود. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای روانشناسی زنان تمام مواردی که باید بدانید را ذکر خواهیم کرد.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد روانشناسی زنان

شناخت زنان چطور ممکن است؟

پاسخ: شما می‌توانید با مطالب ارائه شده در مورد روانشناسی زنان و با صحبت کردن با شخص موردنظر خود به شناخت و درک خوبی از او برسید.

چطور رابطه خوبی با همسرم برقرار کنم؟ 

پاسخ: باید بدانید که زنان تیپ‌های شخصیتی متفاوتی دارند و شما قبل از هر چیزی باید با سبک تفکر و رفتار آن‌ها آشنا شوید و سپس با درنظرگرفتن ویژگی‌های مثبت و منفی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

درمان افسردگی در زنان چگونه انجام می‌شود؟

پاسخ: در برخی موارد درمان افسردگی زنان با روان درمانی یا با دارو انجام می‌شود. ولی در مواقعی که افسردگی شدیدتر باشد، ممکن است پزشک از روش‌های دیگری مانند تحریک مغز و بستری‌شدن نیز استفاده کند.

چگونه می‌توان تفاوت‌های روان‌شناختی بین زنان و مردان را درک کرد؟

پاسخ: درک تفاوت‌های روان‌شناختی بین زنان و مردان می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر با زنان و مردان ارتباط برقرار کنیم و روابط بهتری با آنها بسازیم. درک این تفاوت‌ها همچنین می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از خودمان داشته باشیم و به طور مؤثرتری در دنیای اطراف خود عمل کنیم

چگونه می‌توانم با تفاوت‌های روان‌شناختی زنان و مردان کنار بیایم؟

پاسخ: درک تفاوت‌های روان‌شناختی بین زنان و مردان می‌تواند به ما کمک کند تا با آنها بهتر ارتباط برقرار کنیم و روابط بهتری با آنها بسازیم. بااین‌حال، مهم است که به یاد داشته باشید که این تفاوت‌ها کلی هستند و همیشه استثناهایی وجود دارد. درک اینکه هر فرد منحصربه‌فرد است و نیازها و ترجیحات منحصربه‌فرد خود را دارد، نیز مهم است.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار