موقعیت شما در سایت:

تغییر دادن اخلاق همسر بعد از ازدواج

تغییر دادن اخلاق همسر بعد از ازدواج

0 نظر

0 لایک

109 بازدید

تاریخ انتشار: 1403/02/10

توضیحات

در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا می‌توان بعد از ازدواج همسر خود را تغییر داد؟ به بررسی علل نارضایتی در ازدواج، راهکارهای حل مشکلات و در نهایت، شرایطی که در آن می‌توان به تغییر همسر امیدوار بود، می‌پردازیم.

همه آدم‌ها در هر مقطعی از زندگی‌شان مثل رابطه عاطفی، کار، تربیت فرزند و... اشتباهاتی دارند، زیرا گاهی موضوعی از دید خودمان درست ولی از دید دیگران اشتباه است؛ بنابراین همه‌ی ما انسان‌ها ممکن الخطا هستیم و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم اما اینکه ما چقدر روی اشتباه همان اصرار داریم یا چقدر به فکر رفع آن هستیم اهمیت دارد. یکی از اشتباهات در حوزه قلمرو عاطفی، وارد کردن اشتباهی برخی افراد به زندگی‌مان است. به فردی که برای ما مناسب نیست، دل می‌بندیم و عاشق می‌شویم. اشتباه بزرگ‌تر از آن این است که تمام این ایرادات و عدم تفاهم‌ها را می‌بینیم ولی چون عاشق شدیم به امید تغییردادن خصوصیات رفتاری همسر بعد از ازدواج به آن چیزی که در ذهنمان است، این رابطه اشتباه را ادامه می‌دهیم. آیا به نظر شما این نوع انتخاب و طرز تفکر منطقی و درست است؟ آیا ما می‌توانیم افراد و شرایط را مطابق میل و خواسته خودمان تغییر دهیم؟


آیا تغییردادن همسر همیشه منطقیه؟

گاهی خواسته ما برای تغییر همسرمان کاملاً غیر منطقی و ما می‌خواهیم که همسرمون دقیقاً مطابق میل ما رفتار بکنه مطابق میل ما غذا بخوره مطابق میل ما بشینه مطابق میل ما صحبت بکنه و تک‌تک کارهای روزمره‌ی زندگیش رو باب میل و تب ما پیش ببرد و انجام بده که در این صورت متأسفانه خواسته ما برای تغییر همسرمون کاملاً غیر منطقی و اشتباه چون هر آدمی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش رو داره و خلق‌وخوی منحصربه‌فرد خودش رو داره بنابراین ممکن است که یک مسئله حتی درست دیدگاه من و دیدگاه همسر من کاملاً با هم متفاوت باشد و این هیچ ایرادی نداره تا زمانی که آسیبی به رابطه ما و زندگی مشترک ما وارد نمی‌کند. گاهی وجود یک رفتار اشتباه و دیدگاه اشتباه در ما یا همسرمون باعث ایجاد تنش‌ها و چالش‌های میشه که سلامت روانی خودمون و پایداری رابطه‌مون رو تحت شعاع قرار میده و ما باید بتونیم با درک درست و به موقع این مسئله را مدیریت کنیم.


چطور همسرم رو تغییر بدم؟

متأسفانه، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد قبل از ازدواج انجامش میدن اینه که با تفکر اینکه من این اخلاق همسرم رو، این رفتار همسرم رو و این ویژگی همسرم رو تغییر میدم با هم زیر یه سقف میرن و زندگی مشترکشون را شروع می‌کنند و بعد از مدتی که متوجه می‌شوند نمی تونن و این خواسته‌شون اتفاق نمیفته، همون نقطه شروع مشکلاتشون میشه. قبل از اینکه هم چنین تفکری داشته باشید باید این مسئله رو بدونید که هر رفتاری و هر اخلاقی از نامزد شما و کسی که دارید باهاش آشنا میشید برای ازدواج، بعد از ازدواج ممکن بین 10 تا 30 درصد بیشتر بشه یعنی اگر طرف مقابل شما آدم مهربونیه احتمالاً بعد از ازدواج بین 10 تا 30 درصد مهربون‌تره و اگر بد اخلاقه، بد دهنه و یا دست بزن داره باز به همین ترتیب بعد از ازدواج این رفتارها و این اخلاق و افزایش پیدا می‌کنه و شدتش بیشتر میشه.

مهم‌ترین دلایلی که باعث تفاوت بین شما و همسرتون میشه

تربیت خانواده
تفاوت‌های فرهنگی
تفاوت‌های اجتماعی و عرف جامعه
تله‌های شخصیتی و روانی
بیماری‌های روانی
خلق‌وخوی فرد و ویژگی‌های شخصیتی اون


شما باید قبل از اینکه ازدواج کنید این موارد را در طرف مقابل‌تون بررسی کنید و بتوانید به آنها فکر کنید و با توجه به میزان تفاوتی که بین شما و همسرتون یا نامزدتان وجود داره برای ازدواج تصمیم بگیرید.


تغییر دادن همسر


کی می‌تونیم متوجه بشیم همسرمون تغییر نمی کنه؟

خیلی‌ها وقتی که به مشاوره مراجعه می‌کنن یا پیش روانشناس میرن اعتراف می‌کنن که ما دوران نامزدی یا توی دوران عقد متوجه این رفتارها و این تفاوت همسرمون شدیم اما به امید اینکه تغییر می‌کنه زندگی مشترک شروع کردیم. باید بدونید اینه که بدون تمایل و خواست خود فرد شما هیچ وقت نمی‌توانید هیچ تغییری را در کسی ایجاد کنید و نمیتونید طرف مقابلتون را مجبور به تغییر بکنید از طرف دیگه خیلی از رفتارها و الگوهای رفتاری افراد ریشه در کودکی اونها و تربیت خانوادگی و همین‌طور عوامل فرهنگی و جامعه‌ای که در آن رشد کرده دارد و جداکردن اون ها و حذف آنها اصلاً به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نخواهد بود.

رفتارهای آزاردهنده همسرمون که به زندگی ما آسیب می‌رسونه

دست و دلبازی بیش از حد
خساست بیش از حد
رفیق بازی
عدم ثبات شغلی و رفتاری
وقت نذاشتن برای خانواده
عدم صمیمیت
خیانت و لغزش
بد بینی
پرخاشگری
اعتیاد


اگه تا اینجای مقاله با من همراه بودی احتمالاً به دنبال این هستی که متوجه بشی چه جوری میتونی رفتار همسرت رو تغییر بدی همان‌طور که ابتدای صحبت هم مطرح شد ما نمی‌توانیم کسی را تغییر بدهیم و این غیر ممکنه مگر زمانی که طرف مقابل هم ما خودش هم این خواسته را داشته باشد.


وقتی همسرمون تغییر نمی کنه چیکار کنیم؟

کاری که می‌تونیم انجام بدیم اینه که رفتارهای همسرمون رو ریشه‌یابی بکنیم حالا یا خودمون یا از این متخصص کمک بگیریم مثلاً اگه همسرتون عصبانی میشه متوجه بشیم که دلیل این عصبانیت چیه چه مواقعی بیشتر عصبانی میشه، وقتی عصبانی میشه چه رفتاری داره، آیا من توی این عصبانیت نقشی داشتم؟ اگه همسرتون فحاشی می‌کنه باید متوجه بشید که آیا این مدل صحبت کردن و بی‌احترامی‌ها تو خونواده هاشون بوده تو دوران کودکی این موارد را تجربه کرده یا خیر؟! اگر رفیق بازه و ساعت تلویزیون کنار دوست داشت چرا این کارو می‌کنه چه دلیلی توی خونه هست که باعث میشه همسر شما از اومدن به خونه فراری باشه؟! وقتی کنار هم هستیم چه جوری با هم صحبت می‌کنیم که صمیمیتی بین شما و همسرتون وجود نیومده اون هم بعد از چندین سال زندگی مشترک؟!، در ادامه هم چند راهکار برای تغییردادن همسرتون رو آوردم تا بتونید از اون ها استفاده کنید.

رو راست و حسابی حرف بزنین

یه وقت مناسب پیدا کنین که هردوتون آروم و بدون استرس باشین.
با لحنی بدون سرزنش، احساسات و نیازهاتون رو شفاف بیان کنین.
به حرفای همسرتون با دقت گوش کنین و سعی کنین دیدگاهشو درک کنین.
با هم برای حل مشکل راه‌حل پیدا کنین.

برین پیش مشاور زوج درمانگر

یه مشاور زوج درمانگر می‌تونه کمکتون کنه تا ریشه مشکلات رو پیدا کنین و راهکارهای درست برای حلشون رو یاد بگیرین.
مشاور بهتون یاد میده که چطور بهتر با هم حرف بزنین و دعواهاتون رو مدیریت کنین.
همچنین می‌تونه به هردوتون تو مسیر تغییر و رشد فردی کمک کنه.

به نکات مثبت توجه کنین

به جای اینکه فقط دنبال ایراد گرفتن از همسرتون باشین، به خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبتش هم توجه کنین و ازشون قدردانی کنین.
این کار باعث میشه که رابطه‌تون قوی‌تر بشه و حس صمیمیت بینتون بیشتر بشه.

مسئولیت خودتون رو به عهده بگیرین

فقط از همسرتون انتظار تغییر نداشته باشین، شما هم تو به وجود اومدن مشکل نقشی دارین.
از خودتون بپرسین که چه کارهایی می‌تونین برای بهترشدن اوضاع انجام بدین و چه تغییراتی می‌تونین تو رفتارتون ایجاد کنین.

صبر داشته باشین

تغییر زمان میبره و نیاز به صبر و حوصله داره.
انتظار نداشته باشین که همسرتون یه شبه 180 درجه تغییر کنه.
تو طول مسیر ممکنه سختی‌هایی پیش بیاد، ولی اگه هردوتون متعهد به حل مشکل باشین، می‌تونین ازشون عبور کنین.

عشق و احترام یادتون نره

حتی اگه با همسرتون اختلاف دارین، یادتون نره که دوستش دارین و بهش احترام می‌ذارین.
از محبت کردن بهش دریغ نکنین.
عشق و احترام پایه و اساس یه رابطه سالم و پایداره.

کمک تخصصی بگیرین

اگه همسرتون از مشکلات روانی مثل افسردگی، اضطراب یا اعتیاد رنج میبره، از یه متخصص کمک بگیرین.
یه روانشناس یا روانپزشک می‌تونه به همسرتون تو درمان مشکلش کمک کنه و به شما هم راهکارهایی برای کنار اومدن باهاش بده.

در نهایت، یه تصمیم درست بگیرین

اگه تمام تلاشتون رو کردین ولی همسرتون حاضر به تغییر نیست، شاید لازم باشه که یه تصمیم سخت در مورد آینده رابطه‌تون بگیرین.
قبل از هر تصمیمی، با هم حرف بزنین و تمام گزینه‌ها رو بررسی کنین.
اگه نیاز داشتین، از مشاور یا مددکار اجتماعی کمک بگیرین.


چطور رفتارهای بد همسرمون رو بگیم تا تغییرشون بده؟


چطور رفتارهای بد همسرمون رو بگیم تا تغییرشون بده؟

کاری که باید انجام بدیم اینه که رفتارهای ناپسند شروع و تبعات اون رو خیلی محترمانه برایش توضیح بدید و سعی کنید خودتون الگوی مناسبی باشید و دست از تلاش برای تغییر طرف مقابلتان بردارید چون نصیحت کردن توی هیچ سن و سالی راهکار درستی به حساب نمیاد هیچ‌کس دوست نداره مورد انتقاد قرار بگیره مگر اینکه این فرد از نظر شخصیتی اونقدر پخته باشه که متوجه بشه این انتقاد شما باعث پیشرفت و رشد آن در این زمینه و آن نقطه‌ای که شما دارید میگید میشه، میدونیم که هر رفتاری و هر کنشی واکنش رو به همراه داره دقت کنید تا جایی که می‌توانید تلاش کنید اگر همسرتان عصبیه شما آروم باشید و شرایط کنترل کنید اگر همسرتان عصبانی میشه و فحش میده شما خوب و محترم آن صحبت کنید اگه به دوستش پناه می‌برد و زمانش را دوست داشت می‌گذرونه شما سعی کنید برنامه‌های رو توی خونه داشته باشید که همون لذتی که کنار رفیقاش داره و دوست داشت داره توی خونه هم داشته باشد تا به این صورت به جای تشویقش کنید زمان بیشتری رو کنار شما باشه و از این جمع‌ها دور بشه.

از خودمون شروع کنیم!

یک کار دیگه که می‌تونه به شما کمک بکنه اینه که استراتژی‌ها و واکنش‌هایی که تا حالا در مقابل رفتارهای آزاردهنده همسرتون داشتید رو تغییر بدید مثلاً اگر با وجود این که همسرتون مدام زمانش را با دوستاش می‌گذرونه و وقت آزاد خود را کنار دوست داشته است و شما مجبورید برای شام هر شب منتظر بمونید و بعد از این که میاد با کلی غر زدن و جروبحث بشینید کنار هم شام بخورید. این بار به جای این که منتظرش بمونید شام خودتون رو بخورید و شام ایشون رو براشون کنار بگذارید و منتظرش نمونید، وقتی هم که اومد به جای اینکه پاشید برید غذا رو گرم کنید این کار رو نکنید بهش بگید مثلاً غذاتو گذاشتم تو یخچال یا روی گاز گرمکن بخور عزیزم. یا مثلاً اگر همسر شما عادت داره هر وقت از بیرون میاد، لباس‌هاشو توی اتاق و خونه پخش می‌کنه و شما مجبورید اونا رو جمع کنید و تمیز کنید، به جای اینکه عصبانی بشه هیچ کاری نکنید و اجازه بدید خودش این وسایل رو جمع کنه و مرتب کنیم و اگر حتی به شما اعتراض کرد با آرامش کامل واکنشی نشان ندهید تا یاد بگیره مسئولیت یه سری کارها و رفتارها و سلیقه شخص خودش باید انجام بده و به عهده بگیره.

زمان و مکان مناسب رو پیدا کن

بهترین موقع برای حرف زدن وقتیه که هردوتون آروم و بدون استرس باشین. از بحث کردن تو جمع، موقعی که همسرت خسته یا گرسنه هست یا تو یه جای شلوغ خودداری کن. یه جای آروم و خصوصی پیدا کنین که بتونین بدون مزاحمت با هم صحبت کنین. مثلاً میتونی یه روز عصر که از سر کار برگشتین و بچه‌ها خوابیدن باهاش حرف بزنی، یا می‌تونین یه روز آخر هفته رو به یه پیک‌نیک دونفره برین و تو یه محیط آرام و صمیمی باهاش صحبت کنی.

از "من" گفتن استفاده کن

به جای اینکه همسرت رو متهم کنی، از جملات "من" محور استفاده کن و بگو که رفتارهاش چه حسی درونت ایجاد می‌کنه. این‌جوری همسرت کمتر رو موضع دفاعی میره و بیشتر به حرفات گوش میده. مثلاً به جای اینکه بگی "تو همیشه دیر میای خونه"، بگو "وقتی دیر میای خونه، من احساس تنهایی و اضطراب می‌کنم." این‌جوری همسرت متوجه میشه که رفتارش چه تأثیری روی تو داره و بیشتر ترغیب میشه که تغییرش بده.

رو رفتارها تمرکز کن، نه شخصیتش

به جای اینکه شخصیت همسرت رو نقد کنی، رو رفتارهای خاصش که اذیتت می‌کنن تمرکز کن. این‌جوری بحث متمرکزتر و سازنده‌تر میشه. مثلاً به جای اینکه بگی "تو خودخواهی"، بگو "وقتی بدون من برنامه‌ریزی می‌کنی، من احساس نادیده گرفته شدن می‌کنم." این‌جوری همسرت میدونه که تو با یه رفتار خاصش مشکل داری، نه با کل شخصیتش.

با لحنی آروم و محترمانه حرف بزن

از توهین، سرزنش و برچسب زدن خودداری کن. این کار فقط باعث میشه که همسرت رو موضع دفاعی قرار بده و از حرفات دلخور شه. با لحنی آروم و محترمانه صحبت کن و سعی کن احساسات و نیازهاتو به طور شفاف بیان کنی. مثلاً میتونی بگی "عزیزم، میدونم که قصد بدی نداری، اما وقتی بدون من برنامه‌ریزی می‌کنی، من ناراحت میشم. من دوست دارم تو برنامه‌ریزی هامون با هم نظر بدیم."

شنونده فعال باش

بعد از اینکه حرفاتو زدی، به حرفای همسرت هم با دقت گوش بده و سعی کن دیدگاهشو درک کنی. این‌جوری نشون میدی که برای نظرات و احساساتش ارزش قائل هستی. بدون قضاوت و پیش داوری به حرفاش گوش بده و سعی کن منظورش رو کامل بفهمی. اگه لازم شد سؤال بپرس تا منظورشو بهتر متوجه بشی. مثلاً میتونی بگی "من می‌فهمم که تو هم دلت می‌خواد یه وقتایی با دوستات برنامه‌ریزی کنی، اما میشه دفعه بعد با من هم هماهنگ کنی؟"

با هم برای حل مشکل تلاش کنین

به جای اینکه فقط از همسرت انتظار تغییر داشته باشی، با هم برای حل مشکل تلاش کنین. راه‌حل‌های مختلفی رو پیشنهاد بدین و در موردشون صحبت کنین تا به یه راه‌حل مشترک و قابل‌قبول برای هردوتون برسین. مثلاً می‌تونین با هم یه برنامه‌ریزی هفتگی یا ماهانه داشته باشین تا هر دو از برنامه‌های همدیگه باخبر باشین و بتونین وقتتون رو بهتر مدیریت کنین.

صبور باش

یادمون باشه که تغییر زمان میبره و نیاز به صبر و حوصله داره. انتظار نداشته باش که همسرت یه شبه 180 درجه تغییر کنه. تشویق و حمایت تو می‌تونه بهش کمک کنه تا تو مسیر تغییر باقی بمونه. تو طول مسیر ممکنه با چالش‌هایی روبرو بشین، اما اگه هردوتون متعهد به حل مشکل باشین، می‌تونین ازشون عبور کنین. مثلاً میتونی به همسرت بگی "میدونم که ترک عادت سخته، اما من کنارت هستم و ازت حمایت می‌کنم."


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد تغییردادن همسر بدانیم

زندگی مشترک مثل یه مسیر پر پیچ‌وخم می‌مونه که گاهی اوقات باید یه سری تغییرات تو مسیرش بدیم، مثلاً شاید یه عادت همسرمون اذیتمون کنه یا یه رفتارش رو دوست نداشته باشیم. تو این مقاله یه سری راهکار دوستانه بهت دادیم که چطور با همسرت در مورد این چیزا حرف بزنی و با هم یه راه‌حل باحال پیدا کنین. یادمون باشه که هدف از این حرف‌زدن‌ها دعوا و متهم‌کردن نیست، بلکه اینه که همدیگه رو بهتر درک کنیم و یه جوری با هم کنار بیایم که هردومون حال خوبی داشته باشیم. پس صبور باش، با احترام حرف بزن، به حرفای رفیقت گوش بده و با هم یه راه‌حل خوب پیدا کنین. مطمئن باش که با یه ذره تلاش و همدلی می‌تونین از این چالش یه فرصت برای قوی‌تر شدن رفاقتتون استفاده کنین. اگه هم با وجود تمام تلاشتون، تنهایی نمی‌تونین مشکلتون رو حل کنین، از یه مشاور یا زوج درمانگر کمک بگیرین. یه متخصص می‌تونه راهنماییتون کنه و بهتون کمک کنه تا با هم یه زندگی مشترک فوق‌العاده داشته باشین. به یاد داشته باش که یه رابطه خوب و قشنگ، روی احترام، درک متقابل، صبر و تلاش برای حل مشکلات ساخته میشه. با خوندن این مقاله و به کارگیری نکاتش، میتونی یه قدم بزرگ برای بهترشدن رفاقت دونفره‌تون برداری و به یه صمیمیت عمیق‌تر و خوشمزه‌تر برسی!


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد تغییردادن همسر

چطور می‌تونم مطمئن بشم که همسرم واقعاً تغییر کرده؟

پاسخ: هیچ تضمینی وجود نداره که همسرتون واقعاً تغییر کرده باشه. اما با دقت به رفتارهاش و صحبت‌هاش می‌تونین متوجه بشین که آیا واقعاً تو مسیر تغییر هست یا نه.

چطور بفهمم که همسرم نیاز به تغییر داره؟

پاسخ: نشانه‌های زیادی می‌تونه حاکی از این باشه که همسرتون نیاز به تغییر داره. به‌عنوان مثال، اگر رفتارهاش باعث آزار و اذیت شما میشه، زندگی مشترکتون رو مختل می‌کنه یا به تعهداتش عمل نمی‌کنه، اینها می‌تونن نشانه‌هایی از نیاز به تغییر باشن. البته، به یاد داشته باشید که هر کس با دیگری فرق داره و ممکنه یه سری رفتارها برای شما قابل‌قبول نباشه، ولی برای کس دیگه ای مشکلی ایجاد نکنه. مهم اینه که در مورد این موضوع با همسرتون به طور شفاف و صادقانه صحبت کنید و ببینید که آیا هردوتون در مورد لزوم تغییر اتفاق‌نظر دارید یا نه.

تغییر همسر چقدر زمان میبره؟

پاسخ: تغییر زمان میبره و نیاز به صبر و حوصله داره. انتظار نداشته باشین که همسرتون یه شبه 180 درجه تغییر کنه. تشویق و حمایت شما می‌تونه بهش کمک کنه تا تو مسیر تغییر باقی بمونه.

آیا می‌توانم همسرم را تغییر دهم؟

پاسخ: شما نمی‌توانید همسرتان را تغییر دهید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که رفتار خود را تغییر دهید و امیدوار باشید که همسرتان نیز تحت‌تأثیر شما قرار گرفته و رفتار خود را تغییر دهد. مهم‌تر از همه، بر روی شادکامی و سلامت خود تمرکز کنید و اگر نیاز به کمک دارید از آن دریغ نکنید.

آیا می‌توانم همسرم را مجبور به تغییر کنم؟

پاسخ: نه، شما نمی‌توانید همسرتان را مجبور به تغییر کنید. تغییر باید از درون خود فرد نشئت بگیرد. با این حال، شما می‌توانید با تشویق، حمایت و ارائه منابع لازم، به همسرتان در مسیر تغییر کمک کنید.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار