موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه فرح کریمی

زندگی نامه فرح کریمی

0 نظر

0 لایک

853 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/30

توضیحات

فرح کریمی، سیاست‌مدار ایرانی-هلندی و فعال حقوق بشر. در این مقاله، به بررسی زندگی و دستاوردهای او می‌پردازیم. بپیوندید به ما برای یک سفر به دنیای او.

فرح کریمی کیست؟

فرحناز کریمی یک سیاستمدار ایرانی - هلندی است. او بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۵ از اعضای خانه نمایندگان هلند در «گرین لیفت» (حزب سبز چپ‌گرا) بوده است. او از سال ۱۳۸۸ در این حزب، سناتور است. کریمی همچنین عضو مجلس نمایندگان هلند نیز بوده. از سال ۱۳۸۶، او مشاور ارشد برنامه عمران ملل متحد در پروژه حمایت از تأسیس قوه مقننه در افغانستان بوده است.


فرح کریمی کیست؟

کودکی و جوانی فرحناز

فرحناز کریمی در سال ۱۳۳۹ در ایران به دنیا آمد. او از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۷ در مقطع ابتدایی و دبیرستان در تهران تحصیل نمود. سال ۱۳۵۷ به دانشگاه صنعتی اصفهان رفت تا در آنجا در رشته طراحی داخلی درس بخواند. کریمی از ۱۵ سالگی به تفسیرهایی که در ارتباط با اسلام شده بود، علاقه‌مند شد. فرحناز کریمی از دوران جوانی در پیوستن به جبهه مقاومت علیه شاه مشارکت داشت و برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران مبارزه می‌کرد. کریمی انقلاب ایران را فرصتی برای عملی‌کردن شکلی از سوسیالیسم اسلامی می‌دانست. برعکس، انقلاب ایران، یک دولت محافظه‌کار را بر روی قدرت آورد.
سال ۱۳۵۹، کریمی از دانشگاه انصراف داد تا عضو حزب مجاهدین خلق شود که یک جنبش مقاومتی در برابر دولت جمهوری اسلامی بود. وظیفه او در مجاهدین خلق، مخفیانه گوش‌دادن به ارتباطات شهربانی بود. سال ۱۳۶۲، فرح کریمی از ایران به آلمان گریخت و در آنجا پناهنده سیاسی شد. بین سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵، کریمی برای مجاهدین خلق در پاریس کار کرد. او در سال ۱۳۶۵ از مجاهدین خلق جدا شد. کریمی در کتابش با نام «راز آتش» که سال ۱۳۸۴ چاپ شده به شرح تحولات سیاسی خود در جوانی، تجربیاتش با مجاهدین خلق و جدایی از آن سازمان پرداخته است. مجاهدین خلق قبلاً توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا یک سازمان تروریستی به شمار می‌رفت. کریمی در حال حاضر این سازمان را یک فرقه جنایت‌کار می‌داند.
فرح کریمی سال ۱۳۶۴ در هامبورگ آلمان در یک کالج که مخصوص دانشجویان خارجی بود، تحصیل کرد. بین سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ او در رشته ریاضیات و علوم اطلاعات در دانشگاه کیل درس خواند. کریمی همچنین بین سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۷ در گروه‌های مختلف پناهندگان در آلمان و فرانسه فعال بود. خواهر فرح کریمی، یعنی فرزانه کریمی، در سازمان مجاهدین خلق فعال ماند و این به قیمت جانش تمام شد.سال ۱۳۶۸، کریمی با خانواده‌اش به هلند رفت. او در دانشگاه گرونینگن در رشته روابط بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی درس خواند. او همچنین تابعیت کشور هلند را نیز دریافت کرد. فرحناز کریمی تاکنون دو بار ازدواج کرده است. همسر اول او نیز در سازمان مجاهدین خلق نقش داشته است. سال ۱۳۶۵ که فرح از آن سازمان جدا شد، از او هم جدا شد. او از همسر اولش یک پسر دارد که وقتی که کریمی از ایران فرار کرد، به دنیا آمد. سال ۱۳۶۸ او دوباره ازدواج کرد. کریمی به زبان‌های فارسی، هلندی، انگلیسی، ترکی و آلمانی صحبت می‌کند.


فعالیت‌های حرفه‌ای فرحناز کریمی

سال ۱۳۷۲ فرح کریمی در بخش نیمه‌دولتی مشغول به کار شد. بین سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳، او برای بنیاد پروب کار کرد. او از سال ۱۳۷۳ به‌عنوان کوئوردینیتور در شرکت آیسا کار کرده است. آیسا، پروژه‌ای برای رهایی و حمایت از زنان سیاه‌پوست، مهاجر و پناهنده بوده است. سال ۱۳۷۶، او به عضویت گرین لفت درآمد. سال ۱۳۷۷ او عضو هیئت‌مدیره گرین لفت شد. همان سال او رهبر پروژه ملی «هیل دو بورت» از مؤسسه هلندی مراقبت و رفاه اجتماعی گردید. کریمی در جامعه مدنی نیز فعال بود.


فرح کریمی

فعالیت‌های سیاسی فرح

در انتخابات سال ۱۳۷۷ کریمی برای خانه نمایندگان گرین لفت انتخاب شد. هنگامی که او فعالیت خود را در گرین لفت آغاز کرد، مشارکت گذشته خود در مجاهدین خلق را فاش ننمود. در مجلس نمایندگان، فرح در امور خارجی، همکاری‌های مربوط به توسعه، امور اروپا و امور دفاعی شرکت داشت. به‌این‌ترتیب، او نائب رئیس کمیته دائمی امور اروپا گردید. او همچنین عضو کمیته عدالت نیز بود. سال ۱۳۷۸، او یکی از دو نماینده پارلمان بود که به پیشنهاد آقای هری ون بومل مبنی بر پایان‌دادن به بمباران ناتو که بخشی از جنگ کوزوو بود، رأی مثبت داد. سال ۱۳۸۲، کریمی به همراه دو تن دیگر پیشنهاد داد تا یک همه‌پرسی در ارتباط با معاهده ایجاد قانون اساسی برای اروپا برگزار شود. این پیشنهاد در سال ۱۳۸۴ تبدیل به قانون شد. او همچنین با هزینه ۱۵ میلیون یورو، اقدام به حمایت از رسانه‌های آزاد ایرانی، همچون روز و رادیو زمانه نمود. این مورد، توسط مجلس نمایندگان، در پایان سال ۱۳۸۳ پذیرفته شد. کریمی نامزد انتخابات سال ۱۳۸۵ نشد.
فرحناز کریمی تا سال ۱۳۹۷ مدیر اجرایی آکسفام نویی بود. در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹، او ریاست مجموعه «اس اچ او» را بر عهده داشت. این مجموعه، گروهی از سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه می‌باشد. کریمی بین سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ در هیئت نمایندگان پارلمان اقدامات جهانی، در نیویورک، خدمت کرد. او سال ۱۳۸۶ به تأسیس پارلمان افغانستان برای تأسیس قوه مقننه کمک کرد. فرح کریمی به‌عنوان مدیر، در میان پروژه‌های دیگر، با هیئت مشاوران مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلام در دنیای مدرن همکاری داشت.
موضوع اصلی کار او در مجلس نمایندگان، حقوق بشر و حقوق بین‌الملل در روابط خارجی هلند بود. او توجه ویژه‌ای به مناقشه اسرائیل و فلسطین، و تحولات افغانستان و ایران داشت. او در کتاب‌هایش با نام «میدان جنگ افغانستان» و «راز آتش» در این باره نوشته است.


فرح کریمی

زندگی فرح پس از سیاست

اوایل سال ۱۳۸۶ کریمی برای برنامه توسعه سازمان ملل کار کرد. او در آنجا مشاور ارشد UNDP در افغانستان بود. کریمی به تدریس و حمایت از کمیته‌های مختلف ملی افغانستان پرداخت. همان سال او مدیر آکسفام نویی شد. (اگر آکسفام نویی را نمی‌شناسید، این مجموعه، یک کنفدراسیون بریتانیایی است که از ۲۱ سازمان خیریه مستقل تشکیل شده که تمرکز آنها بر روی کاهش فقر جهانی است.) همان‌طور که گفتیم، کریمی در جامعه مدنی هم فعال بوده است. او برای روزنامه آنلاین فارسی «روز» مقاله می‌نویسد. از سال ۱۳۸۳، او عضو هیئت مشاوره مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلام در دنیای مدرن در لیدن بوده است. سال ۱۳۸۵، او نهادی را به نام «بریجینگ د گلف» تأسیس کرد که هدف آن امنیت انسان‌ها در حوزه خاورمیانه بوده است. بین سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶، او یکی از اعضای هیئت نمایندگان پارلمان برای اقدامات جهانی، در نیویورک، فعالیت کرده است.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار