موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه ماریا خرسند

زندگی نامه ماریا خرسند

0 نظر

0 لایک

1512 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/24

توضیحات

داستان الهام‌بخش زنی که از دشواری‌ها به عنوان نخستین زن مدیرعامل یک شرکت فناوری برجسته بروز کرد. ماریا خرسند نماد پشتکار و نوآوری.

ماریا خرسند کیست؟

ماریا خرسند دانشمند رایانه و یک مدیر ارشد اجرایی ایرانی در کشور سوئد است. او برای مدتی مدیرعامل شرکت اریکسون در سوئد بود. اریکسون، شرکت صنایع الکترونیکی و تجهیزات مخابراتی است. خانم خرسند در همان مدتی که در اریکسون مشغول به فعالیت بود، موفق شد به یکی از بنیان‌گذاران فناوری بلوتوث در جهان تبدیل شود. دقیقاً همین‌طور است. بلوتوث گوشی شما اختراع گروه این خانم موفق ایرانی است. خرسند در حال حاضر مدیریت تولید سخت‌افزار شرکت دل (Dell) در سوئد را بر عهده دارد.


ماریا خرسند کیست؟

دوران جوانی ماریا خرسند

ماریا خرسند در سال ۱۳۳۶ در شهر ساری مازندران به دنیا آمد. در ۱۵ سالگی به همراه خانواده‌اش برای ادامه تحصیل به لس‌آنجلس آمریکا مهاجرت کرد. او ابتدا رشته روان‌شناسی را برای تحصیل انتخاب نمود؛ اما بعد از مدتی از آن انصراف داده و وارد رشته کامپیوتر شد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در فولرتن دریافت کرد. ماریا در زمان دانشجویی خود در آمریکا، با یک دانشجوی سوئدی ازدواج کرده و با او به سوئد رفت.


ورود ماریا خرسند به پروژه بلوتوث

ماریا خرسند باتوجه‌به سابقه کاری خوبی که در شرکت‌های معتبر نفتی و کامپیوتری آمریکایی پیدا کرده بود، به‌محض ورود به سوئد توانست در شرکت اریکسون استخدام شود. خرسند در ارتباط با این موضوع که چرا اریکسون او را به‌عنوان مدیر پروژه بلوتوث انتخاب کرد، گفته است: «کسی چیزی دراین‌رابطه نگفته؛ ولی من خودم فکر می‌کنم خصلت جاه‌طلبی و اشتیاق من برای مقابله با مشکلات، دراین‌خصوص نقش داشته است.» ماریا خرسند مدیریت پروژه بلوتوث را با بیش از ۲۰۰ مهندس و کارشناس بر عهده گرفت و با سیاست‌گذاری‌های درست خود، راه را برای همه‌گیرشدن این تکنولوژی هموار کرد و به همین دلیل اکنون او را با عنوان مادر بلوتوث می‌شناسند. تسهیل طراحی سیلیکون بلوتوث و انتقال این فناوری شبکه‌های بی‌سیم کوتاه‌برد به محصولات انبوه مانند لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه، مأموریت ۲۰۰ کارمند اریکسون بوده که ۷۰ درصد آنها مهندس بودند.
سونی اریکسون باتوجه‌به مدل کسب‌وکار خود، از طریق فروش مجوزهای IP به شرکت‌های تولید تراشه، درآمد کسب می‌کرد و همچنین از دستگاه‌های بلوتوثی که مشتریان می‌فروختند، حق امتیاز می‌گرفت. به گفته خرسند «هرچه مشتریان ما بیشتر بفروشند، ما هم بیشتر می‌سازیم». علت موفقیت ماریا خرسند در این پروژه، تعهد او به آن بوده است. هنگامی که خرسند به چشمان شما نگاه می‌کند و از تعهد خود به بلوتوث و تعهد برای هدایت آن به بازار انبوه صحبت می‌کند، می‌فهمید که کلمه‌به‌کلمه‌اش را باور دارد. در آن زمان او خود اذعان کرد که «شکی در ذهن من نیست که بلوتوث برنده این بازار است.» او همچنین در ارتباط با بلوتوث گفته «یکی از چالش‌های بلوتوث این است که توضیح آن بسیار آسان است و مردم بلافاصله آن را دریافت خواهند کرد. اما ساخت آن چندان آسان نیست».


ماریا خرسند کیست؟

دیگر موفقیت‌های خانم خرسند

لازم به ذکر است که مدیریت شرکت اریکسون تنها پست مدیریتی خانم خرسند نبوده است. ماریا خرسند موفقیت‌های زیادی در رزومه قوی کاری خود دارد. او مدیر اجرایی مرکز تحقیقات فناوری SP سوئد بوده. رئیس بازارهای مالی در مرکز فناوری OMX بوده. رئیس بخش لایسنس تکنولوژی اریکسون بوده، و در نهایت همچنین به‌عنوان مدیر اجرایی شرکت دل خدمت کرده است. مرکز تحقیقات فناوری SP سوئد در ۶ حوزه فعالیت می‌کند: انرژی، اطلاعات و فناوری ارتباطات، علوم زندگی، ریسک و امنیت، محیط‌زیست، و در نهایت حمل‌ونقل. این مرکز تحت ریاست خانم خرسند از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۴، افزایش زیادی در فروشش را شاهد بود تا جایی که فروش این مجموعه به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. رئیس هیئت‌مدیره این کمپانی همواره از انتخاب ماریا خرسند به‌عنوان مدیرعامل احساس رضایت کرده و در مصاحبه‌های خود گفته رهبری ماریا خرسند تأثیر فوق‌العاده زیادی در پیشبرد اهداف این کمپانی داشته است.
کارکرد مرکز تحقیقات فناوری SP سوئد به این صورت است که دانشگاه‌ها و صنعت را به هم متصل می‌کند. این کمپانی اطلاعات ناب را در اختیار صنایع می‌گذارد تا آنها بتوانند از این اطلاعات برای حذف رقبای خود در محیطی سالم و رقابتی استفاده کنند. ماریا گفته است «فناوری به معنای استفاده از تمام ابزارهایی است که زندگی روزمره را تسهیل می‌کنند. من یکی از طرف‌داران این ایده هستم. انسان‌ها بزرگ‌ترین سرمایه و منابع هر کشوری‌اند. در تمام شرکت‌هایی که کار کردم، صرف‌نظر از این که سمت و موقعیت من چه بوده و چه مسئولیت‌هایی داشته‌ام، همواره تمام سعی‌ام را کرده‌ام. تمام تلاشم را به صنعت و جامعه بین‌الملل تزریق کرده‌ام». ماریا خرسند در سال ۲۰۱۴ مدال افتخاری دولت سوئد را به دلیل تلاش‌های ارزشمندش در حوزه تجارت دریافت نمود. او اکنون سال‌هاست که به‌عنوان مشاور وزارت ارتباطات سوئد فعالیت می‌کند.


فعالیت‌های اخیر خانم خرسند

بیشتر پروژه‌هایی که خانم خرسند در سال‌های اخیر مدیریت کرده، مربوط به بخش انرژی و محیط‌زیست بوده است. این زن پیشرو ایرانی و شناخته شده در حوزه تکنولوژی، اکنون رئیس موقت انجمن اروپایی سازمان‌های تحقیقات و فناوری می‌باشد. ماریا خرسند معتقد است کار و فعالیت در شرکت‌های نوپا و کمک به آنها، رشد اقتصادی و پیشرفت علمی بیشتری را به همراه خواهد داشت. چراکه همین شرکت‌ها، قلب خلاقیت و نوآوری هستند. خانم خرسند تاکنون توانسته است شرکت‌های بزرگی را با مدیریت درست، خلاقیت قوی و پشتکار بالا از انزوا و سقوط نجات داده و آنها را در زمینه راهبردهای علمی، توسعه دهد.


ماریا خرسند کیست؟

ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های ماریا خرسند

با این که ماریا الان جزء شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها در صنعت IT ست، ولی به گفته خودش در ابتدا به این رشته علاقه‌ای نداشته است. او می‌گوید «من به مطالعه آدم‌ها و رفتار آنها علاقه‌مند بودم و می‌خواستم روانکاو شوم.» او در رشته روان‌شناسی هم ثبت‌نام کرد؛ ولی پس از مدت کوتاهی به تشویق خواهر بزرگ‌ترش که او هم در آن زمان در آمریکا در رشته کامپیوتر مشغول به تحصیل بود، تغییر رشته داد. مادر ماریا دوست داشت فرزندانش پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگردند؛ اما ماریا و خواهرش بعد از پایان تحصیلات تصمیم گرفتند که در خارج از ایران زندگی کنند. البته آنها هیچگاه ماهیت ایرانی خود را انکار نکردند. در یک مصاحبه، ماریا خرسند تعریف کرده که زمانی که در آمریکا دنبال کار بوده، به‌خاطر ایرانی بودنش با مشکلاتی مواجه شده است. مثلاً یک‌بار که در مصاحبه‌ای برای شرکتی وابسته به وزارت دفاع آمریکا شرکت کرده بوده به‌محض اینکه گفته بود ایرانی هستم، به‌آرامی و بی‌سروصدا از پروسه استخدام کنار گذاشته شده است. بااین‌حال او هیچگاه در هیچ یک از مصاحبه‌هایش هویت ایرانی خود را پنهان نکرده است، و مهم‌تر اینکه هیچ‌وقت تسلیم نشده و به تلاشش ادامه داده است.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار