موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه مینو اختر زند

زندگی نامه مینو اختر زند

0 نظر

0 لایک

455 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/30

توضیحات

مینو اختر زند یک کارمند دولتی ایرانی-سوئدی است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ استاندار منطقه یونشوپینگ در کشور سوئد بوده است. او اولین ایرانی ای بود که چنین سمتی را در کشور سوئد می گرفت.

مینو اختر زند کیست؟

مینو اختر زند یک کارمند دولتی ایرانی - سوئدی است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ استاندار منطقه یونشوپینگ در کشور سوئد بوده است. او اولین ایرانی ای بود که چنین سمتی را در کشور سوئد می‌گرفت. بعد از آن، سال ۱۳۹۵ استاندار منطقه وست مانلند شد و هنوز هم در این سمت قرار دارد. اختر زند همچنین عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه سودرتورن در استکهلم می‌باشد. او سمت‌های زیادی را هم قبل از اینها داشته است. از جمله اینکه وی مدتی مدیرعامل شرکت تولید انرژی «واتن فال»، مدتی هم مدیرکل شورای استانی کار در شهر اوپسالا سوئد، و همچنین مدتی را هم مدیرعامل شرکت راه‌آهن سوئد (بان ورکت) بوده است. مینو اختر زند در سال ۱۳۸۷ نشان ممتاز افتخاری «بی بی خشت» را نیز برنده شد. این جایزه در سوئد هر ساله به خانم‌های مدیری داده می‌شود که در طی سال به پرقدرت‌ترین پست مدیریت کشور ترفیع مقام پیدا کرده باشند.


مینو اختر زند کیست؟

کودکی، جوانی و فعالیت‌های حرفه‌ای خانم اختر زند

مینو اختر زند در سال ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمد و آنجا بزرگ شد. پدرش یک افسر درجه‌دار در ارتش شاه بود. مینو در سن ۱۷ سالگی به استکهلم رفت تا در دانشگاه فناوری رویال درس بخواند. او سال ۱۳۵۷ در رشته مهندسی الکترونیک از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. بعد از اینکه درسش تمام شد، اولین شغل خود را در شرکت برق استکهلم شروع کرد. او در یک مصاحبه گفته «وقتی که فعالیت خود را شروع کردم نه اقامت دائم داشتم و نه اجازه کار دائم. در آن زمان تنها کاری که اجازه داشتم انجام دهم همین بود. اداره برق شهر استکهلم تمایل داشت که من در آنجا بمانم در نتیجه به من کمک کردند تا اجازه اقامت و کار خود را بگیرم. چهار سال در آنجا کار کردم و پس از آن تصمیم گرفتم که شغلم را تغییر دهم. این شد که به اداره انرژی سراسری در این کشور رفتم. پس از آن کارهای مختلفی انجام دادم و پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتم».
مینو اختر زند در همان سوئد پست‌های مدیریتی زیادی را انجام داد که از جمله آنها مدیریت شرکت «واتن فال»، شورای استانی کار در شهر اوپسالا سوئد و شرکت راه‌آهن سوئد (بان ورکت) بود. سپس در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان نائب رئیس مدیران زیرساخت ریلی اروپا انتخاب شد. در حقیقت او آخرین مدیر بان ورکت بود چون بعد از آن این شرکت با اداره راه سوئد ادغام شد و «اداره حمل‌ونقل سوئد» به وجود آمد. سال ۱۳۸۹ او به‌عنوان استاندار منطقه یونشوپینگ انتخاب شد. در ارتباط با این سؤال که چگونه از شرکت برق سوئد به مدیرکلی راه‌آهن سراسری سوئد رسیده، خانم اختر زند این گونه پاسخ می‌دهد: «سیستم کاری راه‌آهن بسیار به سیستم برق شبیه است. چرا که از زمانی که درسم تمام شد، فعالیت‌های مختلفی در رشته برق انجام داده بودم و بسیار راحت می‌توانستم در شغل جدیدم از آنها استفاده کنم. کار راه‌آهن کشور سوئد هم مسائل اجتماعی و هم مسائل تکنیکی بسیاری دارد».


مینو اختر زند

ویژگی‌ها و سیستم مدیریتی خانم اختر زند

اختر زند درباره اینکه خودش را یک ایرانی می‌داند یا خیر، نظر بسیار جالبی دارد. او می‌گوید «موقعی که بیرون هستم و کار می‌کنم، فرهنگم سوئدی است و مدل رئیس بودنم هم سوئدی است، چون من برای اولین‌بار در سوئد وارد بازار کار شدم. ولی وقتی کارم تمام می‌شود و به خانه می‌آیم، کاملاً ایرانی ایرانی هستم و شوهرم هم ایرانی هست و در خانه فارسی صحبت می‌کنیم.» خانم اختر زند متأهل و دارای یک فرزند پسر است. در جای دیگری هم گفته «احساس می‌کنم که ایرانی هستم، علاقه زیادی به غذاهای ایرانی دارم و دوستان ایرانی زیادی داریم که با آنها معاشرت می‌کنیم».
خانم اختر زند درباره نحوه مدیریت خود نیز حرف‌های شنیدنی ای می‌زند. «سیستم ریاست من سیستم سوئدی است ولی خصوصیاتی که برایم بسیار مهم است و همه می‌دانند، این است که هیچ‌وقت میان مرد و زن تفاوت قائل نمی‌شوم و تنها چیزی که برایم مهم است بازتاب کاری است. تابه‌حال نه من با خانم‌هایی که با من کارکرده‌اند مشکل و ناراحتی داشته‌ام و نه آنها با من مشکل داشته‌اند. البته رفتار من با کارمندان مرد نیز همین‌طور است. افرادی که استخدام می‌کنیم همیشه ۵۰ درصد مرد و ۵۰ درصد زن هستند. سیاست من این است که خود شخص از لحاظ کاری و روحیه مهم است و جنسیت مهم نیست».


مینو اختر زند

توصیه مینو اختر زند به زنان ایرانی

سوئد از جمله کشورهایی است که مهاجران زیادی را در خود جای‌داده است و جمعیت ایرانیان مقیم استکهلم نسبت به دیگر شهرها بیشتر است. اغلب ایرانیان با هدف ادامه تحصیل و رسیدن به رتبه‌های بالای تحصیلی به این کشور مهاجرت می‌کنند ولی کمتر پیش می‌آید شخصی بتواند مقام مهمی در این کشور بگیرد. کاری که مینو اختر زند توانست انجام دهد. این زن موفق ایرانی اعتقاد دارد اگر شخصی در کشور سوئد تمامی دقت و تلاش خود را به کار ببرد تا جایی که فعالیتی که می‌کند خروجی درستی داشته باشد، توجه مسئولین کشور سوئد به این شخص جلب خواهد شد. او در ارتباط با کسب موفقیت به‌خصوص برای خانم‌های ایرانی این‌گونه اظهار دارد که زنان ایرانی بسیار قدرتمند هستند اما همیشه مشکلاتی برای آنها وجود دارد. به نظر من مهم‌ترین مسئله این هست که آنها بدانند چه می‌خواهند و بعد اجازه ندهند کسی برای آنها تصمیم بگیرد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار