موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه پردیس ثابتی

زندگی نامه پردیس ثابتی

0 نظر

0 لایک

849 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/26

توضیحات

پردیس ثابتی، با توجه به تحقیقات ژنتیک و زیست‌شناسی محاسباتی خود، در حال کشف رازهای جدید دربارهٔ بیماری‌ها است. او یک پژوهشگر برجسته در دانشگاه هاروارد می‌باشد.

پردیس ثابتی کیست؟

پردیس ثابتی زیست‌شناس و تبارشناس ایرانی - آمریکایی است که روش آماری بیوانفورماتیکی را توسعه داده که بخش‌های در معرض انتخاب طبیعی را مشخص می‌کند. او همچنین الگوریتمی را طراحی کرده که اثرات ژنتیک بر فرگشت بیماری را نشان می‌دهد. ثابتی استاد دانشگاه هاروارد است و سرپرستی خواندن ژنوم انسان و تمام کروموزوم‌های موجود در ویروس ابولا را بر عهده دارد.


پردیس ثابتی کیست؟

کودکی و جوانی پردیس ثابتی

پردیس ثابتی در سال ۱۳۵۴ در تهران متولد شد. مادرش نسرین و پدرش پرویز ثابتی هستند. باتوجه‌به اینکه پدرش در دوره پهلوی معاون سابق سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) بود، این خانواده در آستانه انقلاب ۱۳۵۷ و وقتی که پردیس دو‌ساله بود، به فلوریدا آمریکا مهاجرت کرد. پدرش از خانواده‌ای بهائی بود اما هرگز رسماً به عضویت آن درنیامد. او همچنین از مقامات عالی‌رتبه امنیتی رژیم شاه بود. پردیس خواهری به نام پریسا داشت که دو سال از او بزرگ‌تر بود. پریسا که بزرگ شد، مطالب درسی را که سال قبل در مدرسه آموخته بود به پردیس آموزش می‌داد و باعث می‌شد پردیس با شروع سال تحصیلی تقریباً دو سال از هم‌کلاسی‌هایش جلوتر باشد.
زمانی که در ایران انقلاب شد این خانواده از ایران گریخت و در فلوریدا پناهگاهی یافت. پردیس در اورلاندو بزرگ شد. می‌خواست صاحب گل‌فروشی، رمان‌نویس یا پزشک شود. بخشی از چیزی که باعث می‌شد او به پزشکی علاقه‌مند شود، فیلم شیوع ساخته سال ۱۹۹۵ بوده است. بااین‌حال او بیش از هر چیزی به ریاضیات علاقه داشت. پردیس در کودکی و وقتی که تازه دانشجو شده بود، تنیس بازی می‌کرد. در سال ۱۳۷۶، پردیس ثابتی مدرک کارشناسی‌اش را در رشته زیست‌شناسی از مؤسسه فناوری ماساچوست دریافت کرد. در این دوران او عضو تیم تنیس دانشگاه و رئیس کلاس بود. بعد از آن، مدتی را به تحقیقات در MIT و همچنین آزمایشگاه اریک لندر گذراند و مدتی هم به‌عنوان دستیار تدریس کارکرد. پنج سال بعد، یعنی سال ۱۳۸۱ او دکترای ژنتیک فرگشتی را در دانشکده پزشکی هاروارد دریافت نمود که در آن زمان افتخار بزرگی محسوب می‌شد. ثابتی در ابتدا قصد داشت وارد پزشکی شده و پزشک شود. بااین‌حال تصمیم گرفت به‌جای آن پس از اتمام دانشکده پزشکی و کشف اینکه پژوهش را به پزشکی ترجیح می‌دهد، به تحقیق بپردازد.
در حال حاضر پردیس ثابتی ساکن ایالت ماساچوست در آمریکا ست. سال ۱۳۹۳ باتوجه‌به تحقیقاتی که ثابتی در زمینه شیوع ابولا در غرب آفریقا انجام داده بود و کشف کرده بود که اولین عفونت انسانی توسط انسان به انسان منتقل می‌شود، به‌عنوان یکی از چهره‌های سال از سوی مجله تایم و همچنین به‌عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در سال ۱۳۹۴ انتخاب گردید. ثابتی تاکنون فعالیت‌های زیادی داشته و در سمت‌های متنوعی کارکرده است که از جمله آنها می‌توان به این عناوین اشاره کرد: استاد تمام مرکز زیست‌شناسی در دانشگاه هاروارد، عضو هیئت‌علمی مرکز دینامیک بیماری‌های واگیر در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی اچ چان، عضو انستیتو برود، محقق مؤسسه پزشکی هاروارد هیوز، و رئیس آزمایشگاه ثابتی.


پردیس ثابتی

تحقیقات و دستاوردها پردیس ثابتی

پردیس ثابتی از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد. ثابتی سومین زن در تاریخ است که با معدل ۱۰۰ و مدارج کامل از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شود. او در زمینه بررسی ژنوم مالاریا، از بنیاد بیل و ملیندا گیتس بیش از ۲ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده است. او حتی اخیراً از سوی یک گروه بین‌المللی، به‌عنوان یکی از صد چهره نابغه جهان معرفی شده است. سال ۱۳۸۶ هم شبکه خبری سی‌ان‌ان پردیس ثابتی را به‌عنوان یکی از ۸ نابغه‌ای که جهان را متحول خواهند کرد نام‌برده است. سال ۱۳۹۱ او جایزه نبوغ آمریکایی مجله اسمیتسونین در رده علوم طبیعی را دریافت نمود. سال ۱۳۹۴ او یک سخنرانی در TED ارائه داد، با این عنوان که «چگونه با ویروس مرگبار بعدی مبارزه خواهیم کرد.» او در سال ۱۴۰۰ هم مقاله‌ای چاپ کرد و در آن در ارتباط با ویروس کرونا نوشت. موضوع آن این بود که چگونه سطح معینی از آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا می‌توانند محافظت پایدار در برابر این ویروس ایجاد کنند.
این زن محقق ایرانی تاکنون بیش از ۲۰ عنوان مقاله تخصصی به چاپ رسانده است. درعین‌حال از کارشناسان و متخصصان تأثیرگذار در عرصه تکامل انسانی و بیماری‌های واگیردار محسوب می‌شود. او به دنبال درک روشنی از چگونگی تکامل ژنوم انسانی است و تیم او در جریان مطالعاتی که نتایج آنها در مجله نیچر منتشر شده تغییراتی را در دی ان ای مردم آفریقای غربی شناسایی کرده است که به نظر می‌رسد با ابتلا به تب لاسا (ویروس لاسا ویروسی شبیه ابولا و بسیار کشنده است) در ارتباط است. ثابتی همچنین تغییراتی را در دو ژن جمعیت آسیایی‌ها شناسایی کرده که در شکل‌گیری غدد ریز مویی و غدد تولیدکننده عرق بدن نقش دارد.
از سال‌ها پیش دانشمندان در تحقیقات خود برای کسب اطلاعات از ژنتیک انسان، به این نتیجه رسیده بودند که در انبوهی از ژن‌ها در دنیا، نسخه خاصی از ژن وجود دارد که با اختلالات گلبول‌های قرمز و کم‌خونی در مناطق گرمسیری که مالاریا وجود دارد، مشهود می‌شوند. اما پردیس سعی داشت بفهمد دقیقاً چه زمانی پس از حمله مالاریا، این تغییرات رخ می‌دهد تا راه‌حلی برای کشف درمان آن بیابد. او در نهایت با تغییرات ژن‌های به‌دست‌آمده از انسان‌های عادی و انسان‌هایی که در مناطق گرمسیری که مالاریا در آن وجود دارد زندگی می‌کنند، توانسته است نوعی ژن را تولید کند که در بدن انسان به شکل واکسن در مقابل مالاریا عمل می‌کند. لازم به ذکر است که علاوه بر این زمینه، پردیس تحقیقات خود بر روی ایدز را نیز آغاز کرده است.


پردیس ثابتی

دیگر فعالیت‌های پردیس ثابتی

پردیس ثابتی علاوه بر علم و ورزش دستی هم در هنر داشته است. او وقتی که دانشجوی دکترا بوده، با هم‌کلاسی‌هایش یک گروه موسیقی راه می‌اندازد. آن هم یک گروه آلترناتیو راک که نامش هم «هزار روز» است. او در این گروه هم خواننده بوده، هم نوازنده و هم آهنگ‌ساز. به‌تدریج تشکیل این گروه چیزی فراتر از یک دورهمی دوستانه شده و نتیجه این بوده که خانم پروفسور، ۳ آلبوم موسیقی منتشر می‌کند که از میان آنها، آهنگ headlight waves در آمریکا موردتوجه زیادی قرار می‌گیرد.
پردیس در اوقات فراغت خود از بازی والیبال لذت می‌برد و در لیگ تابستانی والیبال هاروارد شرکت می‌کند. اما اوضاع همیشه برای پردیس خوش و خرم نبوده است. او سال ۱۳۸۶ در یک کنفرانس در مونتانا دچار یک تصادف تقریباً مرگبار می‌شود. در این تصادف، لگن و زانوهای او شکسته و پردیس دچار آسیب مغزی می‌شود. البته او برای بازگشت به تدریس، دوره توان‌بخشی را به اتمام می‌رساند. پردیس رفتاری بسیار متین دارد طوری که همه از او به‌خوبی یاد می‌کنند. پروفسور اریک لندر، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هاروارد و ام آی تی، می‌گوید «حتی امتیاز نابغه بودن هم اندکی از رفتار متین و فروتنانه پردیس نکاسته است.»

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار