موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه رکسانا ورزا

زندگی نامه رکسانا ورزا

0 نظر

0 لایک

741 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/27

توضیحات

رکسانا ورزا، کارآفرین ایرانی-آمریکایی، با تلاش‌های بی‌وقفه خود در حوزه استارتاپ‌ها، نقش مهمی در پیشرفت تکنولوژی جهانی ایفا کرده است. او نماد تلاش و پشتکار است. او با ایده‌های نوآورانه خود، عرصه تکنولوژی را تغییر داده است.

رکسانا ورزا کیست؟

رکسانا ورزا مدیری کارآفرین با اصالتی ایرانی است و یکی از ثروتمندترین مدیران اجرایی در حوزه کسب‌وکار در آمریکا محسوب می‌شود. او در حال حاضر مدیرعامل مرکز رشد و توسعه استیشن اف، واقع در فرانسه، می‌باشد. شرکت استیشن اف در سال ۱۳۹۶ توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، بازگشایی شد. این شرکت بستری را برای رشد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین فراهم می‌کند. فیس‌بوک و مایکروسافت از شرکای این شرکت می‌باشند. باتوجه‌به فعالیت‌های ارزشمند خانم ورزا در این زمینه، او را به‌عنوان ملکه جوان استارت‌آپ‌ها می‌شناسند.


کودکی و نوجوانی رکسانا

رکسانا ورزا در سال ۱۳۶۳ در کالیفرنیا آمریکا به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو ایرانی هستند که بعد از انقلاب اسلامی، ایران را ترک کردند. پدرش فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد و مادرش معلم زبان بود. رکسانا در کالیفرنیا به مدرسه رفت و زبان فرانسه را هم در دوران دبیرستان یاد گرفت. علاقه او به این زبان به گونه‌ای بود که پس از پایان دوران دبیرستان، در دانشگاه UCLA رشته زبان فرانسه را برای ادامه تحصیل برگزید و در سال ۱۳۸۵ هم مدرک کارشناسی این رشته را دریافت کرد.
یک سال بعد، یعنی سال ۱۳۸۶، خانم ورزا به آژانس سرمایه‌گذاری بین‌المللی فرانسه پیوست و تصمیم به اقامت و ادامه تحصیل در فرانسه گرفت. او بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌های تجارت بین‌الملل و سیاست اقتصادی بین‌الملل دریافت کرد. همین رشته‌های تحصیلی، زمینه آشنایی او با استارتاپ‌ها و علاقه‌اش به این نوع شرکت‌های نوپا را فراهم نمود. لازم به ذکر است که قبل از ورود رکسانا ورزا به دانشگاه، او نحوه کار با کامپیوتر را آموخته بود.


رکسانا ورزا

فعالیت رکسانا ورزا در استیشن اف

رکسانا ورزا پس از اقامت در فرانسه و در دوران دانشجویی، در حوزه استارتاپ‌ها وبلاگی را به نام Techbrguette راه‌اندازی کرد. این حرکت او آن‌قدر موفق بود که باعث شد سال ۱۳۸۹ او را به‌عنوان سردبیر یک وب‌سایت معتبر انتخاب کنند. نوع تحصیلات رکسانا ورزا، ورود او به فرانسه و کار در آژانس بین‌الملل باعث شد او به فکر تأسیس چنین کسب‌وکار نوپایی بیفتد. او در حال حاضر در شرکت استیشن اف که بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد، در کنار مدیری به نام خاویر نیل، مسئولیت پشتیبانی از هزاران پروژه را بر عهده دارد. رکسانا ورزا سابقه عضویت و فعالیت در استارتاپ‌های مایکروسافت را هم داشته است.
استیشن اف یک انکوباتور کسب‌وکار برای استارتاپ‌ها ست که در پاریس فرانسه واقع شده. این مرکز را به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز استارتاپی جهان می‌شناسند. استیشن اف مساحتی به اندازه ۳۴ هزار مترمربع و ارتفاعی برابر با برج ایفل دارد و سال ۱۳۹۶ به طور رسمی توسط مکرون بازگشایی شده است. این مرکز که به اندازه ۲۵۰ میلیون یورو ارزش دارد، تاکنون برای بیش از هزار استارتاپ امکانات اداری فراهم کرده است. استیشن اف در حقیقت ابزاری برای رشد اقتصادی است و از کارآفرینان حمایت زیادی می‌کند. این مرکز به‌قدری عالی و پرقدرت به راه خود ادامه داده که پیش‌بینی می‌شود استیشن اف بتواند به زودی شکل کسب‌وکارهای فرانسوی را متحول نماید. تعداد این گونه مراکز یا اصطلاحاً انکوباتورها در سطح جهان به بیش از ۳ هزار تا می‌رسد و اغلب در کشورهای آمریکا و ژاپن وجود دارند.
خیلی از افراد ساختمان استیشن اف را با نام سیلیکون‌ولی فرانسه می‌خوانند و اعتقاد دارند که این سیستم می‌تواند به اندازه سیلیکون‌ولی پیشرفته و به‌راحتی تعداد زیادی از کسب‌وکارهای فرانسوی را به موفقیت برساند. استیشن اف با مدیریت رکسانا ورزا همیشه بر روی سادگی تمامی روندها تأکید داشته و دوست دارد تا کسب‌وکارهای نوپا که دارای ایده‌های خلاقانه هستند، بتوانند مسیر موفقیت را به‌راحتی طی نمایند و با استفاده از ایده‌های خاص خود، دنیا را تغییر دهند. هر چند روند انجام کارها در این مرکز بسیار ساده است، اما روند رفت‌وآمد و کارهای پشتیبانی در این مجموعه بسیار سخت بوده و افراد مختلف برای پیوستن به تیم پشتیبانی استیشن اف باید مراحل زیادی را بگذرانند چرا که مدیران استیشن اف بر این باورند که ایده‌های موجود بسیار محرمانه بوده و به‌قدری قدرت دارند که بتوانند به‌راحتی اقتصاد فرانسه را تغییر دهند. برای جلوگیری از سرقت این ایده‌ها، افرادی که در استیشن اف کار می‌کنند باید کاملاً قابل‌اعتماد باشند و می‌بایست با استفاده از کارت شناسایی ویژه رفت‌وآمد آنها کنترل شود.
همه ما می‌دانیم که فرانسه دارای مکان‌های دیدنی زیادی است که باعث شده تا افراد مختلف برای دیدن این مکان‌ها، به فرانسه سفر کنند. استیشن اف به‌قدری معروف شده که خیلی از گردشگران دوست دارند از این ساختمان دیدن نمایند ولی باتوجه‌به مسائل امنیتی که در این مجموعه وجود دارد و به آن اشاره کردیم، این امکان وجود نداشته ولی سران خارجی با رعایت تمامی پروتکل‌های امنیتی می‌توانند از استیشن اف دیدن نمایند. رکسانا ورزا در استیشن اف فقط به مدیریت ایده‌های مختلف بسنده نکرده و خود نیز ایده‌های جدیدی را مطرح می‌کند. یکی از بهترین طرح‌های استیشن اف «طرح مبارزان» نام دارد که توسط رکسانا ورزا ارائه شده است.
این طرح تا حد زیادی به استیشن اف وابسته است چرا که طبق برنامه‌های «طرح مبارزان»، افرادی که درگیر جنگ، بیماری سخت یا آوارگی بوده‌اند و حالا توانسته‌اند بر مشکل خود غلبه کرده و آن دوران را بگذرانند، اکنون می‌توانند ایده‌های جالب خود را مطرح نموده و با یکدیگر رقابت کنند. بعد از اتمام این رقابت کسی که بتواند برنده آن باشد، برای یک سال به‌صورت کاملاً رایگان از امکانات بی‌نظیر استیشن اف استفاده خواهد کرد و به این صورت ایده خود را عملی خواهد ساخت. این امکانی است که رکسانا ورزا برای کمک به افرادی که دورانی از زندگی خود را به هر دلیلی از دست دادند به وجود آورده تا بتوانند باز هم به زندگی بازگردند و شاید وقت تلف شده خود در زندگی را جبران نمایند.


رکسانا ورزا

استارت‌آپ‌ها رکسانا ورزا

رکسانا ورزا دو وب‌سایت به نام‌های Girls in Tech London و Girls in Tech Paris را راه‌اندازی کرد تا زنان بتوانند در آنجا کدنویسی کامپیوتری را یاد بگیرند. فعالیت‌های رکسانا ورزا باعث شد او بتواند به‌عنوان سفیر شورای نوآوری اروپا از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۶ به فعالیت بپردازد. استارتاپ‌ها در واقع کسب‌وکارهای نو و تازه‌ای هستند که معمولاً جوانانی که دستشان خالی است ولی در زمینه‌های مختلف تکنولوژی ایده‌های خوب و خلاقانه‌ای دارند، آن را شروع می‌کنند. به همین علت هم خانم ورزا در چندین دیداری که با رئیس‌جمهور فرانسه داشته به بیان مشکلات استارت‌آپ‌ها پرداخته است.
به گفته رکسانا ورزا تازه‌کارهای استارت‌آپ ایران جسورتر و بلندپروازتر از استارت‌آپ‌های فرانسوی هستند. او از سال ۱۳۸۶ در زمینه استارت‌آپ‌ها شروع به فعالیت کرده است. مرکز فعالیت‌های استارت‌آپی در آن زمان در سانفرانسیسکو بود و به کمپانی آنها کمک کرده بود که در فرانسه تجارتشان را گسترش دهند. در همین حین بوده که او به کار استارت‌آپ علاقه‌مند می‌شود. بعد از مدتی در تعدادی پروژه به‌عنوان کارآفرین فعالیت می‌کند و در نهایت پس از کسب سال‌ها تجربه با چند نفر از فعالان در این زمینه، شرکتی را به نام Tech.eu ثبت می‌نماید.


ویژگی‌های شخصیتی رکسانا ورزا و نحوه مدیریت او

رکسانا ورزا خود را آدم موفقی نمی‌بیند چرا که از نظر خودش در ابتدای مسیر موفقیت است ولی از داشتن یک سری از موفقیت‌ها به خود می‌بالد. این تفکر نشان می‌دهد که او دیدی باز نسبت به این مسئله دارد که هر فردی تا بی‌نهایت می‌تواند از توانایی‌هایش استفاده کند و هر روز چیز جدیدتری را کشف نماید. او در ارتباط با مسیری که در زندگی‌اش طی کرده می‌گوید که در ابتدا همه چیز به‌سختی پیش می‌رفته و خیلی تلاش کرده تا به اینجا رسیده است. سال ۱۳۸۴ فرانسوی را به‌سختی صحبت می‌کرده و پیداکردن شغلی مناسب برایش دشوار بوده است. رزومه‌اش را چندین بار به جاهای مختلف ارسال کرده اما جوابی نگرفته است. با این توصیفات، ظاهراً همه چیز در ابتدا ناامیدکننده بوده ولی او کم‌کم توانسته راهش را پیدا کند. رکسانا هیچگاه در ایران زندگی نکرده ولی همواره علاقه زیادی به ایران داشته و خود را یکی از ایرانیان معرفی کرده است. او گفته که هر سال که به ایران سفر می‌کنم با گریه به آمریکا یا فرانسه برمی‌گردم.
علاقه زیاد، توانایی و اطلاعات خوبی که خانم ورزا در زمینه فناوری پیدا کرده بود باعث شد بتواند مدتی رهبر فعالیت‌های استارت‌آپی مایکروسافت در فرانسه شود. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته اعتمادبه‌نفس بالا و سعی در تقویت بیشتر آن، عاملی مؤثر در دستیابی به موفقیت‌هایش بوده است. او معتقد است هیچ فرمولی برای موفق شدن وجود ندارد. افرادی که تغییرات بزرگ ایجاد می‌کنند کسانی‌اند که مشکل را دیده و دوست دارند آن را حل کنند. او می‌گوید مهم نیست ایده شما از کجا آمده، مهم این است که به آن باور داشته باشید. همچنین او الگوی اول خود را مادربزرگ هشتاد و چندساله‌اش دانسته که هنوز هم با این سن به شعر گفتن ادامه می‌دهد. «مونیا رخا» و «پاولین لایگنیو» هم دو همکار سابق او بوده‌اند که تأثیر زیادی روی او داشته‌اند.
جالب است که او یکی از علت‌های مهم موفقیتش را خارجی بودن در محیطی که در آن قرار داشته توصیف کرده است. آمریکایی بودن و کارکردن در فرانسه او را مجبور می‌کرد به همه چیز با دقت گوش دهد و همه چیز را با توجه ویژه‌ای ببیند و دنبال کند. او در پاسخ به این که شیوه مدیریتی خود را چگونه می‌داند پاسخ داده که من دوست ندارم خودم را رهبر بدانم. مهم‌ترین کاری که من برای مدیریت یک مجموعه انجام می‌دهم این است که دورم را با افراد توانمند و فوق‌العاده پر می‌کنم. وقتی از او پرسیده شد خودش را با سه کلمه توصیف کند، پاسخ او چنین بوده است: عجیب (چون مد روز را دنبال نمی‌کند)، شهودی (چون به ندای درونش گوش می‌دهد)، و دارای دید بین‌المللی (چون به خیلی چیزها با دید جهانی می‌نگرد).


رکسانا ورزا

توصیه‌های رکسانا ورزا

او سه توصیه به افراد، چه زن و چه مرد داشته است:
۱- سعی کنید بین‌المللی کار کنید و این به این معنی نیست که نیاز باشد حتماً به یک کشور دیگر مهاجرت کنید ولی تجربه بین‌المللی داشتن و ایجاد یک شبکه ارتباطی بین‌المللی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.
۲- کار را با شروع یک پروژه آغاز کنید، نیازی نیست که حتماً اول یک استارت‌آپ را راه‌اندازی نمایید. من با ایجاد یک وبلاگ کارم را شروع کردم که بعد رفته‌رفته تبدیل به یک مؤسسه شد و بعد هم وارد کنفرانس‌های مختلف شدم. اما همه اینها شبکه ارتباطی من را گسترده‌تر کرد و باعث شد که تجربه‌های زیادی کسب کنم.
۳- من به همه توصیه می‌کنم که کمی کدنویسی یاد بگیرند. نیازی نیست حتماً برنامه‌نویس شوید ولی دانستن اصول کدنویسی به شما کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس و درک بالایی پیدا کنید.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار