موقعیت شما در سایت:

زندگی نامه ثریا دارابی

زندگی نامه ثریا دارابی

0 نظر

0 لایک

1604 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/29

توضیحات

نگاهی به داستان موفقیت های زندگی ثریا دارابی یکی از بانوان ثروتمند ایرانی و بنیانگذار Foodspotting و Zady که عرصه مد و فشن و غذا را دگرگون کرد.

ثریا دارابی کیست؟

ثریا دارابی یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت موفق Zady در حوزه مد و فشن می‌باشد. او همچنین در زمینه بازاریابی دیجیتال و تکنولوژی نیز بسیار موفق عمل کرده است. خانم دارابی همچنین مدتی به‌عنوان رهبر بخش محصولات، در مجموعه drop.io کار کرده است. drop.io یک سرویس مشارکت آنلاین بوده و در حال حاضر متعلق به فیس‌بوک می‌باشد. سال ۱۳۸۸ او به همراه دوستش الکس و همسر او، برنامه foodspotting را راه‌اندازی کرد که یک راهنمای محلی در حوزه آشپزی است. این برنامه از سوی شرکت اپل و مجله اینترنتی وایرد به‌عنوان «اپلیکیشن برتر سال» معرفی شده است. دارابی اطلاعات زیادی در زمینه مصرف‌گرایی دیجیتال و استفاده از تکنولوژی به هدف ارتقای بهره‌وری، اعتبار و رشد دارد.استراتژی‌هایی که او برای دیجیتالی کردن نیویورک‌تایمز به کاربست هنوز هم در حال استفاده هستند و هنوز هم نتایج موفقیت‌آمیزی را نشان می‌دهند.
او می‌گوید باید بدانیم مخاطبین ما به چه چیزهایی نیاز دارند و بعد با استفاده از تکنولوژی، آنها را ترغیب به مصرف‌گرایی دیجیتال کنیم. سال ۱۳۹۳، دارابی به‌عنوان یکی از «رهبران جوان سازمان اقتصادی جهان» انتخاب شد. مجله Fastcompany نیز در شماره‌ای که به «خلاق‌ترین افراد حوزه تجارت» اختصاص‌یافته بود، تصویر دارابی را روی جلد خود قرارداد. به‌پاس خدمات دارابی در حوزه رسانه‌های تازه و کارآفرینی، تصویر او روی جلد مجله آنلاین Brand Week هم رفته است. سال ۱۳۹۱، مجله Inc او را یکی از «۳۰ مدیر برتر زیر ۳۰ سال» در جهان اعلام کرد و دوباره سال ۱۳۹۴، مجله Fortune او را یکی از «۴۰ مدیر برتر زیر ۴۰ سال» خواند. دارابی همچنین عضو هیئت‌مدیره دیجیتال جنرال‌الکتریک بوده و در حوزه استراتژی‌های دیجیتالی، موبایلی و اجتماعی به مدیران شرکت‌های مختلف، از جمله دیزنی و تایم، مشاوره می‌دهد.


ثریا دارابی کیست؟

کودکی و جوانی ثریا دارابی

ثریا دارابی در سال ۱۳۶۲ در اهواز متولد شد. پدرش ایرانی بوده و مادرش اصالتی ایرلندی - آلمانی داشته است. یک برادر بزرگ‌تر دارد که فیلمساز است و خواهرش لیلا هم در نیویورک کار می‌کند. او دوران کودکی خود را در نیویورک گذرانده و آنجا بزرگ شده است. ثریا در رشته تاریخ هنر در دانشگاه جرج تاون درس خواند. جرج تاون یک دانشگاه خصوصی در ایالات متحده آمریکا می‌باشد. او بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی، یکی از مدیران بازاریابی نیویورک‌تایمز شد. آن زمان او ۲۳ سال داشت و جوان‌ترین مدیر مشارکت‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی در نیویورک‌تایمز محسوب می‌شد. کار او مدیریت بازاریابی نیویورک‌تایمز بود یعنی بین وب‌سایت‌ها و شرکت‌های معروف و وب‌سایت نیویورک‌تایمز پل ارتباطی ایجاد می‌کرد. این کار را یک سال و سه ماه ادامه داد تا اینکه به‌عنوان مدیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال این روزنامه انتخاب شد. در این زمان آنها به مدیران ارشد یاد می‌دادند چطور از شبکه اجتماعی مثل یوتیوب و فیس‌بوک برای رشد برندشان استفاده کنند. هم اکنون خانم دارابی بیشتر به سرمایه‌گذاری اولیه در شرکت‌های نوپا و مدرنی که در بخش رسانه فعال‌اند، علاقه نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری او اغلب به هدف کمک به شرکت‌هایی انجام می‌شود که در مراحل اولیه طراحی و نوآوری قرار دارند و کمک خارجی می‌تواند شرایط را به نفع آنها تغییر دهد.


موفقیت ثریا دارابی در استارتاپ Foodspotting

هر چند خانم ثریا دارابی سابقه کار در شرکت‌های بزرگی را دارد ولی اصلی‌ترین موفقیت او در فود اسپاتینگ رقم خورده است. این اتفاق از آنجایی شروع شد که او به همراه دوست صمیمی و همسرش به ژاپن سفر کردند. او در آن زمان تنها ۲۵ سال سن داشت. آنها عکس‌های زیادی از خوراکی‌ها و غذاهای ژاپنی گرفتند. ثریا و دوستش الکس در بازگشت به سانفرانسیسکو، تصاویر زیادی از انواع غذاهای ژاپنی و شرقی در حافظه گوشی خود داشتند ولی نمی‌توانستند بگویند کجا این غذا را خورده‌اند یا حتی اسم این غذا چه بود. در همین سفر آنها متوجه شدند مردم از اینکه خوردنی‌ها و غذاهایی را که استفاده می‌کنند به اشتراک بگذارند لذت می‌برند. اما این کار همیشه آسان نیست و جهت مشخصی هم ندارد. آنها تصمیم گرفتند مجموعه‌ای را گردآوری کنند و تصاویر غذاها را در آن قرار دهند. در آن زمان، ثریا که هنوز در مجله تایمز کار می‌کرد، بسیار از این ایده کسب‌وکار استقبال نمود. از نظر او این ایده سه مؤلفه بسیار مهم داشت:
۱- برنامه‌ای بود که مشتریان می‌توانستند از توصیه آن استفاده کنند
۲- نرم‌افزاری برای پیداکردن چیزهای جدید بود
۳- یک فعالیت تعاملی بین کاربران ایجاد می‌کرد و البته غذا هم موضوعی جذاب برای همه بود.
ثریا متوجه شد به‌راحتی می‌توان گروه بزرگی از کاربران را حول این نرم‌افزار گرد آورد. او از تایمز به drop.io رفت تا تجربیاتی در خصوص توسعه محصول گرد آورد. سال ۱۳۸۹، اپلیکیشن foodspotting رسماً به همه معرفی شد. در همان سال، آنها دفتر کاری برای فود اسپاتینگ تأسیس کرده و بر روی توسعه این برنامه تمرکز نمودند. در همان زمان هم سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی دررابطه‌با معرفی رستوران‌ها و غذاها وجود داشت، اما اپلیکیشن ثریا دارابی و همکارانش دو ویژگی خاص داشت:
۱- توجه ویژه به جزئیات
۲- فراگیر بودن به لحاظ جغرافیایی
البته تجربه‌ای هم که ثریا دارابی در یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های پرطرف‌دار جهان یعنی نیویورک‌تایمز کسب کرده بود، بی‌تأثیر نبود. به همین دلیل هم هست که او در مصاحبه‌هایش به کارآفرینان توصیه کرده که در جاهای خوب کار کنند، تجربه کسب کنند و شبکه‌سازی کنند. اپلیکیشن foodspotting حتی وارد جزئیات ریز هم می‌شود و به شما پیشنهاد می‌دهد حالا که در فلان رستوران هستید چه غذایی را امتحان کنید. شما حتی فقط از طریق یک تصویر می‌توانید رستوران موردنظر را پیدا کنید. فود اسپاتینگ تنها رستوران‌هایی را در خود جای می‌دهد که نظرات خوبی از مشتریان گرفته باشند. هر کجای دنیا که باشید فود اسپاتینگ در خدمت شما ست. از طرفی شاید خیلی از افراد پرمشغله حتی هفته‌ای سه بار در رستوران غذا بخورند، ولی به‌ندرت ریسک سفارش یک غذای جدید را به جان بخرند. ثریا دارابی در فود اسپاتینگ همکاری با برنامه جهانی غذا را هم شروع کرده است. همکاران او امیدوارند بتوانند با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، برای ۱۰ هزار کودک غذا فراهم کنند. سال ۱۳۸۹ ثریا دارابی از سوی نشریه فست کمپانی به‌عنوان یکی از افراد خلاق برتر معرفی شد. همان سال یکی از ۵۰ وب‌سایت برگزیده مجله تایم شد و به‌عنوان یک نرم‌افزار فوق‌العاده در سفر توسط مجله تراول اند لیژر انتخاب گردید.
عمده شهرت ثریا دارابی به‌خاطر موفقیت این استارت‌آپ اینترنتی و ثروت به‌دست‌آمده او از آن است. او اکنون یکی از ثروتمندترین مدیران حوزه فناوری اطلاعات به شمار می‌آید. اگر می‌خواهید بدانید که این ایده چطور تا این حد موفق بوده کافی است نگاهی به صفحه اینستاگرام خود بیندازید. خواهید دید که بسیاری از تصاویر مربوط به غذا، نوشیدنی و سایر خوراکی‌ها ست. خانم دارابی موفقیت خود را مدیون ارتباطاتی می‌داند که از ابتدای کار در فود اسپاتینگ با شرکت‌هایی همچون فیس‌بوک، گوگل و توییتر داشته است. فود اسپاتینگ با همکاری فیس‌بوک پروژه‌ای را بنا نهادند که به کاربران اجازه می‌داد از طریق فیس‌بوک هم اطلاعات موردنظر خود را به اشتراک گذاشته و یا دریافت کنند. این پروژه توسط مارک زاکربرگ تعریف شد. ثریا در حال حاضر استراتژیست در زمینه رسانه‌های جدید است که در ABC News کار می‌کند و با Architizer هم همکاری دارد. توییتر او بیش از ۴۰۰ هزار فالوور دارد. محبوبیت رسانه‌ای و ارتباط تنگاتنگی که او با گوگل، فیس‌بوک و توییتر داشته، نقش به سزایی در موفقیت او داشته‌اند.


ثریا دارابی

موفقیت ثریا دارابی در استارتاپ Zady

یکی دیگر از موفقیت‌های خانم دارابی راه‌اندازی وب‌سایت Zady بوده است. این وب‌سایت آخرین ابتکار ثریا دارابی است. Zady که وب‌سایتی در حوزه مد و فشن می‌باشد، با اینکه هنوز کاملاً شروع به فعالیت نکرده بوده، از مرکز آموزش ملی آمریکا درآمدی ۳ میلیون‌دلاری داشته است. این سایت به کاربران نشان می‌دهد که لباس‌هایشان چطور و به چه شکل تهیه می‌شوند. به گفته خانم دارابی: «کالاهای ما کمترین آسیب را به محیط‌زیست می‌زنند. لباس‌های ما بسیار زیبا و مطابق سلیقه اکثر افرادند. درعین‌حال قیمت‌هایی عالی و تولیدی سریع دارند. ما تجربه خریدی متفاوت و مطمئن را در اختیار کاربران سایتمان قرار می‌دهیم.»
او همچنین اذعان کرده که «وقتی به‌تازگی کار بر روی Zady را شروع کرده بودم، کار مشاوره و حمایت از استارت‌آپ‌ها را انجام می‌دادم. اما بعد تصمیم گرفتم برای مدتی تمام‌وقتم را صرف Zady کنم، چون مطمئن بودم که دانش کامل برای پیشبرد پروژه‌ها را دارم و می‌توانم به این فعالیت تازه خود ثبات ببخشم. از طرفی، صرف وقت بیشتر از طرف من باعث شد که نیازی به استخدام افراد بیشتر نباشد و سال اول، تمام کارها را سه‌نفره انجام دادیم.» این برند در زمینه شفافیت خط تولید و ارائه‌دهندگان محصولاتش خیلی موفق بوده و هدف خانم دارابی هم این بوده که نشان دهد فقط برندهای معروف امروزی نیستند که کیفیت خوب دارند. این شرکت سعی کرده با معرفی افراد جوان و تازه‌کار در زمینه تولید پوشاک و حمایت از آنها، پای خیلی از برندهای استعمارگر را قطع کند که محصولات خیلی از همین تولیدکننده‌ها را با قیمت بسیار پایین می‌خریدند و به نام خودشان با قیمتی بالا توزیع می‌کردند.


ثریا دارابی

در مورد ثریا دارابی بیشتر بدانیم

او هر روز ساعت ۶ از خواب بیدار می‌شود، صبح ورزش می‌کند و ترجیح می‌دهد ساعاتی از روز را شمع روشن کرده و به مدیتیشن بپردازد. برنامه کاری او از اولین جلسه صبح شروع می‌شود که معمولاً ۸:۳۰ است. مثلاً با مؤسس یک شرکت جلسه می‌گذارد تا در مورد پروژه‌های احتمالی با هم مشورت کنند یا اینکه نیروی مناسبی را به او معرفی کند. علاقه او به سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌های جدید افزایش‌یافته و تقریباً هر استارت‌آپی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده و حمایت مالی نموده، موفق ظاهر شده است. این حوزه نه فقط به لحاظ سرمایه‌گذاری بلکه به لحاظ مشاوره در مورد بازاریابی و استراتژی‌های رشد هم برای او جذاب بوده است. توصیه‌ای که او در ارتباط با بازاریابی به افراد می‌کند این است که لازم نیست همیشه عالی باشید همین که مشتریان بدانند شما به نظراتشان گوش می‌دهید، مهم‌ترین کار ممکن برای بازاریابی است.
خانم دارابی مهم‌ترین مسئله و مشکل خود را مدیریت زمان دانسته است. تخمین زمان بین جلسات برایش آسان نیست و همیشه یا زود می‌رسد یا دیر. منشی هم ندارد ظاهراً به این دلیل که تاکنون منشی خوبی پیدا نکرده است. چیزی که او در ارتباط با کارش بسیار می‌پسندد این است که می‌تواند به سفر برود، با افراد فوق‌العاده آشنا شود و با مدیرانی کار کند که مصمم و بااراده هستند. او می‌گوید بهترین اتفاقی که می‌تواند برایم بیفتد، گرفتن یادداشت یک مدیر یا مؤسس است که در آن توضیح داده کاری که با هم دنبال می‌کردیم، به موفقیت رسیده است. حتی خبر گرفتن از موفقیت‌های کوچک هم برای من ارزشمند است. گاهی از او سؤال می‌شود که مدیریت سایت خوشمزه فود اسپاتینگ اشتهایش را زیاد و چاقش نمی‌کند؟ پاسخ او این است که میزان اشتغال او به‌قدری است که حتی گاهی وعده ناهار را هم فراموش می‌کند. البته انجام ورزش تای بوکس هم در این زمینه بی‌تأثیر نیست. باقلوا، پسته، زعفران و برنج، سوغاتی‌هایی هستند که هر وقت پدر ثریا به دیدنش می‌آید، برایش از ایران می‌آورد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار