موقعیت شما در سایت:

15 زن موفق ایرانی با شهرت جهانی

15 زن موفق ایرانی با شهرت جهانی

0 نظر

3 لایک

25564 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/07/23

توضیحات

آشنایی با 15 زن برجسته ایرانی داستان‌های الهام‌بخش از اراده، استعداد و توانایی‌های زنانی که در مختلف زمینه‌ها به موفقیت‌های چشمگیر دست یافتند.

ایران، یکی از کشورهای پیشرو و قدرتمند در جهان است که در زمینه‌های مختلف نامدار است. این کشور با داشتن تعداد زیادی از دانشمندان و افراد نخبه، توانسته است در سطح جهانی شناخته شود. این دانشمندان و نخبگان که برخی از آن‌ها در خاک ایران به دنیا آمده‌اند و برخی دیگر در خارج از کشور، با تلاش و سعی خود، به افتخارآفرینی برای ایران و ملت ایران کمک کرده‌اند. ایران، با داشتن یک جامعه پویا و فعال، توانسته است در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی به دستاوردهای بزرگی دست یابد. این دستاوردها نه‌تنها سبب شده است که ایران در سطح جهانی شناخته شود، بلکه باعث شده است تا ملت ایران با افتخار به خود نگاه کند. برخی از این دانشمندان و نخبگان که در خارج از کشور به دنیا آمده‌اند، با پشتکار و تلاش خود، توانسته‌اند به دستاوردهای بزرگی دست یابند. آن‌ها با تلاش و سعی خود، به موفقیت‌های بزرگ برای ایران و ملت ایران کمک کرده‌اند. در این مطلب، ما به بررسی زندگی و دستاوردهای برخی از این افراد خواهیم پرداخت. هدف ما از نوشتن این مطلب، آشنایی شما با زندگی و دستاوردهای این افراد است. ما امیدوار هستیم که با خواندن این مطلب، شما نیز الهام ببینید و در رسیدگی به موفقیت‌های خود گام بردارید.

انوشه انصاری

انوشه انصاری، متولد ۲۱ شهریور ۱۳۴۵ در مشهد، یک کاوشگر، مهندس و کارآفرین با تابعیت ایران و آمریکا است. او نخستین زن گردشگر فضایی، اولین فضانورد با تبار ایرانی، دومین فضانورد فارسی‌زبان پس از عبدالاحد مومند و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده. انوشه در سال ۱۳۶۳ خورشیدی (۱۹۸۴ میلادی) به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. وی گواهی‌نامهٔ کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS)، از دانشگاه جورج میسون و نیز، گواهی‌نامهٔ کارشناسی ارشد خود را در زمینهٔ مهندسی الکترونیک ، از دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرده. باتوجه‌به جوایز بسیاری که در زمینه‌های تحصیلی و شغلی کسب کرده است، انوشه در سال ۲۰۱۵ میلادی و به‌عنوان نخستین زن گردشگر فضایی، جایزه پیش‌گام فضا را نیز از جامعه ملّی فضای آمریکا دریافت کرده.


انوشه انصاری

پریسا تبریز

پریسا تبریز که در سال ۱۹۸۳ در شیکاگو، شهری در ایالت ایلینوی آمریکا به دنیا آمد، یک متخصص برجسته در زمینه امنیت رایانه‌ای است. وی با تابعیت آمریکا، از دانشگاه اعتبر ایلینوی در اربانا شمپین در رشته علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شده است. پریسا تبریز در سال ۲۰۰۷ به گوگل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان، پیوست. با تلاش و پشتکار بسیار، وی به‌سرعت به مقام مدیر بخش امنیت گوگل صعود کرد. این مقام بسیار حساس و مهم، نقش زیربنایی در حفظ امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران گوگل دارد. اکنون پریسا تبریز به‌عنوان رئیس تیم امنیت گوگل فعالیت می‌کند و به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه خود در زمینه امنیت سایبری، به «شاهزاده امنیت» شناخته شده است. با تلاش‌های بسیار و تخصص خود، پریسا تبریز به یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین عناصر شرکت گوگل تبدیل شده است. وجود فرد متخصص و باتجربه مثل پریسا تبریز در تیم گوگل، نقش زیربنایی در حفظ و تقویت اعتماد کاربران به این شرکت دارد.


پریسا تبریز

رکسانا ورزا

رکسانا ورزا که در ۸ فوریه ۱۹۸۵ در پالو آلتو، کالیفرنیا متولد شد، یک کارآفرین با تابعیت ایران و آمریکا است. او در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل مرکز رشد استیشن اف در فرانسه فعالیت می‌کند. ورزا در خانواده‌ای ایرانی در شهر سان‌فرانسیسکو به دنیا آمد. پدرش فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد و مادرش معلم زبان بود. ورزا در کالیفرنیا تحصیل کرد و زبان فرانسه را در دوره دبیرستان یاد گرفت. وی در سال ۲۰۰۶ مدرک زبان و ادبیات فرانسه را از دانشگاه UCLA دریافت کرد. پس از فارغ‌التحصیل شدن، ورزا به آژانس سرمایه‌گذاری بین‌المللی فرانسه پیوست و تصمیم گرفت در فرانسه اقامت کند و تحصیلات خود را ادامه دهد. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، ورزا مدارک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌های تجارت بین‌الملل و سیاست اقتصاد بین‌الملل دریافت کرد. رکسانا ورزا در سال ۲۰۱۰، زمانی که ۲۵ سال داشت، توسط سایت بیزینس اینسایدر در جایگاه ششم لیست ۳۰ زن برتر کمتر از ۳۰ سال جهان در حوزه تکنولوژی قرار گرفت. همچنین، وبلاگ techbeguette را در حوزه استارتاپ‌ها راه‌اندازی کرده است.


رکسانا ورزا

ثریا دارابی

ثریا دارابی متولد سال ۱۹۸۳ یک کارآفرین موفق ایرانی است که در رشته تاریخ هنر از دانشگاه جرج تاون فارغ‌التحصیل شده است. او کار خود را در نیویورک‌تایمز به‌عنوان مدیر امور مشارکت دیجیتال و بازاریابی برای رسانه‌های اجتماعی آغاز کرد و همچنین در Conde Nast و Drop.io کارکرده است. ثریا دارابی با ایجاد فود اسپاتینگ، یک سایت که در یک سفر به ژاپن با دوستانش شکل گرفت، به بزرگ‌ترین موفقیت خود دست یافت. این سایت به‌سرعت پیشرفت کرد و در لیست 50 وب‌سایت برتر مجله‌ی تایم قرار گرفت. با تلاش و پشتکار، علاقه به فناوری و استفاده از فرصت‌ها، ثریا توانست در سن ۲۹ سالگی، سرمایه هنگفتی برای خود در دنیای اینترنت به دست بیاورد. ثریا دارابی در حال حاضر استراتژیست در زمینه رسانه‌های جدید است که در ABC News کار می‌کند و با Architizer نیز همکاری دارد. توییتر ثریا دارابی بیش از ۴۲۴ هزار و گوگل پلاس او حدود ۱۴۳ هزار دنبال‌کننده دارد. او جزو ۱۰۰ زن ثروتمند دنیاست.


ثریا دارابی

رکسانا مصلحی

رکسانا مصلحی، اپیدمیولوژیست ایرانی - کانادایی، در تهران به دنیا آمد و سپس به کانادا مهاجرت کرد. وی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور تحصیلات کارشناسی، ارشد و دکتری خود را انجام داد. پس از آن، با کمک راهنمایان خود، بورس تحصیلی پسادکتری خود را از مؤسسه ملی بهداشت NIH دریافت کرد. مصلحی دوره پسادکتری خود را در بخش اپیدمیولوژی و ژنتیک سرطان گذراند. در حین تحصیلات پسادکتری، وی موقعیت استادیار کمکی را در دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد. فعالیت‌های علمی مصلحی شامل شناسایی ژن‌های حساس به سرطان، بروز بیماری‌های ژنتیکی و تأثیرات متقابل ژن‌ها بوده است. همچنین، او به دلیل تحقیقات گسترده‌اش در زمینه ژن‌های سرطان سینه و جهش آن‌ها، شهرت جهانی پیدا کرده است.


رکسانا مصلحی

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی، یکی از برجسته‌ترین ریاضی‌دانان جهان و استاد برجسته دانشگاه استنفورد بود. او در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان نخستین زن و ایرانی، برای کارهای پیشرو در حوزه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها»، مدال فیلدز را کسب کرد. میرزاخانی در ۱۲ مه ۱۹۷۷ (۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶) در تهران متولد شد. پس از تکمیل تحصیلات ابتدایی، با شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد، وارد دبیرستان فرزانگان تهران شد. وی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ با امتیاز ۴۱ از ۴۲ مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد، در المپیاد جهانی ریاضی کانادا میرزاخانی با نمرهٔ کامل، رتبهٔ یکم طلای جهانی را به دست آورد. وی نخستین دانش‌آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا گرفت. وی سپس در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز، گرفت. روز تولد او، 22 اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری شده است.


مریم میرزاخانی

ماریا خرسند

ماریا خرسند، یکی از دانشمندان برجسته در حوزه فناوری اطلاعات و مدیر ارشد اجرایی باتجربه، در سال ۱۳۳۶ در شهر ساری به دنیا آمد. او در سن ۱۵ سالگی به همراه خانواده‌اش به لس‌آنجلس مهاجرت کرد تا تحصیلات خود را ادامه دهد. در ابتدا وارد رشته روان‌شناسی شد، اما پس از مدتی تصمیم گرفت تا به رشته کامپیوتر روی آورد. پس از اخذ مدرک فوق‌لیسانس خود از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در فولرتون، ماریا با یک دانشجوی سوئدی ازدواج کرده و با هم به سوئد برگشتند. در طول مدت حضور خود در سوئد، ماریا به‌عنوان مدیرعامل شرکت اریکسون فعالیت کرده و در آنجا به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران فناوری بلوتوث شناخته شده است. حالا، ماریا خرسند مسئول تولید سخت‌افزار شرکت دل در سوئد است و با تلاش‌های بی‌وقفه خود، به پیشبرد فناوری کمک می‌کند.


ماریا خرسند

پردیس ثابتی

پردیس کریستین ثابتی که در سال ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد، یک زیست‌شناس محاسباتی، تبارشناس پزشکی و تبارشناس فرگشتی ایرانی - آمریکایی است. او روش آماری بیوانفورماتیکی را ابداع کرده است که بخش‌های در معرض انتخاب طبیعی را شناسایی می‌کند. همچنین الگوریتم ثابتی اثرات ژنتیک بر فرگشت بیماری را نشان می‌دهد. ثابتی در دانشگاه هاروارد به‌عنوان یک استاد برجسته شناخته شده است. او در مرکز زیست‌شناسی سامانه‌ها و گروه زیست‌شناسی ارگانیسمی و فرگشتی در دانشگاه هاروارد، استاد گروه ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، و محقق مؤسسه پزشکی هوارد هیوز فعال است. ثابتی سرپرست خواندن ژنوم انسان و تمام کروموزوم‌های موجود در ویروس ابولا بوده است. نتایج پژوهش‌های ثابتی در مهار این بیماری نقش مهم داشته. ثابت و تیم پژوهشگران او نقش مهم در تحقق پژوهش‌های مربوط به توالی ژنتیک و رد پیدایش و تکامل ویروس کرونا داشته‌اند. ثابت به‌خاطر پژوهش‌های خود در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان ۱۰۰ فرد اثرگذار جهان توسط مجله تایم فهرست شده.


پردیس ثابتی

کریستین امان‌پور

کریستین امان‌پور، خبرنگار برجسته و معروف سی‌ان‌ان، در ۱۲ ژانویه ۱۹۵۸ در شهر تاریخی لندن به دنیا آمد. پدرش، محمد امان‌پور، ایرانی بود و در شرکت هواپیمایی هما کار می‌کرد، شرکتی که در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان بود. در سن ۱۱ سالگی، کریستین به انگلستان فرستاده شد تا در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کند. این تجربه بسیار مؤثر بود و او را برای آینده‌ای در روزنامه‌نگاری آماده کرد. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه رودآیلند در رشته روزنامه‌نگاری، کریستین در سال ۱۹۸۳ به CNN پیوست. این گام بزرگ باعث شد تا به یک خبرنگار برجسته تبدیل شود. امروزه، کریستین یکی از خبرنگاران برجسته جهان است و دستمزد بالایی در میان خبرنگاران جهان دریافت می‌کند. علاوه بر خبرنگاری، کریستین همچنین مجری برنامه گفتگو محور شبانه “امانپور” در سی‌ان‌ان بین‌الملل است. این برنامه باعث شده است تا نام او به‌عنوان یک خبرنگار و مجری بسیار موفق و معتبر در جهان شناخته شود.


کریستین امان‌پور

مینو اختر زند

مینو اختر زند، متولد ۱۳۳۵ در تهران، از زنان موفق ایرانی است. پدرش سابقه خدمت در ارتش را داشت و او تا پایان دوران نوجوانی در تهران زندگی کرد. در سن ۱۷ سالگی به استکهلم، سوئد مهاجرت کرد. او در سال ۱۹۷۸ مدرک مهندسی الکترونیک از دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم (KTH) را دریافت کرد. اختر زند عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه سودرتورن در استکهلم است. وی قبلاً مدیرعامل شرکت تولید انرژی واتن فال، مدیرکل شورای استانی کار در شهر اوپسالا سوئد و مدیرعامل شرکت راه‌آهن سوئد (بان ورکت) بوده است. اختر زند در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه بی بی خشت شد. این جایزه هر سال به زنان مدیر در سوئد اعطا می‌شود که در طول سال به پست قدرتمند ترفیع یافته‌اند. اختر زند در ماه مه ۲۰۱۰ به‌عنوان استاندار یونشوپینگ منصوب شد. وی نخستین ایرانی بود که به‌عنوان استاندار در سوئد خدمت کرده است.


مینو اختر زند

ترانه رضوی

دکتر ترانه رضوی که در پالو آلتو، کالیفرنیا مشغول به کار است، بیش از سه دهه تجربه در عرصه پزشکی را در کارنامه خود ثبت کرده است. او در چندین بیمارستان معتبر از جمله بیمارستان ال کامینو و بیمارستان بهداشت و درمان استنفورد فعالیت می‌کند. زمانی که گوگل هنوز به‌عنوان یک شرکت بزرگ و معروف شناخته نشده بود، بنیان‌گذاران آن، ”لری“ و ”سرگی“ تصمیم گرفتند که خدمات جانبی را برای کارکنان خود فراهم کنند. این دو نفر ایده‌های خلاقانه‌ای داشتند. یکی از این ایده‌ها این بود که یک پزشک به طور دائم در شرکت حضور داشته باشد تا سلامت کارکنان را نظارت کند. خانم ترانه رضوی به‌عنوان پزشک گوگل شناخته می‌شود. این اولین‌بار است که یک رسانه داخلی مصاحبه‌ای با پزشک گوگل برگزار می‌کند.


ترانه رضوی

رودابه بختیار

رودی بختیار، خبرنگار معروف ایرانی - آمریکایی، در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۶ در فرزنو، کالیفرنیا به دنیا آمد. وی از تبار ایل بختیاری است و در عرصهٔ رسانه‌های خبری آمریکا به‌عنوان یک خبرنگار و مجری موفق شناخته شده است. بختیار در سال ۱۹۹۶ به شبکه خبری سی‌ان‌ان پیوست و طی ۹ سال فعالیت در این شبکه، در بخش‌های مختلف تلویزیون کابلی حضور داشت. وی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس تحصیل کرد و مدرک کارشناسی زیست‌شناسی را از این دانشگاه دریافت کرد. بختیار به‌عنوان یک خبرنگار برجسته چندین بار شناخته شده است. وی یک‌بار نامزد جایزه امی شده و یک‌بار نیز به‌عنوان نهمین خبرنگار برتر آمریکا انتخاب شده است.


رودابه بختیار

گلی عامری

گلی عامری که در ۴ مهر ۱۳۳۵ شمسی در تهران به دنیا آمد، از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شد و در رشته ارتباطات و ادبیات فرانسه لیسانس گرفت. او همچنین در دانشگاه سوربون پاریس تحصیل‌کرده است. عامری بنیان‌گذار شرکت مشاوره با نام eTinium است و بیش از 50 مقاله در زمینه تجزیه‌وتحلیل صنعت برای مجلات مختلف آمریکایی نوشته است. عامری در دانشگاه استنفورد عضو کمیته راهبری ارگان در کمپین تحصیلی در مقطع کارشناسی این دانشگاه بود. او نقش‌های متعدد سیاسی را در ایالات متحده آمریکا بازی کرده است. از جمله: دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور آموزشی و فرهنگی، نامزد مجلس نمایندگان آمریکا، نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل، عضو هیئت مشورتی برنامه آموزش ملی برای رهبری زنان و مشاور سیاست‌های عمومی خاورمیانه.


گلی عامری

مونا جراحی

مونا جراحی، استاد مشهور ایرانی - آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA)، در تهران در ژانویه 1979 به دنیا آمد. او در سن 21 سالگی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد و سپس به دانشگاه استنفورد رفت که در آنجا در سال 2003 مدرک کارشناسی ارشد و در سال 2007 مدرک دکتری خود را اخذ کرد. پس از آن، او به دانشگاه کالیفرنیا برکلی برای ادامه تحصیلات پسادکتری خود رفت. جراحی برای کارهای خلاقانه و تحقیقات خود در حوزه پلاسمونیک و توسعه دستگاه‌های نانوالکترونیک و نانوفتونیک، همچنین برای صنعت‌سازی فناوری “تراهرتز”، جایزه “استعداد برتر حرفه‌ای جوان سال” را از رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما در کاخ سفید دریافت کرد. این جایزه در سال 1996 توسط رئیس‌جمهور وقت آمریکا، بیل کلینتون و با همکاری شورای ملی علوم و فناوری آمریکا تأسیس شده است.


مونا جراحی

فرح کریمی

فرحناز کریمی که به‌عنوان فرح کریمی شناخته می‌شود، در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۳۹ به دنیا آمد. او یک سیاست‌مدار با تابعیت ایرانی - هلندی است. فرح پس از مهاجرت به هلند، تابعیت این کشور را نیز دریافت کرده است. این مهاجرت برای او فرصتی بود تا در سطح بین‌المللی فعالیت‌های سیاسی خود را گسترش دهد. فرح عضو حزب سبز چپ هلند است، یک حزب سیاسی که به مسائل محیط‌زیست و حقوق بشر توجه ویژه دارد. در بازه زمانی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶، فرح به‌عنوان نماینده این حزب در مجلس نمایندگان هلند حضور داشت. این دوران برای او فرصتی بود تا در سطح بالای سیاست هلند نقش مؤثری ایفا کند و به ترویج ایدئولوژی حزب خود کمک کند. همچنین فرح کریمی از سال ۲۰۰۷، در پروژه حمایت از تأسیس قوه مقننه در افغانستان، به‌عنوان مشاور ارشد برنامه عمران سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند. در این نقش، او به تأسیس و تقویت قوه مقننه در افغانستان کمک می‌کند، کشوری که با چالش‌های بسیار سخت سیاسی و اجتماعی روبرو است. باتجربه و دانش خود، فرح در حال کمک به شکل‌گیری آینده بهتر برای مردم افغانستان است.


فرح کریمی

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار