موقعیت شما در سایت:

چه اشتباهات رفتاری جذابیت شما را کم می کند

چه اشتباهات رفتاری جذابیت شما را کم می کند

0 نظر

17 لایک

11405 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/04

توضیحات

شناسایی رفتارهای کاهنده جذابیت، این مقاله به بررسی عوامل مختلفی می‌پردازد که می‌توانند جذابیت را در افراد کاهش دهند، از جمله رفتارها و عاداتی که تأثیر منفی بر جذب توجه و تعاملات اجتماعی دارند.

افراد زیادی این باور اشتباه رو دارن که محبوب بودن یا دوست‌داشتنی‌بودن یه ویژگی ذاتی و نمیشه اون رو یاد گرفت؛ و فقط تعداد محدودی از آدم‌های خوش‌شانس که خوش‌قیافه و خوش‌مشرب هستن یا استعداد خاصی دارن محبوب هستن. خیلی راحت میشه گیر این تصور غلط بیوفتیم، اما واقعیت اینه که دوست‌داشتنی‌بودن تحت کنترل خودتونه و به هوش هیجانی شما مربوطه! در ادامه می‌خوایم با همدیگه از رفتارهای اشتباهی که محبوبیت ما رو از بین میبره بیشتر آشناشیم لطفاً تا انتها با من همراه باشین.


رفتارهایی که جذابیت شما رو کم می‌کنه!

توی پژوهشی که در دانشگاه UCLA کالیفرنیا انجام شده، از شرکت‌کننده‌ها خواستن 500 ویژگی رو بر اساس میزان اهمیت شون برای محبوبیت، رتبه بندی کنن؛ بالاترین ویژگی ها تقریباً هیچ ربطی به معاشرتی بودن، باهوش بودن و جذابیت نداشتن، یعنی اصلاً ویژگی‌های ذاتی امتیاز بالایی توی این لیست نگرفتن! ویژگی هایی که بیشترین امتیازها رو گرفتن شامل صادق بودن، روراست و شفاف بودن و توانایی درک و همدلی با دیگران بود. این صفت ها افرادی رو توصیف می‌کنه که توی اون بخش اجتماعی از هوش هیجانی مهارت بالایی دارن. اطلاعات پژوهشی TalentSmart که از بیشتر از یک میلیون نفر به دست اومده، نشون میده افرادی که این مهارت ها رو دارن نه‌تنها خیلی محبوب و دوس داشتنی هستن، بلکه از نظر عملکردی هم با فاصله ی زیادی نسبت به افرادی که این مهارت ها رو ندارن، بهتر هستن. محبوبیت این قدر قوی که می‌تونه عملکرد تون رو هم کاملا تحت تأثیر قرار بده؛ بررسی هایی که انجام شده نشون داده، اگر یه کارمند محبوب باشه مدیران بدون توجه به شواهد و مدارکی که اون رو تأیید کنن، حرف هاش رو می‌پذیرن. جک زنگر طی تحقیقاتش متوجه شد که از 2000 مدیری که محبوب نیستن، فقط یه نفر عملکرد موثری داره. دکتر تراویس بردبری (Travis Bradberry) یه تحقیق انجام داده تا متوجه بشه مهم ترین رفتارهایی که باعث میشه افراد دیگه دوس داشتنی نباشن چی هستن. نتیجه این تحقیق رو در ادامه با هم می‌خونیم:

تظاهر به فروتنی

هممون توی زندگی روزمره با آدمایی روبرو میشیم که پشت نقاب تواضع و فروتنی مدام از خودشون تعریف می‌کنن و لاف می‌زنن؛ مثل دختری که مدام خودش رو با رژیم‌های سنگین درگیر می‌کنه اما در واقعیت می‌خواد به شما بفهمونه که چقدر سالم و خوش اندامه! هرچند ممکنه خیلی‌ها فکر کنن می‌تونن این نقاب رو که در اصل تعریف و تمجید از خودِ از بقیه پنهان کنن، اما حقیقت اینه که همه می‌تونن اون رو تشخیص بدن. این تظاهر لاف‌زدن رو اعصاب‌خردکن‌تر هم می‌کنه، چون قضیه دیگه فقط تظاهر و گول‌زدن نیست، بلکه یه تلاش برای فریب طرف مقابل هم هست.


اشتباهات رفتاری


زیادی جدی بودن

ما دوس داریم با آدمایی در ارتباط باشیم که با احساس خوبی باهامون رفتار کنن، البته باید اینو در نظر بگیریم که آدمای احساسی هم اگه غرق کار بشن ممکنه بیش از حد جدی جلوه کنن. افراد دوست‌داشتنی و محبوب بین علاقشون به کار و بقیه برنامه‌های زندگی‌شون تعادل ایجاد می‌کنن. توی محل کار جدی هستن و درعین‌حال معاشرتی، کارهاشون رو توی زمان مناسب انجام میدن و به پایان می‌رسونن، چون از نظر اجتماعی عملکرد مناسبی دارن و به ارتباطاتی که با دیگران دارن با دید سرمایه‌گذاری ارزشمند نگاه می‌کنن. تعاملات معناداری با همکارانشون دارن و نکات مثبت بقیه رو بهشون یادآوری می‌کنن تا با این کار نشون بدن که دیگران چقدر براشون اهمیت دارن!

به اندازه کافی سؤال نپرسیدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که آدم توی صحبت‌کردن و گفت‌وگو انجام میده، تمرکز روی چیزیه که خودش می‌خواد بگه یا تمرکز روی اینکه طرف مقابل چی می‌خواد بگه و چه تأثیری روی اونا داره! این تمرکز گاهی اونقدر زیاده که اصلاً نمی‌شنون طرف مقابل چی داره میگه، البته واژه‌ها و کلمات بلند شنیده میشن اما معنایی برای ذهن فرد ندارن؛ برای اینکه چنین اشتباهی نکنیم یه روش آسون و کاربردی سؤال پرسیدنه، همه دوس داریم وقتی حرف می‌زنیم به حرف هامون گوش بدن، دقیقاً به همین دلیل پرسیدن یه سؤال واضح نشون میده که شما نه‌تنها گوش می‌کنید بلکه به اونچه که داره میگه بهاء هم می‌دید. شاید عجیب باشه اگه بدونید فقط با سؤال پرسیدن چقدر می‌تونید توجه و احترام دیگران رو به دست بیارید.

عدم کنترل به‌موقع احساسات

یکی از خدمات شرکت دکتر بردبری با عنوان «ارزیابی‌های بازخوردی 360 درجه» ست و بر همین اساس تا حالا با آدم‌های زیادی روبه‌روشدن که نشونه‌های مختلفی از هوش هیجانی پایین دارن، مثلاً اشیاء رو پرت می‌کنن، دادوبیداد می‌کنن، اشک بقیه رو درمیارن و... اگر شما این سطح از بی‌ثباتی احساسی رو برای بقیه به نمایش بذارید، طرف مقابل ممکنه با خودش فکر کنه اصلاً شما قابل‌اعتماد هستین؟ می‌تونه در مواقع ضروری روی شما حساب باز کنه؟ وقتی شما دارید سر کسی داد و بی داد می‌کنید فارغ از اینکه اصلاً اون شخص لایق چنین برخوردی هست یا نه، توجه منفی زیادی رو به سمت خودتون می‌کشونید؛ و ممکنه از نظر بقیه شما یک فرد بی‌ثبات و ترسناک به نظر برسین. در عوض کنترل احساسات باعث میشه شما فرمون رو تو دست خودتون نگه دارید، وقتی بتونید در مقابل کسی که شما رو عصبانی کرده آروم بمونید، در نهایت اونه که ترسناک به نظر میرسه نه شما!


اشتباهات رفتاری


استفاده نابجا از تلفن

هیچی مثل صدای رگباری اس‌ام‌اس وسط حرف‌زدن یا نگاه سریع به گوشی و چک‌کردن اون، این قدرت رو نداره که شما رو از چشم مخاطب بندازه و دیگه تمایلی به حرف‌زدن با شما نداشته باشه. وقتی حواستون به گفت‌وگو باشه همه‌ی انرژی و تمرکزتون رو روی اون میذارید و در نتیجه گفت‌وگوی جالب‌تر و مؤثرتری هم دارید.

سوءاستفاده از ارتباط و اسم و جایگاه افراد مهم

آشنایی با آدمای معروف خیلی هم خوب و عالیه اما اگه از هر گفت‌وگویی به‌عنوان فرصتی برای اسم بردن از اونا استفاده کنید، از نظر دیگران بی‌فکر و پرمدعا هستین! دقیقاً مثل تظاهر به فروتنی این جا هم همه سریع متوجه حقیقت میشن، این کار به‌جای اینکه باعث بشه شما جذاب‌تر و دوس داشتنی تر به نظر برسین، باعث میشه دیگران حس کنن شما برای خودتون اعتباری قائل نیستین و بیش از حد نگران این هستین که بقیه شما رو دوس دارن یا نه. وقتی اطلاعاتی که دارین رو به‌جای اینکه به دانش و افکار خودتون ربط بدین، به آدم‌های مهمی که می‌شناسید ربط می‌دید دیگه گفت‌وگو جذابی نمی‌تونید داشته باشید و طرف مقابل اشتیاقی برای شنیدن حرف‌هاتون نداره. اگر بتونید با دیگران رفتار دوستانه و باملاحظه‌ای داشته باشین، تقریباً هر چیزی که برای دوست‌داشتنی‌بودن لازمه رو دارید، هیچکس علاقه‌ای به افرادی که تشنه‌ی توجه هستن، نداره. وقتی دوستانه و با اعتماد به نفس و مختصر و مفید حرف می‌زنید، دیگران خیلی بیشتر به سمت شما میان تا زمانی که تلاش می‌کنید خودتون خودتون رو آدم مهمی نشون بدید؛ شخصیت شما و کسی که هستین بیشتر از اونچه که دوست دارین باشین، جلب‌توجه می‌کنه.

سخن‌چین بودن

وقتی کسی حرف بقیه رو پیش دیگران میزنه و به‌اصطلاح سخن‌چینی می‌کنه، در حقیقت داره یک دید منفی در مورد خودش ایجاد می‌کنه! اگه کم‌لطفی شما توی صحبت‌هاتون درباره‌ی بدی‌های دیگران به گوششون برسه، نهایتاً شاید کمی اونا رو ناراحت و دلخور کنه اما قطعاً باعث میشه شما آدم منفی و کینه‌ای و دو به هم زنی، به نظر برسین.

ذهنیت بسته

اگه دوست دارین دوست‌داشتنی باشین باید فکر بازداشته باشید. این نوع تفکر باعث میشه دیگران به شما نزدیک بشن و شخصیت شما به نظرشون جالب باشه. هیچکس نمی‌خواد با کسی که از قبل توی ذهنش در حال قضاوته و میلی به شنیدن نداره، صحبت کنه. داشتن ذهنیت باز توی محل کار خیلی مهمه چون توی چنین موقعیت‌هایی معاشرت به معنی دسترسی و پیداکردن ایده‌های جدیده. برای اینکه تصورات و قضاوت‌های قبلی رو تغییر بدین باید دنیا و اتفاقات رو بتونید از دیدگاه دیگران ببینید، اصلاً نیازی نیست برای این کار حتماً هرچی بقیه باور دارن رو باور کنید یا از رفتارهایی که داشتن چشم‌پوشی کنید؛ در اصل باید اونقدر از این قضاوت‌ها فاصله بگیرید که واقعاً بفهمید چه چیزی باعث میشه این افراد این رفتارها رو داشته باشن.


اشتباهات رفتاری


بیش از حد در مورد خودتون حرف‌زدن

البته که باید برای ارتباط و معاشرت با دیگران و شناخت بهتر کمی از زندگی شخصی خودمون هم با اونا به اشتراک بگذاریم، اما حرف‌زدن بیش از حد در مورد خودمون، مخصوصاً از اول گفت‌وگو اشتباهه. به‌محض اینکه طرف مقابل رو دیدین نباید شروع کنین از مشکلات شخصی و اشتباهات خودتون حرف بزنید. آدمای دوست‌داشتنی صبر می‌کنن تا طرف مقابل اونا رو به سمت زمان مناسب برای درد و دل کردن ببره؛ صحبت زیاد در مورد خودتون پای احساساتی مثل خود درگیری و بی احساسی رو به گفت‌وگوی شما باز می‌کنه. بیاین با این دیدگاه به این موضوع نگاه کنیم که اگه زودتر از اینکه درمورد طرف مقابل چیزی بدونیم، سفره‌ی دلمون رو براش پهن کنیم، در واقع داریم این پیام رو براش می‌فرستیم که اصلاً تو فرد مهمی نیستی و فقط نقش سنگ صبور منو داری تا خودمو خالی کنم.

فعالیت زیاد توی شبکه‌های اجتماعی

مطالعات نشون دادن افرادی که بیش از حد توی شبکه‌های اجتماعی از خودشون و زندگی شخصیشون اطلاعات به اشتراک میگذارن، به این خاطر این کارو انجام میدن تا از بقیه تأیید و پذیرش بگیرن! اما این انتشار اطلاعات بر عکس عمل می‌کنه و باعث میشه بقیه از اونا خوششون نیاد. نشر اطلاعات توی این شبکه‌ها می‌تونه یک جای مهم برای بیان‌کردن مسائل مختلف باشه اما باید متفکرانه باشه.

احترام نذاشتن

احترام به دیگران یکی از مهم‌ترین عوامل جذابیت است. اگر شخصی به دیگران احترام نگذارد، این می‌تواند جذابیت او را کاهش دهد. این می‌تواند شامل بی‌احترامی به فرد، به فرهنگ، به ارزش‌های شخصی و حتی به خود فرد باشد. احترام به دیگران نشان می‌دهد که شما قدردان آنها هستید و این می‌تواند جذابیت شما را افزایش دهد.

دروغگویی

صداقت یکی از ویژگی‌های اصلی است که افراد در دیگران جستجو می‌کنند. دروغگویی می‌تواند اعتماد را از بین ببرد و جذابیت فرد را کاهش دهد. دروغ می‌تواند رابطه را تخریب کند و باعث شود دیگران به شما اعتماد نکنند.


اشتباهات رفتاری


خودخواهی

افرادی که فقط به خود فکر می‌کنند و به نیازهای دیگران توجه نمی‌کنند، ممکن است برای دیگران جذاب نباشند. خودخواهی می‌تواند نشان دهد که شما به دیگران اهمیت نمی‌دهید و این می‌تواند جذابیت شما را کاهش دهد.

عدم پایبندی به وعده‌ها

اگر شخصی به وعده‌های خود پایبند نباشد، این می‌تواند باعث شود دیگران به او اعتماد نکنند و جذابیت او را کاهش دهد. وقتی شما به وعده‌های خود عمل نمی‌کنید، این نشان می‌دهد که شما قابل‌اعتماد نیستید و این می‌تواند جذابیت شما را کاهش دهد.

بی‌توجهی به ظاهر

ظاهر نیز نقش مهمی در جذابیت دارد. افرادی که به ظاهر خود توجه نمی‌کنند، ممکن است برای دیگران جذاب نباشند. این نه‌تنها شامل لباس پوشیدن و مراقبت از بدن است، بلکه شامل نحوه حرکت، رفتار و حتی بیان وجود شما نیز می‌شود.

عدم اعتماد به نفس

اعتماد به نفس می‌تواند به جذابیت یک فرد اضافه کند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند، ممکن است برای دیگران جذاب نباشند. اعتماد به نفس نشان می‌دهد که شما از خودتان راضی هستید و این می‌تواند جذابیت شما را افزایش دهد.

عدم توانایی در برقراری ارتباط

توانایی در برقراری ارتباط با دیگران یکی از عوامل مهم جذابیت است. افرادی که در این زمینه مشکل دارند، ممکن است برای دیگران جذاب نباشند. این می‌تواند شامل عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی، عدم توانایی در بیان احساسات و عقاید و حتی عدم توانایی در شنیدن و درک دیگران باشد.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد اشتباهات رفتاری بدانیم

خب، بر اساس مقاله‌ای که خوندیم، می‌تونیم بگیم که چند تا رفتار می‌تونه باعث بشه جذابیتمون کم بشه. مثلاً اگه به حریم شخصی دیگران احترام نذاریم، به احساسات و نیازهای اون‌ها بی‌توجهی کنیم، دروغ بگیم یا راست نگیم، به‌ظاهر بیرونی و بهداشت فردی خودمون بی‌توجهی کنیم، یا نتونیم با دیگران ارتباط صمیمی و عمیق برقرار کنیم. این رفتارها می‌تونن باعث بشن که دیگران ازمون فاصله بگیرن. پس، اگه می‌خوایم جذابیت شخصیمون رو حفظ یا افزایش بدیم، باید روی اصلاح این رفتارها تمرکز کنیم. همچنین، خیلی مهمه که به خودمون احترام بذاریم و به خودمون اعتماد داشته باشیم، چون این موارد هم روی جذابیت شخصیمون تأثیر می‌ذارن. در آخر هم باید بگم که جذابیت شخصی فقط به‌ظاهر بیرونیمون بستگی نداره، بلکه بیشتر به کیفیت داخلیمون، رفتار‌هامون و اینکه چطور با دیگران برخورد می‌کنیم بستگی داره.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد اشتباهات رفتاری

چرا برخی افراد جذابیت خود را از دست می‌دهند؟

پاسخ: علل متعددی می‌تواند وجود داشته باشد، از جمله نقص در مهارت ارتباطی، نگرش منفی به خود، یا عدم مراقبت از ظاهر شخصی.

چگونه می‌توان از افت جذابیت جلوگیری کرد؟

پاسخ: با مراقبت از ظاهر شخصی، ارتقاء مهارت ارتباطی، حفظ اعتماد به نفس، و توجه به مسائل روحی و روانی.

آیا رفتارهای نادرست در ارتباطات می‌توانند جذابیت را کم کنند؟

پاسخ: بله، رفتارهای نادرست مانند افشای اطلاعات شخصی، توهین و نقدهای بی‌موقع می‌توانند جذابیت را به‌شدت کاهش دهند.

چه رفتارهایی ممکن است جذابیت را کاهش دهند؟

پاسخ: رفتارهای نفرت‌انگیز مانند خودپسندی بی‌معنی، عدم احترام به دیگران، یا نقدهای مداوم می‌توانند جذابیت را کاهش دهند.

چگونه می‌توان به رفتارهایی که جذابیت را کاهش می‌دهند پیشگیری کرد؟

پاسخ: باتوجه‌به ارتقاء مهارت‌های ارتباطی، احترام به دیگران، توسعه خودآگاهی، و پیشگیری از رفتارهای منفی می‌توان از کاهش جذابیت جلوگیری کرد.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار