موقعیت شما در سایت:

علائم خطر در روابط

علائم خطر در روابط

0 نظر

0 لایک

14192 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/10/02

توضیحات

مقاله ای جامع در مورد پرچم های قرمز در روابط. کشف نشانه های خطر، یادگیری چگونگی مدیریت آنها و ساختن روابط سالم تر و موفق تر. راهنمایی برای هر کسی که به دنبال رابطه ای سالم است.

تا حالا توی رابطه عاطفی بودین؟ رابطه‌ای که توی اون یه فردی رو دوست داشتید و بخشی از زمان خودتون رو فقط به اون شخص اختصاص می‌دادید؟ میشه گفت رابطه عاطفی یکی از قشنگ‌ترین انواع روابط بین افرادی که عشق و دوست‌داشتن، ازخودگذشتگی و دوستی و فداکاری رو میشه در اون دید. چیزی که توی رابطه عاطفی اهمیت داره نحوه مدیریت رابطه و شناخت علائم هشدار و نشانه‌های سالم یا ناسالم بودن اون رابطه است. اگر بخواهیم به شکل منطقی به رابطه عاطفی نگاه کنیم می‌تونیم بگیم که هیچ رابطه عاطفی یکهویی تمام نمیشه و به‌هم‌خوردن یه رابطه بین دو نفر خیلی آروم و تدریجی اتفاق می‌افتد. به‌خاطر همین دقت‌کردن و توجه به نشانه‌های هشدار توی یک رابطه و زنگ خطرهای اون خیلی اهمیت داره و می‌تونه اطلاعات زیادی درباره کیفیت رابطه به ما بده. دو تا از ارزش‌های خیلی مهم توی رابطه، وفاداری و تعهد اما نه همیشه و تحت هر شرایطی؛ وقتی یه رابطه به شما آسیب میزنه وفادار ماندن به اون خیانت به خودتون هست. پرچم قرمز یا رد فلگ اصطلاح روان‌شناختی که برای هشدارهای احتمالی رابطه ازش استفاده میشه البته توی زبان فارسی با علائم خطر یا هشدار خطر یا آژیر خطر برای انتقال این مفهوم استفاده می‌کنیم. تشخیص‌دادن این علائم هشدار کار ساده‌ای نیست و شما نمی‌تونید راحت متوجه شین رفتاری که دارید از طرف مقابلتون می‌بینید واقعاً یک رد فلگ یا یه تجربه منفی موقت. تو این مقاله می‌خواهیم هشدارهایی رو بررسی کنیم که باید توی رابطه جدی بگیریم.


منظور از پرچم قرمز یا رد فلگ چیه؟

پرچم قرمز در رابطه هشدارهایی هستند که به شما نشون میدن این رابطه عاطفی که دارید رابطه عاطفی سالمی نیست. پرچم قرمز توی رابطه ممکنه باعث یه سری آسیب‌های روانی یا فیزیکی به شما شه بعضی از زنگ خطرهای رابطه از همان اول رابطه مشخص اما بعضی‌های دیگ هم خیلی واضح نیستند و به‌مرورزمان خودشون رو نشون میدن. باید این رو در نظر داشته باشیم که این زنگ خطرهای رابطه جای بخشش و صبوری نداره و باید یا با زوج درمانگر صحبت کنید و کمک بگیرید و یا از اون رابطه‌ای که داره به شما آسیب میزنه بیرون بیایید. تو این قسمت می‌خواهیم در مورد زنگ خطر جدی رابطه صحبت کنیم و اونها رو بررسی کنیم این زنگ خطرها توی روابط ناسالم با سناریوهای مختلفی دیده میشه و همیشه یه شکل نیستند پس باید به نشانه‌ها توجه کنید تا بتونید تشخیص بدید رفتار اشتباهی که دارید از پارتنر عاطفی خودتون می‌بینید، واقعاً زنگ خطر یا نه.


تفاوت پرچم قرمز با پرچم زرد در رابطه

پرچم قرمز اینا واقعاً مهمن و نباید از دستشون داد. وقتی تو یه رابطه یه پرچم قرمز می‌بینی، یعنی یه چیزی درست نیست و باید بهش توجه کنی. مثلاً اگه کسی رفتار خشنی داره، یا مدام بهت خیانت می‌کنه، یا معتاده، اینا همه پرچم قرمزن و باید فوراً بهشون توجه کنی و پرچم زرد هم نشانه‌هایی از مشکلات احتمالی هستن، اما معمولاً شدت کمتری دارن. پرچم‌های زرد می‌تونن نشانه‌ای از مشکلات کوچک‌تر یا موقتی باشن که با کمی زمان و تلاش میشه حلشون کرد. در کل، هر دو نوع پرچم می‌تونن نشانه‌های مهمی از مشکلات احتمالی در یک رابطه باشن. اما تفاوت اصلی آنها در شدت و نوع مشکلاتی است که آنها نشان می‌دهند. پرچم‌های قرمز معمولاً نشانه‌های جدی‌تری هستند که نیاز به توجه فوری دارند، درحالی‌که پرچم‌های زرد می‌تونن نشانه‌هایی از مشکلات کوچک‌تر یا موقتی باشند که ممکن است با زمان و تلاش حل شوند.


نشانه‌های هشداردهنده در روابط عاطفی


نشانه‌های هشداردهنده در روابط عاطفی

همه ما می‌دونیم که روابط گاهی می‌تونن خیلی پیچیده باشن، درسته؟ گاهی وقت‌ها ممکنه تو یه رابطه باشیم که فکر می‌کنیم همه چیز عالیه، اما اگه دقت کنیم، می‌بینیم که چیزهایی هستند که اصلاً درست نیستن. این چیزها رو ما "پرچم‌های قرمز" می‌نامیم. تو این بخش، می‌خوایم روی این پرچم‌های قرمز تمرکز کنیم. ما بهت می‌گیم که چه چیزهایی می‌تونن نشانه‌هایی از مشکل در یک رابطه باشن. این می‌تونه یه رفتار عجیب، یه تغییر ناگهانی در رفتار، یا حتی یه احساس بدی باشه که وقتی با اون فرد هستی، احساس می‌کنی. هدف از این بخش اینه که بهت کمک کنیم تا بتونی روابطت رو بهتر مدیریت کنی و اگه لازم بود، اقدامات لازم رو انجام بدی.

اعتیاد شریک عاطفی شما به دارو مواد مخدر یا الکل

اگر شریک عاطفی شما چند بار در روز نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنه یا برای انجام کاری روزمره داروی خاصی استفاده می‌کنه و بهش وابسته است یا مواد مخدر به مقدار زیادی استفاده می‌کنه باید در مورد ادامه رابطه‌تون با این فرد تجدیدنظر کنید، افرادی که اعتیاد دارند معمولاً به‌خاطر مصرف زیاد یک ماده که بهش وابسته‌اند توی روابط عاطفی کاری و خانوادگی‌شان دچار مشکل میشن. اگر این زنگ خطر یعنی اعتیاد رو نادیده بگیرید شریک عاطفی شما ممکنه در ادامه تحت‌تأثیر سوءمصرف مواد یا دارو به شما آسیب روانی یا فیزیکی بزنه.

طرف مقابل شما رفتارهای خشونت‌آمیزی داره

اگر شریک عاطفی شما با اعضای خانواده دوستان غریبه‌ها یا حتی حیوان‌ها رفتارهای خشونت‌آمیزی داره این رفتارها یک زنگ خطر بلند و واضح که شما باید بهش توجه کنید شاید در روزها و ماه‌های اول رابطه چنین رفتاری رو ازش نبینید؛ اما به‌مرورزمان این فرد توی واکنش به موقعیت‌ها مختلف، کارها و حتی صحبت‌های خودتون هم احتمالاً رفتارهای خشونت‌آمیزی نشون میده. اگر توی چنین رابطه‌ای هستید باید سریع‌تر کاری برای تمام‌کردن اون انجام بدید. یا اگر قربانی خشونت خانگی هستید می‌تونید با شماره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرید این مجموعه خدماتش رایگان و به شما کمک می‌کنه تا از اون شرایط نجات پیدا کنید. بعضی وقت‌ها رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگران فقط موقع عصبانیت اتفاق می‌افتد، چون این افراد نمی‌تونن خشمشان رو مهار کنند واکنش‌های شدیدی نشون میدن و معمولاً بعد از چند دقیقه هم پشیمون میشن این مسئله ممکنه با روان‌درمانی قابل‌حل شدن باشه اگر دلیلش اعتیاد نباشد.

اهداف و برنامه‌ریزی‌های شما برای آینده با هم متضاد

هشدارها و زنگ خطر رابطه عاطفی همیشه به داشتن مشکلات روانی و یا اختلالات رفتاری نیست. بعضی وقت‌ها هر کدام از افراد به‌تنهایی خوب هستند و آدم‌های خوبی‌اند اما نمی‌تونن کنار هم خوب باشند، و رابطه اون‌ها به یک یا هر دو نفر اون‌ها می‌تونه آسیب بزنه. اگر بین اهداف و برنامه‌های آینده شما تضاد وجود داشته باشه باید در مورد ادامه رابطه تصمیمات دیگری بگیرید. بعضی از زوج‌ها می‌تونن با صحبت‌کردن این مسئله رو حل کنند و هدف مشترکی برای آینده‌شون در نظر بگیرند که برای هر دو نفر خوب باشه. اما بعضی دیگ از افراد به‌هیچ‌عنوان حاضر نیستند از هدف‌ها و برنامه‌های خودشون دست بکشند و ترجیح میدن رابطه رو تمام کنند. هیچ‌کدام از این رفتارها اشتباه نیست؛ اما با اولویت افراد برمی‌گردد. مهم‌ترین مسائلی که تضاد توی اون‌ها برای ادامه رابطه مشکل ایجاد می‌کنه تصمیم به ازدواج، تعیین محل زندگی، تصمیم به فرزندآوری و تصمیمات مربوط به مسائل مالی هست.


پرچم قرمز در روابط


طرف مقابلتون سوءظن داره و بی‌اعتماد

این رد فلگ از اون دسته هشدارهای غیر قابل تشخیصی هست که خیلی از افراد اون رو با عشق بیش از اندازه اشتباه می‌گیرند. معمولاً خانم‌ها بیشتر این اشتباه را انجام میدن و تصور می‌کنند طرف مقابل روشون تعصب داره و حساس، و این رفتارهای بیمارگونه اثر علاقه است یا به‌خاطر غیرت؛ اما این پرچم قرمزی که محدودیت‌های خیلی زیادی رو برای شما ایجاد می‌کنه و ممکنه در آینده به خشونت فیزیکی هم برسد.

طرف مقابل درگذشته سابقه خیانت داشته

خیانت یکی از آژیرهای خطر جدی توی رابطه است اگر شریک عاطفی‌تان به دلیل خیانت از رابطه قبلی‌اش بیرون‌آمده بهتر است زمان بیشتری برای شناختش بذارید، حتی اگر خودتون توی رابطه قبلی‌تان خیانت دیدید باید تلاش کنید با دید بازتری وارد رابطه بشید تا تصمیم درستی بگیرید. بعضی از افراد می‌تونن از خطاها و لغزش و خیانت طرف مقابلشون چشم‌پوشی کنند و بعد از خیانت هم به رابطه ادامه میدن اما خیلی‌ها دیگ توانایی کنار اومدن با این قضیه رو ندارند در نتیجه حتی اگر به رابطه ادامه بدن هم بدبین هستند و دیگ نمی‌تونن رابطه عاطفی سالمی داشته باشند.

شریک عاطفی شما یک فرد کنترل‌گر است

اگر پارتنر شما توی رابطه کنترل گره احتمالاً مشکلات درونی زیادی داره که روی رابطه‌تون اثر می‌گذارد وقتی مدام باید بهش جواب بدید که کجا می‌رید، با چه کسی می‌رید، پولتون رو چطوری خرج می‌کنید، چه می‌خورید، چه می‌پوشید، چرا توی شبکه‌های اجتماعی فلان کار رو انجام دادید، یا با چه آدم‌هایی در ارتباط هستید، باید بدانید که با یک شخصیت کنترل‌گر طرفید. حتی اگر اون لحظه به جواب‌دادن به این سؤالات مشکلی نداشته باشید توی بلندمدت آسیب می‌بینید و استقلالتان رو توی تصمیم‌گیری از دست می‌دید.

شریک عاطفی شما در مورد همسر قبلی‌اش بدگویی می‌کنه

اگر توی رابطه‌ای هستید که طرف مقابلتون همیشه در مورد رابطه عاطفی قبلی خودش صحبت می‌کنه و به مشکلاتی که با شریک قبلی‌اش داشته اشاره می‌کنه این زنگ خطر رو برای خودتون به صدا در بیاورید. بدگویی و حرف‌زدن پشت سر افرادی که زمانی انتخاب این شخص بودند، می‌تونه نشانه‌ای از ضعف شخصیت و بی‌مسئولیتی خودش باشه. صحبت‌کردن در مورد موارد مهمی که توی گذشته آدم‌ها بوده در برخی مسائل مهمه اما اینکه بخواهیم مدام به جزئیات بپردازیم اهمیت چندانی نداره و می‌تونه نشانه خطر باشه برای شما. مخصوصاً وقتی طرف مقابل شما فقط و فقط همسر یا پارتنر قبلی‌اش رو مسئول شکست رابطه‌شون می‌دونه؛ چون احتمالاً بعد از مدتی با شما هم رابطه رو قطع می‌کنه و زمانی که این ماجرا رو برای دیگران مطرح می‌کنه همه تقصیرها رو گردن شما می‌اندازه.


علائم هشدار دهنده در روابط


پارتنر شما هیچ دوستی نداره

آدم‌هایی که از نظر روانی سالمند ارتباطات دوستانه‌ای برقرار می‌کنند اگر طرف مقابلتون هیچ دوستی نداره و کاملاً تنهاست شاید مشکلی وجود داشته باشه باید بررسی کنید. دلیل این ارتباط نداشتن اون با دیگران چیه و چرا ارتباطی نداره. مشکلات اخلاقی، مشکلات شخصیتی، بی‌میلی شخصی یا ناتوانی توی برقراری ارتباط؟ اگر توی  این زمینه مشکل زیادی وجود داشته باشه احتمال اینکه بعدها همین مسائل رو در رابطه خودتونم با این شخص تجربه کنید کم نیست‌.

پارتنر شما همه‌وقتش رو برای شما می‌گذارد

این پرچم قرمز هم از اون نشانه‌هایی که توی نگاه اول به نظر می‌رسد به‌خاطر عشق بیش از حد باشه وقتی دو نفر ویژگی‌های شخصیتی سرگرمی‌ها و عادت‌های روزمره‌شون رو توی رابطه می‌آورند و اون‌ها رو با هم به اشتراک می‌گذارند رابطه غنی و جذابی هست. اما وقتی یکی از پارتنرها همه زندگی‌اش رو توی طرف مقابل خلاصه کرده، رابطه بعد از مدتی کسل‌کننده میشه. داشتن تفریحات مشترک توی رابطه به تقویت رابطه کمک می‌کنه؛ اما نداشتن شخصیت مستقل و وابستگی بیش از حد به شریک عاطفی، اون رو نسبت به شما دلسرد می‌کنه.

محبت و صمیمیت عاطفی بین شما وجود نداره

عشق‌ورزیدن و گرفتن عشق یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و اصول رابطه عاطفی هست. اگر یکی از طرفین تو این رابطه این بخش رو تأمین نکند طرف مقابل ناراحت و دلسرد میشه و دیگ میلی به ادامه رابطه نداره.  البته قطعاً منظور من این نیست که توی رابطه عاطفی هر روز باید ما صحنه‌های رمانتیک ببینیم؛ اما صمیمیت یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زنده‌بودن و بقای رابطه محسوب میشه بعضی از افراد نه به‌طرف مقابل محبت می‌کنند و نه محبت‌های طرف مقابل رو می‌پذیرند که این خودش یکی از زنگ خطرهای رابطه است.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید از پرچم‌های قرمز رابطه بدانیم

هیچ رابطه‌ای صددرصد کامل نیست و همیشه بخش کمی از اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها توی هر رابطه‌ای وجود داره. وقتی این تفاوت‌ها به مقدار خیلی کمی توی رابطه وجود داشته باشه می‌تونه باعث رشد هر دو نفر هم شه اما زمانی که سطح این اختلاف بیشتر میشه به رابطه عاطفی و افرادی که توی اون رابطه هستند آسیب می‌رساند. شناخت و توجه به علائم خطر توی رابطه عاطفی می‌تونه جلو آسیب‌های شدید را بگیرد و از زمینه رو برای مدیریت عاطفی بهتر رابطه فراهم کند. وقتی یک نفر عاشق میشه سعی می‌کنه عیب‌های معشوقش رو ندیده بگیرد و خوبی‌هایش رو بزرگ‌نمایی کنه، حتی اگر این کار به خودش آسیب بزنه. اگر از علائم و نشانه‌های خطری که توی این مقاله گفتیم تو رابطه‌تون دارید باید در مورد ادامه رابطه تصمیم درستی بگیرید یا به کمک یک زوج درمانگر برای بهبود این نشانه‌ها اقدام کنید. ادامه‌دادن رابطه بدون توجه به رد فلگ و پرچم‌های قرمز رابطه نتیجه‌ای جز آسیب‌دیدن هر دو نفر شما نداره.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد پرچم‌های قرمز در رابطه

خط قرمز در یک رابطه به چه معنیه؟

پاسخ: خط قرمز در روابط عاشقانه یا زوجی نشون میده که فرد چقدر می‌تونه رابطه سالمی با فرد مقابلش داشته باشه و اگر نتونن به این خطوط قرمز پایبند باشن احتمالاً رسیدن به مقصد براشون سخت و حتی غیرممکن میشه.

پارتنر من چند تا از این نشانه‌ها رو با هم داره، به نظر شما درست میشه؟

پاسخ: شخصی که چند تا پرچم قرمز توی رفتارهایش داره توی رابطه معمولاً قابل‌اصلاح نیست و در رابطه ناخواسته به‌طرف مقابلش آسیب می‌زند.

طرف مقابل من خیلی مهربون هست؛ اما به هیچ‌کدام از حرف‌های من اهمیت نمیده، آیا این پرچم قرمز؟

پاسخ: وقتی دو نفر با هم توی رابطه هستند باید تو تصمیم‌گیری‌ها به همدیگر کمک کنند، و هر کدام اشتباه‌کردن سعی کنن اون رو اصلاح و بهتر کنند. اما وقتی شریک عاطفی شما همه تصمیم‌ها حرف‌ها و رفتارهای شما را بی‌اعتبار می‌کنه داره پرچم قرمز بزرگی رو به شما نشون میده.

اینکه منو مسخره می‌کنه آیا پرچم قرمز؟

پاسخ: وقتی طرف مقابل شما با اغراق زیاد و دروغگویی نقاط ضعفتان رو بزرگ‌نمایی می‌کنه و شما رو مسخره می‌کنه و این حس رو به شما میده که پر از مشکل هستید و داره شما رو تحمل می‌کنه و به شما لطف می‌کنه، در حقیقت یک پرچم قرمز و اگر با همین شرایط ادامه بدید به‌مرور به یک فرد ضعیف تبدیل میشید.

یه روز رفتارش با من خوب یه روز بد آیا این رد فلگ؟

پاسخ: تو بعضی از رابطه‌ها یه نفر هر روز بی محلی می‌کنه اما یکهو یه پیام عاشقانه می‌فرسته و دقیقاً وقتی که شما بهش نزدیک میشید دوباره بی‌محلی رو شروع می‌کنه، این یکی از علائم هشدار خطرناک چون اون فرد نمی‌خواهد به شما متعهد باشه فقط می‌خواهد رابطه‌اش رو با شما به همین شکل حفظ کنه.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار