موقعیت شما در سایت:

مهر طلبی و راهکار های شکست آن

مهر طلبی و راهکار های شکست آن

0 نظر

0 لایک

341 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/09/27

توضیحات

مهرطلبی یک رفتار پیچیده است که می‌تواند هم مفید و هم مضر باشد. مهرطلبی در حد اعتدال می‌تواند باعث تقویت روابط اجتماعی و ایجاد حس خوب درونی شود، اما مهرطلبی افراطی می‌تواند باعث خستگی، فرسودگی، و نارضایتی شود. در این مقاله به بررسی مهرطلبی و راهکارهای مقابله با آن می‌پردازیم.

اکثر ما با نوعی تربیتی بزرگ شدیم که از همان کودکی و نوجوانی به ما القا شده که همیشه خوب باشیم، همیشه مهربان باشیم و به‌نوعی فکر می‌کنیم این وظیفه ماست که دائماً به دیگران محبت کنیم و همیشه مهربان باشیم. تکرار این رفتار ما را به یک سرویس‌دهنده محض تبدیل می‌کند، عزت نفس و اعتماد به نفس را از ما می‌گیرد و قدرت نه گفتن را از دست خواهیم داد و این تبدیل به یک خشم در وجود ما می‌شود و خصوصاً اگر مهر و محبت ما بی‌پاسخ بماند این خشم بیشتر و بیشتر خواهد شد و نهایتاً با یک جرقه، انفجاری بزرگ در ما رخ خواهد داد که ممکن است آسیب‌های جدی به روح و روان و شخصیت خود وارد کنیم که کمترین آن فرسودگی و بی‌تفاوتی در زندگی مشترک است.


مهرطلبی چیست؟

مهرطلبی یه رفتاره که آدم نیازها و خواسته‌های خودشو نادیده می‌گیره تا بقیه رو خوشحال کنه. آدمای مهرطلب اغلب احساس می‌کنن که برای ارزشمندبودن، باید مورد تأیید بقیه باشن. برای همین حاضرن از خودگذشتگی‌های زیادی بکنن، حتی اگه این کار به ضرر خودشون باشه. مهرطلبی می‌تونه مشکلات زیادی توی روابط شخصی، شغلی و تحصیلی آدم ایجاد کنه. آدمای مهرطلب اغلب توی روابطشون دچار مشکلاتی مثل سوءاستفاده عاطفی، خیانت و بی‌احترامی میشن. توی محیط کار هم ممکنه مورد سوءاستفاده قرار بگیرن یا فرصت‌های شغلی خودشون رو از دست بدن. توی تحصیل هم ممکنه نتونن به اهداف خودشون برسن، چون بیش از حد به نیازهای بقیه توجه می‌کنن.


مهرطلبی چیست؟


تفاوت مهرطلبی و مهربانی

مهربانی یعنی دلسوزی و محبت‌کردن به دیگران. مهربانی می‌تونه به شکل‌های مختلفی باشه، مثلاً کمک‌کردن به کسی که نیاز داره، ابراز محبت به عزیزانمون، یا حتی فقط لبخندزدن به یک غریبه. مهربانی یک ویژگی مثبته که باعث میشه زندگی خودمون و دیگران رو بهتر کنیم. مهرطلبی اما یه چیز دیگه‌ست. مهرطلبی یعنی اینکه ما برای جلب رضایت دیگران، حاضریم از خودمون بگذریم. مهرطلب‌ها اغلب احساس می‌کنن که برای ارزشمندبودن، باید مورد تأیید بقیه باشن. برای همین حاضرند هر کاری رو انجام بدن، حتی اگه این کار باعث بشه که خودشون آسیب ببینن. فرق اصلی بین مهربانی و مهرطلبی اینه که مهربانی از دلسوزی و محبت واقعی ناشی میشه، درحالی‌که مهرطلبی از نیاز به جلب رضایت دیگران ناشی میشه. مهربان‌ها هیچ انتظاری از دیگران ندارن، درحالی‌که مهرطلب‌ها همیشه انتظار دارن که دیگران در مقابل محبتشون، محبتشون رو جبران کنن.


مهرطلبی خوبه یا بد؟

مهرطلبی به‌خودی‌خود نه خوبه و نه بد گاهی می‌تونه یه ویژگی مثبت باشه، اما وقتی به حد افراط برسه، می‌تونه یه مشکل بشه. مهرطلبی می‌تونه یه ویژگی مثبت باشه، چون می‌تونه باعث بشه که آدم به دیگران کمک کنه و زندگی اونا رو بهتر کنه و باعث بشه که آدم احساس رضایت و خشنودی کنه. اما وقتی مهرطلبی به حد افراط برسه، می‌تونه باعث بشه که آدم خودشو فدای دیگران کنه و نیازها و خواسته‌های خودش رو نادیده بگیره که اینطوری آدم احساس خستگی، فرسودگی، و نارضایتی می‌کنه. علاوه بر این، مهرطلبی افراطی می‌تونه باعث بشه که آدم در روابطش با دیگران دچار مشکل بشه و در روابطش احساس کنترل یا اجبار کنه که این کار می‌تونه باعث بشه که روابط آسیب ببینه.


نشانه‌های مهرطلبی

خب، حالا که با مهرطلبی آشنا شدیم، بریم سراغ نشانه‌های آدم مهرطلب. این نشانه‌ها می‌تونن بهمون کمک کنن که متوجه بشیم که آیا ما هم مهرطلب هستیم یا نه.

نه گفتن سخت

آدمای مهرطلب اغلب از گفتن "نه" به دیگران می‌ترسن، حتی اگه این کار به ضرر خودشون باشه. آنها می‌خوان بقیه رو راضی نگه دارن و از اینکه مورد قضاوت یا ناامیدی بقیه قرار بگیرن، می‌ترسن. فرض کن دوستت همیشه ازت می‌خواد که کارهایش رو براش انجام بدی. تو هر بار با اکراه قبول می‌کنی، حتی اگه خسته باشی یا کارهای خودت داشته باشی. در نهایت، این کار باعث میشه که تو احساس خستگی و فرسودگی کنی و دیگه نتونستی به نیازهای خودت رسیدگی کنی.

تلاش بیش از حد برای خوشحال کردن دیگران

آدمای مهرطلب اغلب حاضرند هر کاری رو انجام بدن تا دیگران رو خوشحال کنن. آنها ممکنه نیازها و خواسته‌های خود رو نادیده بگیرن و تمام توجه خود رو به دیگران معطوف کنن. فرض کن تو در یک رابطه عاشقانه هستی. تو همیشه سعی می‌کنی که شریک زندگیت رو خوشحال کنی و هر کاری رو برایش انجام میدی. در نهایت، این کار باعث میشه که تو نیازهای خودت رو نادیده بگیری و احساس رضایت در رابطه نداشته باشی.


نشانه‌های مهرطلبی


نیاز به تأیید دیگران

آدمای مهرطلب اغلب احساس می‌کنن که برای ارزشمندبودن، باید مورد تأیید دیگران باشن. آنها برای جلب رضایت دیگران، حاضرند هر کاری رو انجام بدن، حتی اگه این کار به ضرر خودشون باشه. فرض کن تو در یک محیط کاری جدید هستی. تو همیشه سعی می‌کنی که نظر دیگران رو جلب کنی و از آنها تأیید بگیری. در نهایت، این کار باعث میشه که تو از خود واقعی خود دور بشی و احساس راحتی در محیط کار نداشته باشی.

حساسیت بیش از حد به انتقاد دیگران

آدمای مهرطلب اغلب نسبت به انتقاد دیگران بسیار حساس هستند. آنها ممکنه انتقادات دیگران رو به عنوان یک تهدید برای ارزشمندی خود تلقی کنن. فرض کن تو در یک جمع دوستانه هستی. یکی از دوستانت به تو انتقادی می‌کنه. تو بلافاصله احساس ناراحتی و خشم می‌کنی و سعی می‌کنی که خودت رو توجیه کنی. در نهایت، این کار باعث میشه که تو از جمع دوستان دور بشی و احساس تنهایی کنی.

عدم توانایی ابراز نیازها و خواسته‌های خود

آدمای مهرطلب اغلب نمی‌تونن نیازها و خواسته‌های خود رو به دیگران ابراز کنن. آنها ممکنه از اینکه دیگران آنها رو قضاوت کنن، بترسن. فرض کن تو در یک رابطه عاشقانه هستی. تو نیاز داری که شریک زندگیت به تو توجه بیشتری داشته باشه. اما تو نمی‌تونی این نیاز خود رو به او ابراز کنی، زیرا از اینکه او تو رو قضاوت کنه، می‌ترسی. در نهایت، این کار باعث میشه که تو احساس نارضایتی در رابطه داشته باشی.

احساس خستگی و فرسودگی

آدمای مهرطلب اغلب احساس خستگی و فرسودگی می‌کنن. آنها ممکنه از اینکه همیشه برای دیگران کار می‌کنن، احساس رضایت نکنند. فرض کن تو در یک خانواده بزرگ هستی. تو همیشه سعی می‌کنی که به کارهای خانه و رسیدگی به اعضای خانواده کمک کنی. در نهایت، این کار باعث میشه که تو احساس خستگی و فرسودگی کنی و دیگه نتونستی به نیازهای خودت رسیدگی کنی.


دلایل به‌وجودآمدن مهرطلبی در افراد

دلایل مهرطلبی می‌تونه پیچیده و چندوجهی باشه. در اینجا به برخی از دلایل اصلی مهرطلبی اشاره می‌کنیم:

تجارب دوران کودکی

تجربیات دوران کودکی می‌تونه تأثیر عمیقی روی شخصیت و رفتار ما داشته باشه. آدمای مهرطلب اغلب در دوران کودکی، مورد بی‌توجهی یا طردشدن قرار گرفته‌اند. این تجربه‌ها باعث میشه که اونها احساس کنن برای ارزشمندبودن، باید مورد تأیید بقیه باشن. فرض کن دختری توی دوران کودکی، توسط پدرش طرد شده باشه. این تجربه باعث میشه که اون دختر احساس کنه که برای ارزشمندبودن، باید مورد تأیید دیگران باشه. برای همین، اون دختر ممکنه همیشه سعی کنه که دیگران رو خوشحال کنه و از‌خودگذشتگی‌های زیادی بکنه.

کمبود عزت نفس

عزت نفس، احساس ارزشمندی و شایستگی ماست. آدمای مهرطلب اغلب از عزت نفس پایینی برخوردار هستند. اونها احساس می‌کنن که برای ارزشمندبودن، باید مورد تأیید بقیه باشن. فرض کن پسری توی دوران کودکی، همیشه از طرف معلمانش تحقیر شده باشه. این تجربه باعث میشه که اون پسر احساس کنه که ارزشمند نیست. برای همین، اون پسر ممکنه همیشه سعی کنه که دیگران رو خوشحال کنه و از خودگذشتگی‌های زیادی بکنه، تا شاید بتونه ارزش خودش رو ثابت کنه.


دلایل به‌وجودآمدن مهرطلبی در افراد


اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی، ترس از موقعیت‌های اجتماعی است. آدمای مهرطلب اغلب از اضطراب اجتماعی رنج می‌برن. اونها از اینکه مورد قضاوت بقیه قرار بگیرند، می‌ترسن. فرض کن دختری توی دوران کودکی، همیشه از طرف همکلاسی‌هاش مسخره شده باشه. این تجربه باعث میشه که اون دختر احساس کنه که مورد قضاوت دیگران قرار می‌گیره. برای همین، اون دختر ممکنه همیشه سعی کنه که دیگران رو خوشحال کنه و از خودگذشتگی‌های زیادی بکنه، تا شاید بتونه از قضاوت دیگران فرار کنه.


پیامدهای منفی مهرطلبی

مهرطلبی می‌تونه عوارض زیادی توی زندگی آدم ایجاد کنه. این عوارض می‌تونه از خستگی و فرسودگی تا احساس نارضایتی و تعارض در روابط رو شامل بشه که در ادامه به بررسی عوارض مهرطلبی می‌پردازیم.

خستگی و فرسودگی

مهرطلبی می‌تونه باعث بشه که آدم همیشه خسته و فرسوده باشه. این اتفاق به این دلیل میفته که آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه به نیازهای دیگران توجه کنه و نیازهای خودش رو نادیده می‌گیره. وقتی آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه به نیازهای دیگران توجه کنه، انرژی و توان زیادی ازش می‌گیره. این اتفاق می‌تونه باعث بشه که آدم همیشه احساس خستگی و فرسودگی کنه. علاوه بر این، مهرطلبی می‌تونه باعث بشه که آدم از زندگی خودش لذت نبینه. این اتفاق به این دلیل میفته که آدم مهرطلب همیشه درگیر نیازهای دیگرانه و فرصتی برای رسیدگی به نیازهای خودش نداره.

احساس نارضایتی

مهرطلبی می‌تونه باعث بشه که آدم همیشه احساس نارضایتی کنه. این اتفاق به این دلیل میفته که آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه دیگران رو خوشحال کنه، اما هیچ وقت خودش احساس رضایت نمی‌کنه. وقتی آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه دیگران رو خوشحال کنه، اما خودش احساس رضایت نمی‌کنه، این احساس نارضایتی می‌تونه باعث بشه که آدم دچار افسردگی یا اضطراب بشه.

تعارض در روابط

مهرطلبی می‌تونه باعث بشه که آدم در روابطش با دیگران دچار تعارض بشه. این اتفاق به این دلیل میفته که آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه نیازهای دیگران رو برآورده کنه، حتی اگه این کار به ضرر خودش یا رابطه باشه. وقتی آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه نیازهای دیگران رو برآورده کنه، حتی اگه این کار به ضرر خودش باشه، این اتفاق می‌تونه باعث بشه که طرف مقابل احساس کنترل یا اجبار کنه. این اتفاق می‌تونه باعث بشه که رابطه دچار تعارض بشه.

افزایش خطر سوءاستفاده

مهرطلبی می‌تونه باعث بشه که آدم بیشتر در معرض سوءاستفاده قرار بگیره. این اتفاق به این دلیل میفته که آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه دیگران رو راضی نگه داره، حتی اگه این کار به ضرر خودش باشه. وقتی آدم مهرطلب همیشه سعی می‌کنه دیگران رو راضی نگه داره، حتی اگه این کار به ضرر خودش باشه، این اتفاق می‌تونه باعث بشه که افراد سودجو ازش سوءاستفاده کنن.

بی‌ارزش شدن شما و پرتوقع شدن طرف مقابل

زمانی که شما خدمات افراطی به طرف مقابل می‌دهید و به هر قیمتی حاضرید هر کاری برایش انجام دهید در واقع خودتان را بی‌ارزش جلوه دادید، دقیقاً برعکس چیزی که فکر می‌کنید؛ این کارها و خدمات بیش از حد شما را در دم‌دست‌ترین نقطه ممکن قرار می‌دهد و طرف مقابلتان دیگر هیچ تلاشی برای به‌دست‌آوردن شما نخواهد کرد. شما با محبت‌ها و مهرطلبی‌های بیجا، فقط طرف مقابل را پرتوقع می‌کنید. خیلی محترمانه می‌توانید در مهروزی و محبت‌کردن به دیگران تعادل ایجاد کنید. زمانی که اعتماد به نفس شما پایین است، همیشه نیاز به تأیید دیگران دارید، نیاز دارید که با دیگران کاری را انجام دهید. سعی کنید برای خودتان زندگی کنید نه برای دیگران و چشمتان به دهان دیگران باشد که چه می‌گویند، وقتی اعتماد به نفس پایینی دارید، شناختی از خود هم نخواهید داشت و کلام دیگران به‌شدت در شما نفوذ خواهد کرد.


راهکارهای مقابله با مهرطلبی


راهکارهای مقابله با مهرطلبی

در ادامه به بررسی راهکارهای مقابله با مهرطلبی می‌پردازیم. این راهکارها شامل خودشناسی، ارزیابی نیازها و خواسته‌های خود، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و مشاوره میشن.

خودشناسی

اولین قدم اینه که بفهمی چرا مهرطلب هستی. دلایل مهرطلبی می‌تونن شامل کمبود عزت نفس، تجارب دوران کودکی، و ترس از تنهایی یا طردشدن باشن. برای خودشناسی، می‌تونی از تکنیک‌های زیر استفاده کنی:
خودآگاهی: خودآگاهی یعنی اینکه خودت رو بشناسی. یعنی اینکه بدونی چه احساسی داری، چه فکری می‌کنی، و چه رفتاری انجام میدی.
خودکنترلی: خودکنترلی یعنی اینکه بتونی بر خودت و رفتارهات کنترل داشته باشی.
خودارزیابی: خودارزیابی یعنی اینکه نقاط قوت و ضعف خودت رو بشناسی.

ارزیابی نیازها و خواسته‌های خودت

بعد از اینکه دلایل مهرطلبی خودت رو شناختی، باید نیازها و خواسته‌های خودت رو ارزیابی کنی. باید یاد بگیری که به نیازها و خواسته‌های خودت اهمیت بدی و اونها رو در اولویت قرار بدی. برای ارزیابی نیازها و خواسته‌های خودت، می‌تونی از تکنیک‌های زیر استفاده کنی:
لیست‌کردن نیازها و خواسته‌ها: اولین قدم اینه که نیازها و خواسته‌های خودت رو روی کاغذ بنویسی. این کار بهت کمک می‌کنه که دید بهتری نسبت به نیازها و خواسته‌های خودت پیدا کنی.
اولویت‌بندی نیازها و خواسته‌ها: بعد از اینکه نیازها و خواسته‌های خودت رو روی کاغذ نوشتی، باید اونها رو اولویت‌بندی کنی. این کار بهت کمک می‌کنه که بفهمی کدوم نیازها و خواسته‌ها برای تو مهم‌ترن.
اقدام برای برآورده‌کردن نیازها و خواسته‌ها: بعد از اینکه نیازها و خواسته‌های خودت رو ارزیابی کردی، باید برای برآورده‌کردن اونها اقدام کنی. این کار می‌تونه چالش‌برانگیز باشه، اما مهمه که برای خودت ارزش قائل بشید و به نیازها و خواسته‌های خودت اهمیت بدی.

آموزش مهارت‌های مقابله‌ای

آموزش مهارت‌های مقابله‌ای می‌تونه بهت کمک کنه که در برابر خواسته‌های دیگران مقاومت کنی. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های نه گفتن، مهارت‌های ابراز احساسات، و مهارت‌های حل مسئله میشن.
مهارت نه گفتن: مهارت نه گفتن یعنی اینکه بتونی به دیگران نه بگی، حتی اگر این کار باعث ناراحتی اونها بشه. این مهارت برای مقابله با مهرطلبی بسیار مهمه.
مهارت ابراز احساسات: مهارت ابراز احساسات یعنی اینکه بتونی احساسات خودت رو به دیگران بیان کنی. این مهارت برای مقابله با مهرطلبی نیز مهمه.
مهارت حل مسئله: مهارت حل مسئله یعنی اینکه بتونی برای مشکلات خودت راه‌حل پیدا کنی. این مهارت برای مقابله با مهرطلبی نیز مهمه.

مشاوره و روان‌درمانی

اگر مهرطلبی تو شدید باشه، بهتره از مشاوره یا روان‌درمانی کمک بگیری. مشاور یا روان‌درمانگر می‌تونه بهت کمک کنه که علل مهرطلبی خودت رو بفهمی و راهکارهای مقابله با اون رو یاد بگیری.


نتیجه گیری به زبان پریسا نصری


آنچه باید در مورد مهرطلبی بدانیم

مهرطلبی یه رفتاره که توش آدم خودشو فدای دیگران می‌کنه. این رفتار می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه، از جمله کمبود عزت نفس، تجارب دوران کودکی، و ترس از تنهایی یا طردشدن. مهرطلبی در حد اعتدال می‌تونه باعث تقویت روابط اجتماعی و ایجاد حس خوب درونی بشه اما وقتی مهرطلبی به حد افراط برسه، می‌تونه باعث بشه که آدم خودشو فدای دیگران کنه و نیازها و خواسته‌های خودش رو نادیده بگیره اینطوری آدم احساس خستگی، فرسودگی، و نارضایتی می‌کنه. اگر فکر می‌کنی که مهرطلبی افراطی داری، بهتره برای مقابله با این مشکل اقدام کنی. راهکارهای مقابله با مهرطلبی افراطی شامل خودشناسی، ارزیابی نیازها و خواسته‌های خود، و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای میشن.


سوالات متداول


سؤالات متداول در مورد مهرطلبی

مهرطلبی چیست؟

پاسخ: مهرطلبی یه رفتاره که توش آدم خودشو فدای دیگران می‌کنه. این رفتار می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه، از جمله کمبود عزت نفس، تجارب دوران کودکی، و ترس از تنهایی یا طردشدن.

چه کسانی بیشتر در معرض مهرطلبی افراطی هستند؟

پاسخ: افرادی که در معرض مهرطلبی افراطی هستند معمولاً افرادی هستند که عزت نفس پایینی دارند، تجارب دوران کودکی آسیب‌زا داشته‌اند، ترس از تنهایی یا طردشدن دارند.

آیا مهرطلبی یه اختلاله؟

پاسخ: مهرطلبی یه اختلال نیست، اما می‌تونه یه مشکل باشه. اگر فکر می‌کنید که مهرطلبی شما بیش از حده، می‌تونید از یک درمانگر کمک بگیرید. یک درمانگر می‌تونه به شما کمک کنه تا دلایل مهرطلبی خود را درک کنید و راهکارهایی برای کاهش آن پیدا کنید.

مهرطلبی چه تأثیری روی زندگی ما می‌ذاره؟

پاسخ: مهرطلبی در حد اعتدال می‌تونه باعث تقویت روابط اجتماعی و ایجاد حس خوب درونی بشه. اما وقتی مهرطلبی به حد افراط برسه، می‌تونه باعث بشه که آدم خودشو فدای دیگران کنه و نیازها و خواسته‌های خودش رو نادیده بگیره. این کار می‌تونه باعث بشه که آدم احساس خستگی، فرسودگی، و نارضایتی کنه.

اگر احساس می‌کنم مهرطلب افراطی هستم، چه کار کنم؟

پاسخ: اگر احساس می‌کنید که مهرطلب افراطی هستید، بهتره برای مقابله با این مشکل اقدام کنید. راهکارهای مقابله با مهرطلبی افراطی شامل خودشناسی، ارزیابی نیازها و خواسته‌های خود، و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای میشن. اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید به‌تنهایی با این مشکل کنار بیایید، می‌توانید از یک درمانگر کمک بگیرید.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه زنان موفق دنیا، مقالات زندگی سالم و ویدئوهای آموزشی استقلال مالی را برای ازدواج موفق و زندگی سالم خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها

راه اندازی سایت و سیستم سازی کسب و کار